Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Meer omzet door jezelf te zijn

02 mei 2017  |   door Annemieke Tissink

SpiegelbeeldEnkele weken geleden maakte ik een video in Parijs na een mastermind die ik daar volgde. Je kunt hem hier bekijken. Hij gaat over jezelf zijn in je bedrijf.  Een van de dingen die echt het verschil maakt in succesvol ondernemen is jezelf zijn in je marketing. Zichtbaarheid is nog steeds een uitdaging voor veel ondernemers. Ik vond dat een aantal jaar geleden ook. Inmiddels heb ik marketing juist omarmt. Een van de zaken die namelijk het meeste invloed had op mijn bedrijf is toen ik marketing ging inzetten op een manier die paste bij mij.

Ik ontdekte dat hoe meer ik echt mijzelf liet zien, kwetsbaarder durfde te zijn en mijzelf zichtbaar maakte op een authentieke manier, hoe meer mensen zich aangetrokken voelde tot ons bedrijf. Ik hoor vaak terug van mensen: “Annemieke, jij bent zo jezelf. Je laat geen perfect beeld zien, maar juist iemand aan wie ik me kan spiegelen en optrekken. Daarom vertrouw ik je. Daarom wilde ik graag met je werken.” Er is niets fijner dan horen dat mensen je vertrouwen en een goed gevoel bij je hebben.

Hieronder deel ik vijf manieren om meer jezelf te zijn in je bedrijf en je marketing, zodat er meer mensen zijn die zich verbonden voelen met jou en klant bij je worden, zodat je meer omzet genereert en je bedrijf laat groeien.

  1. Wees niet te bang om kwetsbaar te zijn

Ik weet niet of je ooit in loondienst bent geweest. Ik maar kort (zes maanden uitzendwerk…) Wat me daar opviel (en wat ik ook terug hoor in de verhalen van anderen) is dat het not done is om fouten te maken. En als je een fout maakt, dat je er dan liever niet open over bent. Mensen schamen zich voor fouten die ze maken. Ze voelen zich er schuldig over. Terwijl iedereen het doet. Iedereen maakt fouten. Ik in elk geval wel. In je bedrijf is het juist prettig om die kwetsbaarheid te kunnen delen met anderen. Mensen houden van mensen, vooral als het echte mensen zijn. Geen perfecte poppetjes die nep overkomen. Ik was pas op een congres en de spreekster daar riep dit gevoel op bij de mensen in de zaal. Op het podium lachte ze de hele tijd, daarbuiten keek ze alleen maar erg chagrijnig. Dit bouwde niet aan vertrouwen, in tegendeel. Natuurlijk is het belangrijk om goed over te komen, hang je niet al je vuile was buiten. Professionaliteit is erg belangrijk. Maar durf af en toe ook gewoon een klein beetje kwetsbaarheid te laten zien.

  1. Mensen leren van jouw fouten

Ik hoor het al jaren. “Oh, ik vind het zo fijn dat je ook gewoon vertelt wat er bij jullie niet altijd goed ging Annemieke.” Eerst vond ik dat lastig omdat ik bang was dat mensen zouden twijfelen aan onze expertise, maar wat ik merkte is dat als je open bent mensen ook eerder hun verhaal aan jou durven doen. Ik sta als expert liever niet op een voetstuk, maar naast de mensen die ik begeleid. Er is geen marketing paradijs. Het blijft altijd in beweging, altijd in ontwikkeling. Het is altijd een kwestie van testen, fouten maken en ontwikkelen. Dat is jouw vak vast ook zo. Durf het te delen, deel je ervaringen. Vertel over je uitglijders. Hierdoor bespaar je hen deze momenten.

  1. Marketing gaat over mensen

Als je ons bedrijf een beetje kent, weet je dat wij houden van mensen. Van menselijkheid. Eén van onze kernwaarden is zelfs liefde. Dat klinkt misschien gek, maar het is wel zo. Of ik je nou ontmoet heb of niet, jij en ik zijn als ondernemer uit hetzelfde hout gesneden en daar houd ik van. We zijn misschien wel heel anders, maar beide hebben we de drijfveer om iets te betekenen voor anderen met ons werk. Wij houden van mensen die de wereld beter willen maken. Die voegen iets toe. Daar geef ik om. Daarom wil ik naar buiten met mijn bedrijf om die mensen te bereiken. Als je iets op je website zet, een blog schrijft of een video maakt, laat dan zien dat je om je potentiële klanten geeft. De ander zal voelen dat je het meent en misschien zelfs wel geraakt worden door wat je hem/haar te vertellen hebt. Dat is wat marketing ook kan doen…  

  1. Wees jezelf

Als je als mens vol humor bent. Wees dan ook grappig in je marketing. Als je liefdevol bent, wees dit dan ook in je marketing. Als je heel gul of hulpvaardig bent, deel dan ook uit in je marketing. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Marie Forleo. Zij laat echt haar humor doorwerken in haar video’s; zelfs met pruiken, dansen en sketches. Briljant! Kijk naar jezelf en wat jij meer kunt delen in je marketing. Hoe meer jij jezelf bent, hoe meer ideale klanten er op jou afkomen. Omdat ze met JOU willen werken.

  1. Blijf integer

Als je authentiek wilt zijn (en ook zo wilt overkomen), dan is het belangrijk om oprecht te zijn en integer in je marketing. Dat betekent dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Ook als niemand kijkt. Mensen zien dat. Ze weten misschien niet of jij altijd de waarheid spreekt, maar vaak ‘voelen’ ze het wanneer iets niet klopt. Dus denk niet: ze zien dit toch niet, dus er is niets aan de hand. Mensen die ‘nep’ overkomen, hebben het zwaar als ondernemer. Wanneer je authentiek bent en eerlijk over hoe je in je bedrijf en leven staat, dan zullen mensen je vertrouwen, klant bij je worden en je aanbevelen bij anderen. Ze komen zelfs steeds weer bij je terug.

Actie!

Wil je hier graag mee aan de slag, maar wil je wel graag een keer over sparren? Wij praten graag met je over de stappen die je kan zetten om je bedrijf te laten groeien. Samen kijken we wat er al werkt voor jou in je bedrijf, wat minder goed werkt en hoe je hiermee aan de slag kan.

Dit is wat we gaan doen:

  • in 30 minuten gaan we via telefoon of Skype in gesprek om te kijken wat jou in de weg staat op je doelen te bereiken
  • je ervaart hierdoor hoe het is om samen te werken met de Puurst Ondernemersacademie 
  • een ondersteunend en strategisch plan maken dat je meteen kunt toepassen in je bedrijf

Hoe ziet de sessie eruit?

Omdat het gesprek maar een half uur is, zullen we heel snel de diepte ingaan om tot de kern te komen. Dit doen we door in de beginfase van het gesprek vragen te stellen die het probleem verder zullen verduidelijken. Zo komen we tot de kern van jouw bedrijf. Vanuit daar gaan we kijken wat jij kan doen om je bedrijf weer te laten groeien. We zullen je enkele adviezen en strategieën geven die je meteen kan gaan toepassen zodra we opgehangen hebben.

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand vragenformulier in. Dit kost je slechts enkele minuten. Je ontvangt dan zo snel mogelijk een antwoord.

We hopen je binnenkort te spreken!

AANMELDEN

Aanmelden Strategische Sessie

 

Verification


Jouw reactie op Meer omzet door jezelf te zijn

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php