Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

De drie risico’s van economische groei

30 april 2018  |   door Pieter Henzen

De economie trekt weer aan. Het Centraal bureau voor de statistiek verwacht een economische groei in 2018 van 3,2% en in 2017 was deze groei ook al 3,1%. En dat is super. Dat betekent dat na de zeven magere jaren volgens de economische wetten nu weer de 7 vette jaren zouden moeten aanbreken. Heel fijn! Want hierdoor hebben mensen weer ruimte en zin hebben om te investeren. Dat we weer lekker gaan uitgeven. En dat is heerlijk, want dat betekent dat jij het als ondernemer ook weer drukker krijgt. Dat je meer opdrachten krijgt en dat je omzet ook groeit. En daar gaan we voor! Maar zoals Johan Cruijf het al zei: “elk voordeel heb ook z’n nadeel”…

Lees hieronder de drie risico’s van economische groei en hoe jij ervoor zorgt dat je hier geen last van hebt.

Te druk

Met de groei van de economie neemt voor veel ondernemers de groei van hun bedrijf ook toe. Er is meer vraag naar je product of dienst en dat is heel erg fijn, want als ondernemer wil je gewoon groeien. Je wilt je diensten en producten aan zoveel mogelijk mensen leveren. Want jij hebt het meest waardevolle product/dienst in jouw markt.

Maar voor je het weet gaan (bijna) alle offertes door en ben je aan het rennen en vliegen. Je maakt lange dagen en dan ben je ook nog in het weekend aan het werk. En dat terwijl je juist ondernemer was geworden om de vrijheid… Maar je kan jouw klanten niet teleurstellen en dat doe je dan ook niet.

Risico 1: Vooral werken voor je klanten

Het risico hiervan is dat je alleen maar bezig bent met je klant en dus alleen maar in je bedrijf aan het werken bent. En als ondernemer moet je ook echt aan je bedrijf werken. Want het is fijn dat je al je klanten helpt, maar je wilt dit duurzaam blijven doen. Dus betekent het ook dat je moet werken aan je doelstellingen, je marketing, je bedrijfsvoering processen, etc. En daar moet je echt tijd voor maken. Dus wat er ook gebeurt: zorg dat je zeker een dagdeel in de week hebt waarop je hiermee bezig bent. Lukt dat niet? Organiseer je werk dan anders.

Teamleden

Dat anders organiseren kun je doen door taken te delegeren of uit te besteden. En met name die taken waarmee jij geen geld verdient, waar je niet goed in bent, die je veel tijd en energie kosten en waar je vaak gefrustreerd van raakt. Dus klop niet meer zelf die bonnen in, maar besteed dat uit aan iemand die daar veel beter in is. Ga ook niet zelf meer je social media doen, maar laat anderen dat doen. En als je het echt heel druk krijgt, zorg er dan voor dat je mensen hebt die je werk kunnen doen. Neem onderaannemers aan.

Risico 2. Te laat beginnen met werven van ondersteuning.

In een groeimarkt wordt de arbeidsmarkt krap. Dat betekent dat veel ondernemers nu al moeite hebben om de juiste mensen aan te trekken. Dus als je nu nog op zoek moet naar die topspelers in de markt die jou verder gaan helpen, dan ben je echt te laat. En waak ook voor de varkenscyclus… Wat is dit? Dat gebeurt als je mensen gaat opleiden wanneer je ze het hardst nodig hebt. Want als ze goed en wel opgeleid zijn en je eindelijk de vruchten wilt plukken van je investering zakt de markt weer in. En dan neem je weer afscheid. Dus denk hierin anti-cyclisch. Juist in tijden van economische stagnatitie is het wijs om mensen op te leiden en mensen aan je te binden. Laat je dus niet verrassen. Een goede ondernemer denkt vooruit. Besteed ook voldoende aandacht aan het selectieproces. Vaak is het ze dat wanneer je iemand aanneemt op basis van een gesprek van een half uur, je er na een tijdje toch achter komt dat de match niet ideaal was. En afscheid nemen van mensen kost veel tijd, energie en dus geld.

Always be marketing

Bij drukte is marketing één van de eerste dingen die op een lager pitje worden gezet. Het netwerken, de social media, het sturen op aanbevelingen, etc. Want als je het druk hebt, dan ben je vooral aan het werk voor je klanten. Maar marketing en sales zijn de basis van de je groei van je bedrijf. Blijf dus ook zichtbaar en maak daar echt tijd voor. Zorg dat je een dagdeel in de week houdt om aan je bedrijf te werken, zoals ik eerder al aangaf.

Risico 3. Denken dat je minder marketing nodig hebt

Als jij je marketing laat slippen en er geen aandacht aan besteedt, dan word je zichtbaarheid steeds kleiner. Nu denk je misschien: met de drukte die ik nu heb, heb ik helemaal geen marketing nodig. En dat is de grootste fout die drukke ondernemers maken. Want als je iets moet blijven doen, is het onder de aandacht blijven van je (potentiële) klanten. Nu gaat het goed, maar als de groei straks minder is wil je natuurlijk ook blijven groeien en een goede boterham verdienen. Denk je dat Nike, Hema en de AH bij de economische groei ook minder marketing doen? Nee, natuurlijk niet. De kans is juist groot dat ze meer gaan doen aan hun zichtbaarheid. De kunst is dat jij als kleine MKB ondernemer dus net zo denkt als zo’n groot bedrijf en zorgt dat je zichtbaar blijft. En mijn advies: juist nu je het druk hebt, voer jij je marketingactiviteiten op…

Aan de slag! 

Ook last van groeistuipen in je bedrijf? Weet je even niet meer hoe je het aan moet pakken? Dan nodigen we je uit voor een gratis sparring-sessie met Puurst. Samen kijken we waar jouw groeikansen liggen en hoe jij die groei ook echt aan kunt. We denken graag met je mee!


Jouw reactie op De drie risico’s van economische groei

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php