Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

De klanten met wie jij nooit meer wilt werken

05 februari 2018  |   door Annemieke Tissink

Mensen die mij kennen weten dat ik regelmatig op de zeepkist klim om aan te geven hoe belangrijk het is om je ideale klant te leren kennen en begrijpen VOORDAT je intensief aan de slag gaat met zichtbaar worden. Dit doe ik omdat nog teveel ondernemers er voor iedereen willen zijn, iedereen willen helpen met hun product of dienst. Dit doen ze uit angst om klanten mis te lopen, te ‘smal’ te worden door te kiezen voor een ideale klant.

Het omgekeerde is eigenlijk veel meer de waarheid. Want juist door te kiezen, stijgt de mate waarin anderen jouw ervaren als expert. Welke mensen zitten er ’s avonds bij Jinek aan tafel? Niet degene die er zijn voor alles en iedereen, maar de specialisten op hun vakgebied. Daarnaast vallen experts veel meer op in de markt. Ook is het met een duidelijke ideale klant veel eenvoudiger om te zorgen dat jouw klant zich aangesproken voelt door jouw woorden. Anders is deze niet overtuigend genoeg en krijg je niet de aandacht van degene die jij wilt bereiken.

Verre van ideaal

Maar vandaag verder geen pleidooi over het kiezen voor een ideale klant 😉 Ik wil het nu eens met je hebben over de mensen die jij graag wilt vermijden en helemaal niet als klant wilt hebben. En nog specifieker, over hoe jij die mensen kunt herkennen. Ik ben daar zelf heel duidelijk in en weet heel goed met wie ik NIET wil werken, namelijk mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun acties, die zeuren en excuses bedenken. Daarnaast werk ik het liefste met mensen die willen gaan voor groei in hun bedrijf. Die willen weten welke stappen zij kunnen nemen om die groei ook daadwerkelijk te kunnen bereiken en bereid zijn om in actie te komen.

Luister naar de signalen

Ik weet dat het best een statement is om dit zo zwart wit te stellen. En ik weet zeker dat sommige mensen hierdoor worden afgeschrikt. Maar dat zijn dan ook precies de mensen met wie ik liever niet aan de slag ga… Iedere keer als ik er in het verleden wel voor koos om met iemand te werken waarvan ik wist dat het geen ideale klant was, kwam ik mezelf tegen. Ik negeerde de signalen, luisterde niet naar mijn intuītie en wenste later dat ik er nooit aan begonnen was. Dit waren de mensen die ervoor zorgde dat ik een knoop in mijn maag kreeg wanneer ik de afspraak in de agenda zag staan… Geen succes dus.

Alleen nog YES

Tegenwoordig kan ik het niet meer. En wil ik het onder geen beding meer. En dus maak ik hele duidelijke keuzes. En ik wil jou uitdagen om dat ook te gaan doen. Wanneer je geen YES gevoel krijgt bij iemand, dan is het misschien goed om nog eens bij jezelf te rade te gaan of dit wel een goed idee is. Maak een lijst van eigenschappen die jij graag terug wil zien bij een ideale klant, maar ook een lijst van factoren die voor jou een enorme afknapper zijn en met wie je niet wilt werken. Hoe hard je het geld ook nodig hebt.

Om je een voorbeeld te geven, deel ik hieronder de lijst die ik heb gemaakt vanuit mijn eigen ervaring. Ik wil niet meer werken met:

  • Mensen die steeds weer hun afspraken niet nakomen of vergeten, al in het voortraject van onze samenwerking. En dan met excuses komen die niet geloofwaardig zijn.
  • Mensen die onvriendelijk zijn tegen mensen die met of voor ons werken.
  • Mensen die onbeleefd zijn tegen mij (waarom zou ik dat leuk vinden?)
  • Mensen die zeuren, klagen, excuses verzinnen voor alles en soms misschien zelfs liegen. Ik hou van mensen die er ondanks hun situatie het meeste van willen maken.
  • Mensen die korting willen, zelfs al hebben ze kunnen kiezen uit verschillende opties om samen te werken en dus verschillende prijsniveaus.

Heb je wel eens ervaren dat iemand één of meer van bovenstaande dingen deed? Misschien nog niet. Maar het kan gebeuren naar mate je meer klanten krijgt. En na een tijdje herken je de signalen en weet je wat de gevolgen zijn als je er wel mee doorgaat. Hoe ga ik om met die situaties? Als het een potentiële klant is, dan gaan we sowieso niet samen aan de slag. Ik ben dan waarschijnlijk niet de juiste coach voor hen. Als het een nieuwe klant is en ik heb het gedrag niet eerder gespot, dan bespreek ik het en kijken we samen hoe/of we verder gaan. Soms wel, soms niet.

Wees de baas

Waarom ben ik er zo streng in? Omdat deze mensen je niet zullen aanbevelen bij anderen, niet positief zijn over jouw dienstverlening en over jou als persoon. Dus ver weg van blijven. Hopelijk kom je er niet teveel mee in aanraking en herken ook jij voor jezelf welke mensen je heel erg graag mee werkt en welke mensen je ‘leegtrekken’ qua energie. Jij verdient een bedrijf vol ideale klanten. De enige die besluit om met iemand in zee te gaan ben jij, dus wees streng in je selectie. Zowel letterlijk, alsook in je marketing. Infuseer je teksten met eigenschappen van je ideale klant. Jij bent de baas, dus wees het ook!

Ben jij op zoek naar groei, richting en een stappenplan om jouw bedrijf te laten groeien in de komende 12 maanden? Plan dan een strategische sessie in! Samen kijken we of wij de juiste match zijn 😉

  • Susanne zegt: 06 February 2018 Wauw, wat een frisse en onverwachte manier van kijken naar de markt! En ik geloof hier ook in. Bedankt voor dit inzicht :)
    • Annemieke Tissink zegt: 06 February 2018 Geeft heel veel ruimte om nee te zeggen op een moment dat het niet goed voelt. Succes Susanne!

  • Jouw reactie op De klanten met wie jij nooit meer wilt werken

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php