Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Ondernemen is simpel

10 april 2017  |   door Pieter Henzen

Vorige week was ik (Pieter) in Miami voor een mastermind met Eelco de Boer. Samen met 8 andere ondernemers drie dagen sparren over onze bedrijven. Ik ging er heen met een aantal concrete vragen, maar leerde ook veel van de verhalen van de anderen. Ik kwam dus met een bak vol inzichten, lessen en ideeën thuis. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Het belangrijkste inzicht dat ik kreeg: ondernemen is simpel, maak het dus niet te moeilijk.

Ondernemen lijkt vaak helemaal niet simpel. Er komt van alles bij kijken, veel mensen hebben het gevoel dat ze weinig invloed hebben op wat er in hun bedrijf gebeurt. Daarnaast zie ik dat veel mensen in de valkuil stappen van een te groot aanbod: ze bieden tig soorten pakketten aan, hebben daarnaast nog trainingen, programma’s en maatwerk. Dit zorgt voor stress, want hoe breng je alles nu goed over? Maar dat hoeft dus niet; hoe simpeler jij het maakt voor jezelf, hoe leuker ondernemen wordt.

Focus en duidelijkheid

Waarom is het zo belangrijk om je bedrijf zo simpel mogelijk in te richten? Wat mij betreft zijn er twee redenen: Allereerst omdat je zo gefocust bent en blijft op datgene waar je goed in bent. Daarnaast is het ook duidelijker voor klanten, samenwerkingspartners en andere relaties waarvoor ze bij je terecht kunnen. Jij communiceert namelijk ook duidelijker op het moment dat je jouw bedrijf simpel inricht en durft te kiezen voor een beperkt aanbod met eenvoudige marketingstrategieën.

Keep it short & simple

Hoe makkelijk het ook klinkt, een simpel bedrijf is niet eenvoudig neer te zetten. Het is vaak juist best moeilijk. Al je kennis en ervaring destilleren tot een duidelijk en helder aanbod kost vaak tijd en het nodige denkwerk. De Franse wis- en natuurkundige Blaise Pascal schreef het in de zeventiende eeuw al: “Sorry voor mijn lange brief, ik had geen tijd een kortere te schrijven.” Kort en bondig zijn kost voor veel mensen nu nog steeds meer tijd en moeite. Dit is in het ondernemerschap niet anders. We maken het al snel te moeilijk.

Maak het simpel…

Je bedrijf op een gestroomlijnde en simpele manier inrichten geeft wel veel voldoening. Uiteindelijk levert het je namelijk veel tijd en energie op als je weet wat de kern is van jouw onderneming. Je productontwikkeling, het schrijven van je webteksten, de communicatie naar je klanten, team en relaties; alles gaat eenvoudiger. Waar sta je voor? Wat bied je aan? Een helder antwoord op deze vraag is zo belangrijk, dat het de moeite waard is om goed onderzoek naar te doen. Daarom geef ik je hieronder mijn tips om je bedrijf simpel te houden.

  1. Doe één ding en doe dat heel goed

Ik zie de tendens dat veel bedrijven het moeilijker maken dan nodig. Voor henzelf is het misschien duidelijk, voor de buitenwereld niet. Dit zorgt voor verwarring en bij verwarring blijven de klanten weg. Weersta in jouw bedrijf de verleiding om teveel aan te bieden. Grote bedrijven als Apple, maar ook Tony Chocolonely, hebben een duidelijk beeld van waar ze goed in zijn en weten dit vast te houden en duidelijk te communiceren. Het draait allemaal om meer van hetzelfde aanbieden, maar dan op een grotere schaal.

  1. Weet welk probleem je oplost

Dit klinkt misschien raar, omdat je al snel denkt dat je dit wel helder hebt. Het tegengestelde is vaak waar, jij weet als ondernemer glashelder welke oplossing je te bieden hebt. Denk maar eens aan de meeste coaches. Er zijn er maar weinig die echt heel helder een bepaald probleem oplossen. Voor veel van hen is coaching de oplossing voor wel honderd problemen. Dat maakt het niet eenvoudig voor de buitenwereld om te snappen wat ze doen en wanneer ze nou precies bij wie moeten aankloppen.

