Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Als je denkt dat je er bent, ben je er geweest

23 april 2018  |   door Annemieke Tissink

Ik kom ze met enige regelmaat tegen. Ondernemers die denken dat ze ‘er al zijn’, dat ze al genoeg weten. Die hoeven geen coaching hoor, “dat is voor starters”. Ondernemers die denken dat zij niet in gesprek hoeven met hun klant, ze weten toch wel wat die nodig heeft. Maar daardoor ook ondernemers die af en toe keihard van die ‘roze wolk’ afdonderen en met de realiteit worden geconfronteerd. Of je nu een groot of een klein bedrijf hebt, miljoenen omzet draait of slechts tienduizend, je bedrijf is alleen succesvol wanneer je een behoefte in de markt vervult. En laat nou juist net die markt regelmatig veranderen…

Vraag het je klant

De mensen die jouw producten en diensten kopen, wil je zo goed mogelijk bereiken. Hoe kunnen ze anders weten dat je bestaat? Blijf dus ook altijd schakelen in je marketing. Wat is hieronder versta? Hiervoor roep ik de hulp in van Peter Drucker, een Amerikaans schrijver, hoogleraar en consultant onder andere op het gebied van organisatieleer en management. De goede man is in 2005 overleden, maar zijn kijk op marketing is wat mij betreft nog altijd relevant. Hij zei: “Het doel van marketing is je klant zo goed mogelijk te leren kennen en begrijpen, zodat het product of dienst dat jij aanbiedt, precies past bij wat hij zoekt.” Hij voegt hieraan toe dat wanneer je dit doet, het verkopen zelfs overbodig maakt! Kijk, dat is wat we nodig hebben. Het is dus belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn en ze regelmatig te vragen wat ze willen.

Brian Tracy zei het al: je klanten maken je rijk. En niet omdat ze kopen bij je, maar omdat ze je belangrijke informatie geven. Ook al zit je er niet altijd op te wachten, die informatie helpt jou je bedrijf continu veranderen en verbeteren.

Veranderen naar beter

Zelfs al gaat het goed met je bedrijf, je moet altijd blijven kijken naar de mogelijkheden om uit te breiden en te groeien. Volstaan met hoe het nu is, is geen optie. Zelfs de grootste bedrijven moeten verandering omarmen en streven naar groei. Als ze dat niet doen, worden ze al snel ingehaald door de rest. Kijk maar eens naar Google. Meer dan 90% van de zoekmachines begint op hun website. En toch denken ze er niet eens over na om niet bijna dagelijks hun algoritme en strategie te wijzigen op basis van wat er in de markt gebeurt.

Eén van de belangrijkste bedrijfsprincipes uit de vorige eeuw is Kaizen (改善). Dit is Japans voor “veranderen naar beter” of “verbetering”. Elke dag of elke week kijken waar je het beter kan doen. Ook al ben je misschien geen marktleider in je branche, hoe kun je steeds wel stappen zetten om hier dichterbij te komen? Hoe kun je op de hoogte blijven van nieuwe technieken? Hoe kun je steeds weer blijven groeien? De antwoorden op deze vragen zijn bepalend voor je succes.

Uit de bocht

Als de markt verandert, verandert je bedrijf. Je moet dus als ondernemer continu kunnen schakelen. Je kunt niet zonder die eigenschap. In elk geval geen jarenlang blijven bestaan. Tuurlijk, jij bent je eigen baas. Jij bepaalt de koers, maar er is meer voor nodig om succesvol te kunnen zijn. De markt is namelijk altijd bepalend… Hoe goed je product/dienst/idee ook is, het is pas iets waard wanneer er vraag naar is. Wat vandaag werkt, kan morgen overbodig zijn. Dus wanneer jij niet schakelt, kun je lelijk uit de bocht vliegen. En daar is je bedrijf nou net te kostbaar voor.

De meest flexibele mensen beheersen het systeem leerde ik ooit in een training NLP. Ik snapte hem niet meteen, maar kon al snel merken wat het in de praktijk betekende. Hoe meer ik dingen deed omdat ik het een goed idee vond en niet luisterde naar de klant, hoe slechter het ging met mijn verkoopcijfers. Bijsturen was dus altijd nodig. En doordat ik hier steeds beter in werd, ging de groei van het bedrijf ook steeds sneller.

Waar kun jij flexibeler zijn? Wat kun jij doen om achter het stuur te blijven in je eigen bedrijf?


Jouw reactie op Als je denkt dat je er bent, ben je er geweest

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php