Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

De essentiële petten van een ondernemer

07 mei 2017  |   door Annemieke Tissink

Om succesvol te zijn als ondernemer, is het niet voldoende om alleen maar heel goed te zijn in je vak. Er is veel meer voor nodig om een gezond bedrijf op te bouwen. Het vraagt om vier verschillende petten die je als ondernemer op moet kunnen zetten.

Iedere pet staat voor een gedeelte van jouw bedrijf waar je aandacht aan moet besteden. Omdat ieder bedrijf anders is, heeft iedere ondernemer een andere verdeling in tijd die je per gedeelte moet besteden. Toch is iedere pet nodig! In dit artikel bespreek ik deze vier petten die jou helpen om je bedrijf te laten groeien.

Vakpet

Waarschijnlijk ben je begonnen met je bedrijf omdat je erg goed bent in wat je doet en je bepaalde kennis en vaardigheden hebt waarmee je anderen kunt helpen of een voorliefde hebt voor een bepaalde branche. Als je een cateringbedrijf hebt, houd je waarschijnlijk erg van koken of eten, als je een schoenenwinkel hebt houd je hopelijk ook erg van schoenen. Vaak rollen mensen vanuit hun vorige werkervaring in hun bedrijf. Ze waren bij in hun loopdienstverband ergens mee bezig en maken hier ook hun bedrijf van. Ze denken dat ze het beter kunnen dan hun baas of zien een kans in de markt om op in te spelen. Natuurlijk een super idee, maar wanneer je alleen vanuit dit oogpunt in je bedrijf werkt, mis je de andere petten. De vakpet is de pet die de meeste ondernemers het liefst op hebben; hij zit het lekkerst, het meest comfortabel en is het meest bekend. Het is natuurlijk ook zo dat je deze pet regelmatig op hebt omdat je werkt met je klanten en geregeld tijd besteed aan het bijspijkeren van je kennis op je vakgebied. Toch heb je de andere petten soms harder nodig dan deze…

Marketingpet

Ieder bedrijf heeft marketing nodig om te kunnen bestaan. Managementguru Peter Drucker zei: “The sole purpose of a business is to find and keep customers”. Zonder marketing geen klanten en zonder klanten geen bedrijf. Misschien heb je als doel om de beste te worden in je vak, maar als er niemand is die er tegen betaling gebruik van maakt heb je geen bedrijf. Die marketingpet heb je dus keihard nodig. Hij zit misschien niet zo comfortabel omdat er zoveel komt kijken bij het benaderen en bereiken van potentiële klanten. Van netwerken, tot social media en van PR tot presentaties geven. De lijst met mogelijkheden is eindeloos. Als je er weinig mee hebt, lijkt het vaak een onmogelijke opgave om ermee aan de slag te gaan op een manier die werkt. Het hoeft echter niet moeilijk te zijn. Of duur. Dus verdiep je erin en zorg dat deze pet je steeds beter past… Je bedrijf heeft er veel baat bij!

Verkooppet

Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, aan verkopen ontkom je niet. Als je de marketingpet maar vaak genoeg draagt en mensen naar je toe kunt trekken dan is er voldoende vraag naar jouw product of dienst. Dan moeten ze alleen wel nog klant bij je worden. En dat is waar veel ondernemers tegenop zien. Ze moeten in gesprek over prijzen en vragen om de order. Misschien herken je het wel; een gesprek met een te opdringerige verkoper die je iets ‘door de strot probeert te duwen’. Zo willen mensen niet benaderd worden en zo wil jij niemand benaderen. Hierdoor kan het zijn dat je het gesprek uit de weg gaat. En hierdoor loop je klanten mis. Zonde! Natuurlijk kan er tegenwoordig ook veel verkoop online plaatsvinden zonder dat er gesprekken plaatsvinden, maar dan nog moeten er goede prijzen worden gevraagd voor diensten die je aanbiedt. En moet iemand dan ook daadwerkelijk op de koopknop klikken… Belangrijk dus om hier tijd en energie in te steken en je verkooppet regelmatig op te zetten.

Ondernemerspet

Michael Gerber is de auteur van het boek de Ondernemersmythe en stelt dat de meeste ondernemers te weinig tijd AAN hun bedrijf besteden. Ze hebben vooral de vakpet. Wat voor bedrijf je ook hebt, iedere ondernemer heeft de ondernemerspet nodig. Het liefst op structurele basis. Met deze pet werk je aan je strategie, plan, doelen, ondernemersmindset en je bedrijfsvoering. Je neemt wekelijks de cijfers door, kijkt wat er wel en niet werkt en waar je aandacht aan moet besteden. Regie op de zaak heeft iedere ondernemer nodig…

Aan de slag met je petten

Misschien vind je het nog lastig om die petten geregeld op te zetten. Weet je even niet meer hoe je het aan moet pakken? Dan nodigen we je uit voor een gratis sparring-sessie met Puurst. Samen kijken we waar jouw groeikansen liggen en hoe jij die groei ook echt aan kunt. We denken graag met je mee!


Jouw reactie op De essentiële petten van een ondernemer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php