Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

De marathon van het ondernemen

11 juni 2018  |   door Annemieke Tissink

Afgelopen weekend was het bij ons in de stad weer zover: de halve marathon. Voor sommige mensen HET sportevenement van het jaar. Voor mij niet, ik ben niet zo’n hardloper. Maar ik sta wel altijd vol bewondering te kijken naar de mensen die hem lopen. Wat me altijd het meest opvalt zijn de verschillen. Je hebt de groep Kenianen die binnen no-time weer binnen zijn, je hebt de getrainde lopers en je hebt de groep met wie ik altijd het meest meevoel: de amateurs. De mensen die bij zichzelf denken: Is het nou nog niet klaar? Had ik hier ooit aan moeten beginnen? Maar ook: Ik kan dit, gewoon door blijven gaan, de finish komt ooit. Ooit.

Als ondernemer ren je eigenlijk ook een marathon. Maar dat vergeten we vaak een beetje. Veel ondernemers zijn redelijk ad hoc bezig met hun bedrijf. Ze richten zich veelal op de korte termijn. Er is immers vooral vandaag veel te doen, of ze hebben juist nu meer klanten nodig. “Nadenken over de toekomst? Dat is voor het bedrijfsleven, niet voor mij” heb ik letterlijk wel eens teruggehoord. Of “Ik richt me alleen op nu omdat het zo eindeloos lang duurt voordat het gewenste resultaat wordt bereikt, je moet veel zaaien en het oogsten laat vaak op zich wachten.” Vandaag een paar tips die je helpen om onderweg het doel voor ogen te houden en door te gaan.

Onkruid wieden

Je richten op de korte termijn in het ondernemerschap geeft je vaak niet de kans om onkruid te wieden en water te geven. Daardoor geef je de zaadjes de kans niet om te ontkiemen. Jammer! Want een bedrijf bouwen is geen sprint, maar een marathon. Natuurlijk kun je op de korte termijn erg goede resultaten bereiken, maar het is de langetermijnbenadering die zorgt voor succes. Dit artikel helpt je focussen en volhouden.

Wat ga je doen?

Hopelijk heb je aan het begin van het jaar een plan gemaakt voor je bedrijf. Ik ben benieuwd waar je nu staat. Lig je op koers? Of lijken je doelen verder weg dan ooit? Om te zorgen dat je ze realiseert, ga je focussen. Welke activiteiten onderneem je nu die je niet helpen en die je veel tijd, energie of geld kosten? Het is tijd om daar afscheid van te nemen. Ze zeggen wel eens: “Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.” Brian Tracy beschrijft in zijn boek ‘Focal Point’ een goede manier om hiermee om te gaan. Hij noemt het ‘zero-based thinking’ en het draait om de woorden ‘meer’, ‘minder’, ‘starten’ en ‘stoppen’. Waar zou je met de kennis van nu minder van gaan doen of zelfs helemaal mee stoppen? Door deze vraag te beantwoorden kun je met meer focus gaan werken en kun je activiteiten afstoten. De andere kant is ook belangrijk. Wat deed je nog niet maar wil je absoluut mee gaan starten? Staat het al in je plan? Nee? Zet het er dan in. Door alleen nog acties te ondernemen die van grote toegevoegde waarde zijn, zul je sneller resultaat bereiken.

 


Jouw reactie op De marathon van het ondernemen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php