Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Niet verkopen is geen optie

13 mei 2018  |   door Annemieke Tissink

5 manieren om anders naar verkopen te kijken

Op dit moment volg ik een training bij mijn coach in Parijs. Ik leer heel veel van haar, maar als ze ergens een kei in is, is het verkopen. Altijd! Veel ondernemers die we spreken, vinden het lastig om hun diensten te verkopen. Niet alleen ZP’ers hebben hier last van, ook ondernemers met tonnen omzet horen we hierover praten. We horen vele argumenten om niet te verkopen langskomen:

  • “Het voelt opdringerig om mijn diensten aan te prijzen”
  • “Ze hebben al hun vaste leveranciers, dus waarom zou ik dan nog een aanbod doen?” 
  • “Ik zie het als onethisch om mijn diensten op te dringen”
  • “Deze klant kan mij vast niet betalen” 

Zo maar een aantal praktijkvoorbeelden die je misschien wel bij een collega-ondernemer of jezelf herkent. Maar als ondernemer moet je juist verkopen! Zo niet, dan kun je snel je bedrijf sluiten.

Elk gesprek dat je ingaat, ongeacht welk soort gesprek dit ook is, is een potentieel verkoopgesprek. Als je dit zo leest, gaan je nekharen misschien recht overeind staan, omdat dit voor jou niet zo is… Toch liggen er overal kansen! Ik daag je uit om in elk gesprek dat je hebt, te zoeken naar kansen om te verkopen. Ervaar eens wat er gebeurt! Hieronder vijf manieren om makkelijker te verkopen.

Besef dat je klant vooral resultaat wil

Een succesvolle verkoper beseft dat klanten geen interesse hebben in zijn product of dienst. Heel veel ondernemers maken de fout vol in te zetten op hun product of dienst en hierover een uur lang te vertellen. Potentiële klanten willen echter alleen maar weten wat ze eraan hebben. In het gesprek ga je dus achterhalen welke resultaten iemand graag wil bereiken. Als je dit weet kun je daadwerkelijk aansluiten bij de behoeften van je klant. Hierop kun je jouw aanbod aanpassen.

Let eens op de manier waarop je tegen (potentiële) klanten spreekt. Ben je vooral aan het vertellen over je product en hoe goed het is? Ben je vooral iemand aan het overtuigen? Stop daarmee en verdiep je in wat jouw klant graag wil bereiken. Ga dat aanbieden in je gesprekken. 

Geloof voor 200% in jezelf en je diensten

Je bent goed in wat je doet, een echte expert. Jij biedt oplossingen voor de problemen van jouw klanten. Je hebt mooie diensten ontwikkeld. Maar als je dat echt vindt, waarom is het dan zo moeilijk om ze aan je klant aan te bieden? Waarschijnlijk ben je niet voor 200% overtuigd van de kwaliteit van je jezelf of je diensten. Misschien voel je je zelfs een fraudeur. Als jij niet overtuigd bent van jezelf, dan weet ik één ding zeker: Dit straal je uit naar je klant. Die heeft dat feilloos door en zal daarom niet voor jou kiezen. Zolang jij jezelf en jouw diensten niet eerst aan jezelf hebt verkocht, dan zul je dit ook niet aan je klanten doen! Dat is letterlijk zonde…!

Ga bij je zelf na wat jou tegenhoudt om 200% overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van jezelf en je diensten. Als je hier een beeld van hebt, kijk dan of dit klopt met de werkelijkheid. Zijn deze gedachten echt waar? Wees eerlijk naar jezelf!

Je ontneemt je klant zijn groei

Waarom is dat letterlijk zonde? Je ontneemt de klant hierdoor namelijk de kans zichzelf te laten groeien. Je ziet hem ergens mee worstelen. Jij hebt de expertise en een oplossing voor hem, je kan hem naar een hoger plan brengen. Hoe egoïstisch is het dan van jou om dat niet te doen? Omdat je allerlei overtuigingen hebt die vaak niet waar zijn. Overtuigingen die ervoor zorgen dat je niet gaat verkopen. Eigenlijk zou het strafbaar moeten worden dat jij als ondernemer jouw klant de mogelijkheid ontneemt om te groeien en zo nog succesvoller te worden!

