Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

De sleutel naar altijd genoeg klanten

29 januari 2018  |   door Annemieke Tissink

Voor veel ondernemers is het hollen of stilstaan in hun bedrijf, vooral bij succesvolle ondernemers. Sommige maanden is het enorm druk en hebben ze bijna teveel klanten en andere maanden is het stil… te stil. Dan lijkt de bron met nieuwe klanten opgedroogd te zijn en gaan ze ineens heel hard aan de slag met marketing om te zorgen dat ze nieuwe klanten kunnen binnenhalen.

Ik heb dit in het verleden ook wel eens gehad. Er is voor veel ondernemers niets frustrerender dan beide kanten te kennen en te weten hoe het is om zo druk te zijn en het volgende moment de zorgen te hebben over een gebrek aan nieuwe klanten. Soms denken ze zelfs: misschien moet ik maar weer in loondienst gaan…

Als het aankomt op nieuwe klanten werven voor je bedrijf, zijn er geen excuses te bedenken. Het voortbestaan van je bedrijf hangt ervan af en ook je eigen gemoedsrust vaart er beter bij. De regel die ik daarom heb is dat er altijd iets moet gebeuren om nieuwe klanten of aanbevelingen mijn richting op te krijgen. Het maakt namelijk niet uit hoe goed je bent in je vak, zonder klanten wordt het niets. En zonder constante toestroom van nieuwe klanten is je bedrijf kwetsbaar.

Overvolle pijplijn met nieuwe klanten

Het doel is om de pijplijn te laten overstromen en het aantal potentiële klanten eindeloos te laten zijn. Het is niet genoeg om te zorgen dat je steeds alleen op dat moment genoeg klanten hebt. Streef naar veel meer dan dat! Als ik het met mijn klanten heb over dit onderwerp, dan is de vraag die ik vaak krijg: “Maar wat als ik nou teveel klanten krijg? Wat doe ik dan?” of “Wat als mijn bedrijf te groot wordt?” Dan moet ik meestal hard lachen, want dat is een goed probleem om te hebben.. Als er dan uiteindelijk toch teveel mensen zijn die met jou willen werken, heb ik twee oplossingen voor je:

  1. Zorg dat je een wachtlijst hebt. Het is oké om mensen te laten wachten als je ze niet meteen kunt helpen. Wat je zult merken is dat je er vooral aantrekkelijker van wordt. Als mensen moeten wachten om met jou te kunnen werken, dan moet het wel goed zijn… In plaats van weggaan omdat ze niet willen wachten, zullen ze willen weten wanneer ze aan de beurt zijn om met jou aan het werk te gaan.
  2. Evalueer je verdienmodel. Mochten de klanten in grote getallen naar je toekomen, dan is het wellicht ook tijd voor een nieuw verdienmodel. Zeker wanneer je nu uurtje-factuurtje werkt, zit er namelijk een plafond aan je verdiencapaciteit doordat je tijd kostbaar is. Door verschillende mogelijkheden te bekijken kun je kiezen voor een optie waardoor je meer mensen kunt helpen en meer kunt verdienen per uur of project dan je nu doet. Het opschalen van je bedrijf is één van de meest slimme dingen die je kunt doen wanneer er teveel klanten zijn en jij het werk niet meer aankan.

Discipline is de sleutel

Maar hoe bereik je dit nou? Het antwoord is simpel: discipline. Ik heb altijd gedacht dat ik te weinig discipline had. Maar omdat ik weet dat dit de weg is naar een succesvol bedrijf met groeipotentie blijf ik steeds gedisciplineerd in mijn marketing. Geen excuses, gewoon doorgaan met die zichtbaarheid vergroten. Dus ik heb een duidelijk marketingsysteem dat ervoor zorgt dat ons bedrijf blijft groeien. Ieder jaar weer.

Elke dag zichtbaar

Dat betekent dus dat je iedere dag bezig bent met marketing, zelfs al zit je tot je nek in het werk. Ik blijf elke keer weer deze artikelen schrijven, de wekelijkse mails versturen, de podcast maken en online zetten, online masterclasses geven, relaties onderhouden, spreken voor publiek, etc, etc. Maak er tijd voor. Just do it! De sleutel ligt in elke keer weer iets doen dat zorgt voor klanten die naar je toekomen.

Altijd genoeg klanten

Dit is precies de reden dat veel zelfstandigen financiële problemen hebben. Zelfs degene die het druk hebben en succesvol lijken. Want zij zijn vaak te druk om bezig te zijn met marketing. Maak een lijst met acties die jij kunt ondernemen om zichtbaar te zijn, elke dag weer. En maak er tijd voor. Ik weet dat je het druk hebt, pas je planning er maar gewoon op aan. Committeer jezelf eraan, niet alleen vandaag en deze week maar de rest van je ondernemerschap. Je wilt namelijk altijd genoeg klanten hebben. Het is best eenvoudig als je eenmaal op weg bent, want de tijd van hollen of stilstaan is dan voorbij…

  • Inez hoedjes zegt: 30 January 2018 Bedankt voor de goede tips. Heel herkenbaar en goed om te weten dat discipline een succesformule is voor een geslaagd ondernemerschap. Het constant bezig blijven met marketing zal uiteindelijk zich uitbetalen Dank voor de sleutel, die je me in handen hebt gegeven. Veel succes en plezier, Inez Hoedjes, Hattrick Communicatie.
    • Annemieke Tissink zegt: 31 January 2018 Dag Inez, Mooi om te lezen dat het waardevol voor je is. Ik wens je heel veel succes! Annemieke
  • Marcel Dirk van de L'Isle zegt: 30 January 2018 Thanks mooie informatie. The thruth.
    • Annemieke Tissink zegt: 31 January 2018 Graag gedaan! Succes :-)

  • Jouw reactie op De sleutel naar altijd genoeg klanten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php