Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Een spoedcursus verkopen… of daten?

04 juni 2018  |   door Annemieke Tissink

De laatste tijd spreek ik met mijn nieuwe klanten veel over verkopen en de relatie die zij aangaan met een potentiële klant. Veel ondernemers zijn namelijk gefrustreerd over de hoeveelheid ‘moeite’ die ze moeten steken in het vinden van klanten. Of de moeite die het lijkt te kosten. Want het is eigenlijk best heel eenvoudig, als je maar weet hoe het werkt… Het is eigenlijk net als daten. Je trouwt meestal niet tijdens de eerste kennismaking aan de bar, dus waarom zou je dat van je klant wel verwachten?

Nou ben ik zelf niet echt de koningin van het daten. Geen Sex and the City verhalen van mijn kant; ik had mijn prince charming al heel vroeg voor me gewonnen, maar heb wel degelijk alle stappen doorlopen van het datingproces om uiteindelijk tot een match te komen… Maar goed, terug naar verkopen 🙂

Openingszin

Of jij nou de eerste stap moet zetten of een klant komt naar je toe: het eerste contact is vaak even aftasten. Wat voor vlees heb je in de kuip? Wat kun je bieden? Wat heeft iemand nodig? Het is voor jou als ondernemer in elk geval heel belangrijk om niet met zulke ingeblikte openingszinnen aan te komen dat iemand helemaal op je afknapt… Dus begin niet meteen over je product of dienst. Dat is te opdringerig. Hier zit niemand op te wachten. Ook al is het vijf maanden geleden dat je voor het laatst een nieuwe klant hebt binnengehaald of zit je nog lang niet aan je verkoopdoelstelling voor deze maand, mensen houden er niet van als jij wanhopig bent. Als jij VERKOOP op je voorhoofd hebt staan, lopen mensen nog liever met een boog om je heen dan dat je een aantrekkelijke partij bent om een praatje mee aan te knopen. Niemand wil je klant worden omdat je zielig bent.

Keep in touch

Net zoals het bijna nooit voorkomt dat de eerste date meteen een huwelijksaanzoek wordt, is het vaak ook zo dat er wat het tijd over heengaat voordat iemand klaar is om met jou aan de slag te gaan. Ik heb me in het begin van mijn relatie een sms-duim ge-smst, zoveel gebeld dat mijn oren ervan gloeide en ik was dankbaar voor mijn ov-jaarkaart. En gelukkig kwam dat ook van de andere kant. Zo gaat het met een potentiële klant ook. Je moet regelmatig even laten weten dat je aan de ander denkt, dat je het belangrijk vindt hoe het met de ander gaat, dat je de ander wil helpen maar niet verstikken. Mijn doel was laten weten dat ik geïnteresseerd was, niet om te stalken. Dus een overkill was er ook niet. Hoe kun jij dit bij een potentiële klant doen? Regelmatig even contact hebben. Persoonlijk. Dus niet via een nieuwsbrief of denken dat hij/zij je social media wel op de voet volgt. Kijk altijd of de ander nog dezelfde interesse heeft in jou, want uiteindelijk moet het wel van beide kanten komen.

Zorg voor een warm welkom

Mocht het dan zover komen dat jouw potentiële klant eindelijk een klant wordt, behandel hem dan met dezelfde egards als waarmee je hem hebt binnengehaald. Zorg voor regelmatig contact zodat hij geen spijt krijgt van de beslissing. Je wilt immers niet alleen een one night stand, maar een klantrelatie voor het leven. Hij/zij heeft ja tegen je gezegd. Make ‘m stay!

Graag helpen we jou om je verkoopmindset te veranderen. We aan samen aan de slag om te kijken hoe je elk gesprek in kan gaan als verkoopgesprek. Met de juiste mindset en tools word jij een verkoopkanon en zorg je dat jouw klanten blijven groeien. 

15 juni 2018 – De SalesMindset: Natuurlijk verkopen!

Als jij denkt “ik ben geen echte verkoper” dan maak je in deze training korte metten met deze beperkende overtuiging.

Waarom is dat belangrijk? Als jij jouw product of dienst – waarmee je jouw doelgroep helpt – beter kunt verkopen, maak je deze wereld beter.

Maak je geen zorgen, we gaan je geen gladde verkooppraatjes aanleren. Dankzij jouw nieuwe mindset en vaardigheden, gaan mensen jouw product kopen om de juist redenen.

Je krijgt heel praktische oefeningen, tools en systemen die je helpen om jouw boodschap helder over te brengen met een “call to action” die jouw doelgroep niet kan weerstaan.

Investering

De investering voor deze waardevolle dag is € 247,- exclusief BTW. Hiervoor ontvang je een geheel verzorgde dag met een heerlijke lunch, geweldige netwerkmogelijkheden en een enorme dosis info om je bedrijf aantrekkelijker te maken voor nieuwe klanten!

Datum: 15 juni 2018
Tijd: 10.00 – 16.00 (na afloop is er een netwerkborrel)
Locatie: Zwolle

Bestel nu!

  • Céline Stevens zegt: 07 June 2018 15 juni, Het staat met een groot uitroep teken en een smiley in mijn "bal-boekje" Ik kijk weer erg uit naar een dag PUURST gr Céline Stevens EFFECT I interieurvormgeving
    • Annemieke Tissink zegt: 08 June 2018 Top dat je er weer bij bent! :-D

  • Jouw reactie op Een spoedcursus verkopen… of daten?

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php