Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Maak het verschil met marketing 3.0

12 juni 2017  |   door Annemieke Tissink

Veel ondernemers beseffen nog onvoldoende waarop ze het beste kunnen focussen in hun eigen marketing. Iedereen doet iets anders, sommige mensen kopiëren elkaar alleen maar en wat werkt nu echt? Als je kijkt naar hoe de meeste ondernemers zichzelf zichtbaar maken, is het te weinig aantrekkelijk. Hun ideeën zijn gebaseerd op marketing zoals het ooit is geweest, niet zoals het nu werkt. In de afgelopen eeuw is er veel veranderd op marketinggebied.  Ik leg je kort uit wat deze veranderingen inhouden en wat jij hiermee kunt.

Marketing 1.0

Lang geleden, vanaf de industriële revolutie, draaide marketing vooral om het verkopen van de producten die in de fabrieken werden gemaakt. Het doel was standaardisering en schaalvergroting, zodat de productiekosten zo laag mogelijk waren. Op deze manier waren de producten voor zoveel mogelijk mensen binnen bereik.

Een bekend voorbeeld hiervan was de T-Ford van Henry Ford. Hij zei: “Iedere klant kan een auto krijgen in iedere kleur die hij wil, zolang het maar zwart is”. Marketing 1.0 was dus vooral productgericht. Het draaide om verkopen aan de massa en was vooral functioneel. Dit betekende dat het vooral ging om de kenmerken van een product.

Als je kijkt naar de marketing van zelfstandig ondernemers ligt voor veel van hen de nadruk nog op de producten/diensten en de kenmerken hiervan. Dit is wat ze benoemen op hun website of in brochures. Voor klanten is dit steeds minder van belang. Dit komt door de opkomst van marketing 2.0. Hierin verandert de focus en worden andere focuspunten belangrijk om klanten te krijgen.

Marketing 2.0

Toen de technologieën veranderden en computers en internet hun intrede deden, ontstond het informatietijdperk. Je kon ineens online informatie zoeken over producten en diensten die je wilde aanschaffen. Je mobiele telefoon geeft je toegang tot veel informatie. Je staat in een winkel en zoekt online naar productaanbiedingen en vergelijkingen. Marketing gericht op de massa en alleen gefocust op producten volstaat hierdoor niet meer. De voorkeuren van de klant zijn bij het werven van klanten belangrijker dan ooit. Iedereen is slimmer geworden en neemt ook steeds meer beslissingen op basis van de combinatie hoofd en hart. Marketing draait hierbij dus steeds meer om de klant en niet om de massale aanbieding van een product/dienst. Veel zelfstandig ondernemers spelen nu nog in op deze vorm van marketing en voor hen werkt het vaak prima. Toch ontbreekt hier iets belangrijks. Deze vorm van marketing gaat nog teveel uit van eenrichtingsverkeer. Dit is echt niet meer van deze tijd!

Marketing 3.0

De moderne technologie maakt interactie mogelijk. Klanten nemen echt niet meer alleen passief informatie tot zich. Je laat online steeds meer zien wat belangrijk voor je is, waar je voor gaat in het leven. Bijna iedereen uit zich en zoekt verbinding via sociale media. In plaats van simpelweg te kijken naar mensen als potentiële klant, is het belangrijk om hen te gaan benaderen als complete mensen, met een hoofd, hart en ziel. Ook hier draait het om het voldoen aan de behoeften van de klant, maar het gaat nog een stap verder. Ondernemers die marketing 3.0 in de praktijk brengen, hebben ambitieuze missies, visies en waarden. Ze willen een bijdrage leveren aan een betere wereld en zoeken de klanten zich hierdoor aangesproken voelen. Hier ligt ook voor jou de toekomst.

In de praktijk

Een manier van marketing waardoor je op een positieve manier werkt aan kennen, leuk vinden en vertrouwen is educational marketing, soms ook content marketing genoemd. Dit is marketing met als doel je publiek te informeren en iets te leren door middel van waardevolle informatie, in plaats van slechts promotie te maken voor je bedrijf. Hierdoor wordt het veel makkelijker om nieuwe relaties met potentiële klanten aan te gaan en bestaande relaties te verdiepen. Het voordeel van educational marketing is dat jij jezelf als de juiste oplosser voor de problemen van je klant positioneert. Dit verhoogt je betrouwbaarheid. Daarnaast zorgt het voor verbinding, aantrekken van nieuwe klanten, interactie met je ideale klantgroep en het opbouwen van naamsbekendheid.

Extreem relevant

Hoewel het je nieuwe klanten oplevert, gaat het dus niet om het promoten of verkopen van jouw producten of diensten. Het gaat om het verder helpen en inspireren van mensen die interesse hebben voor jouw bedrijf. De essentie van educational marketing is dat je de klant bewust maakt van zijn probleem en oplossingen aandraagt die hierop aansluiten. Internet is meer dan ooit de omgeving waar mensen zoeken wanneer zij een vraag hebben of probleem ervaren. Doordat jij degene bent die de (be)zoekers informatie en inzicht geeft, zal iemand veel toegevoegde waarde ervaren bij jou. Het is dus zaak om je ideale klant heel goed te kennen en precies te weten waar zijn behoeften en verlangens liggen. Hierdoor kun je extreem relevante informatie brengen die bijdraagt aan zijn leven.

Maak van je bedrijf een must-have

Wil jij meer weten over aantrekkelijk zijn voor je ideale klanten? Maak dan van je bedrijf een must have. Ik vertel je hier alles over tijdens een online masterclass op 20 juni van 20 tot 21 uur. Klik hier om je gratis aan te melden.


Jouw reactie op Maak het verschil met marketing 3.0

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php