Dus hierbij een vriendelijke schop onder je kont: Word volwassen, het gaat niet om jou, het gaat om de groei en ontwikkeling van je klant! Dus biedt hem dan ook jouw diensten aan als die hem helpen om zijn problemen op te lossen!

De “Nee” als feedback tool

Verkopen is daarnaast ook een mooie feedbacktool. Als jij je dienst verkoopt aan je klant en hij of zij zegt daar NEE op, dan is dit een mogelijkheid om feedback te krijgen. Je kunt dan vragen waarom het een nee is. Door deze vraag te stellen, kom je in gesprek en kom je achter de echte reden waarom het een nee is. Mogelijk kom je erachter dat jouw klant met een nog groter probleem zit! Grote kans dat jij hem daar bij kan helpen. Of je krijgt te horen dat dienst die jij aanbied zijn problemen niet oplost. Dan kun je daarop doorvragen. Het kan zijn dat je niet duidelijk genoeg bent geweest in jouw communicatie of je moet daadwerkelijk wat aspecten aanpassen in je dienstverlening. Allemaal informatie die je gratis krijgt om je bedrijf te laten groeien, kortom zeer waardevol.

Neem 100% verantwoordelijkheid voor resultaten, ook als het niet lukt

Wanneer het mensen niet lukt om iemand enthousiast te krijgen voor een product of dienst, hebben ze vaak de neiging om de potentiële klant hiervan de schuld te geven. “Hij was te gierig, hij luisterde niet naar mijn verhaal, hij wilde gewoon niet zien wat het voor hem kon betekenen, etc.” Maar een echt succesvolle verkoper wijst niet beschuldigend naar de potentiële klant die zijn aanbod zojuist heeft afgewezen. Die kijkt naar wat hij zelf beter of anders had kunnen doen. Hij neemt 100% verantwoordelijkheid. Kijk dus altijd naar wat je de volgende keer kunt verbeteren in je gesprekken.

Ik hoop dat je nu begrijpt, waarom het zo belangrijk is om elk gesprek in te gaan met de intentie om je gesprekspartner te laten groeien en jouw dienst te verkopen.

  • Voelt verkopen voor jou als noodzakelijk kwaad?
  • Doe je het regelmatig, maar heb je nog steeds het zweet op je voorhoofd staan?

Graag helpen we jou om je verkoopmindset te veranderen. We aan samen aan de slag om te kijken hoe je elk gesprek in kan gaan als verkoopgesprek. Met de juiste mindset en tools word jij een verkoopkanon en zorg je dat jouw klanten blijven groeien. Hoe mooi is dat?!

15 juni 2018 – De SalesMindset: Natuurlijk verkopen!

Als jij denkt “ik ben geen echte verkoper” dan maak je in deze training korte metten met deze beperkende overtuiging.

Waarom is dat belangrijk? Als jij jouw product of dienst – waarmee je jouw doelgroep helpt – beter kunt verkopen, maak je deze wereld beter.

Maak je geen zorgen, we gaan je geen gladde verkooppraatjes aanleren. Dankzij jouw nieuwe mindset en vaardigheden, gaan mensen jouw product kopen om de juist redenen.

Je krijgt heel praktische oefeningen, tools en systemen die je helpen om jouw boodschap helder over te brengen met een “call to action” die jouw doelgroep niet kan weerstaan.

Investering

De investering voor deze waardevolle dag is € 247,- exclusief BTW. Hiervoor ontvang je een geheel verzorgde dag met een heerlijke lunch, geweldige netwerkmogelijkheden en een enorme dosis info om je bedrijf aantrekkelijker te maken voor nieuwe klanten!

Datum: 15 juni 2018
Tijd: 10.00 – 16.00 (na afloop is er een netwerkborrel)
Locatie: In de regio Zwolle

Bestel nu!


Jouw reactie op Niet verkopen is geen optie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php