  1. Wees niet bang om fouten te maken als je kiest voor simpel

Op het moment dat je weet welk probleem jij oplost met je bedrijf, is het tijd om dit te testen. Ga dus niet lukraak je hele website omgooien en jezelf in duizend bochten wringen om je boodschap meteen aan te passen. Ga de wijde wereld in en ga in gesprek met klanten, relaties, leveranciers, etc. Wat denken zij van je aanpak? Onderzoek dit grondig voordat je de stap zet. Is er markt voor? Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je namelijk altijd een nieuwe richting kiezen. Deze methode werkt beter dan verschillende opties tegelijk in de markt zetten en hopen dat één ervan zal werken. Kill your darlings en houd het simpel.

  1. Luister naar je intuïtie

Je eerste ingeving is vaak de juiste. Als je ergens te lang over moet nadenken en twijfelt, dan is het hem vaak niet. Dit geldt ook voor de richting van je bedrijf. Wanneer mensen lamgeslagen worden door een keuze is dit vaak een enorme rem in hun bedrijfsgroei. Terwijl die heldere en simpele bedrijfsvoering je juist moet helpen bij die groei…

  1. Stel jezelf de juiste vraag

Naast het feit dat je zelf een goed gevoel moet hebben bij de focus voor je bedrijf, moet er iemand anders bij worden betrokken die minstens zo belangrijk is. Je klant. Waarom zou je idee interessant zijn voor klanten? Waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? Waarom moeten ze hun geld bij jou uitgeven? Beamtwoord deze vragen regelmatig voor jezelf. Op het moment dat je hiermee stopt, weet je niet of je nog wel simpel en aantrekkelijk genoeg bent.

  1. Snapt je moeder het?

Wanneer iets simpel moet zijn, probeer het dan eens aan je moeder of de caissière bij de supermarkt uit te leggen. Als zij het snappen is het al een goed begin. Hetzelfde geldt voor je website. Snapt je buurvouw van 60 hoe die werkt? Zou ze blij zijn als ze je nieuwsbrief zou krijgen of zou ze helemaal in de war raken? Of deze mensen nu je doelgroep zijn of niet, vergeet niet dat het gemiddelde niveau in Nederland op B1 ligt. Iemand kan dan ‘normale’ alledaagse teksten lezen en begrijpen. Een tekst op niveau B1 wordt begrepen door zo’n 80 procent van de Nederlandse bevolking. Dus niet gek om deze standaard ook voor je bedrijf toe te passen.

  1. Verwacht ook eenvoud van anderen

Als jij je best doet om zo simpel mogelijk te ondernemen, zorg dan dat al je partners en teamleden aan boord zijn. Is je assistent of boekhouder niet in staat om mee te gaan in je nieuwe koers, onderzoek dan of dit nog de juiste mensen zijn om mee samen te werken. Ondernemen moet je vrijheid op kunnen leveren, die touwtjes heb jij in handen. Durf dus ook van je omgeving te vragen dat ze hierin meewerken. Of durf keuzes te maken voor nieuwe mensen om je heen..

­­­

Actie!

Ligt een mastermind in Miami nog buiten je bereik, maar wil je wel graag een keer sparren? Wij praten graag met je over jouw bedrijf, je doelen en de stappen die je kan zetten om die te bereiken. Samen kijken we wat er al werkt voor jou in je bedrijf, wat minder goed werkt en hoe je hiermee aan de slag kan.

Dit is wat we gaan doen:

  • in 30 minuten gaan we via telefoon of Skype in gesprek om te kijken wat jou in de weg staat op je doelen te bereiken
  • je ervaart hierdoor hoe het is om samen te werken met de Puurst Ondernemersacademie 
  • een ondersteunend en strategisch plan maken dat je meteen kunt toepassen in je bedrijf

Hoe ziet de sessie eruit?

Omdat het gesprek maar een half uur is, zullen we heel snel de diepte ingaan om tot de kern te komen. Dit doen we door in de beginfase van het gesprek vragen te stellen die het probleem verder zullen verduidelijken. Zo komen we tot de kern van jouw bedrijf. Vanuit daar gaan we kijken wat jij kan doen om je bedrijf weer te laten groeien. We zullen je enkele adviezen en strategieën geven die je meteen kan gaan toepassen zodra we opgehangen hebben.

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand vragenformulier in. Dit kost je slechts enkele minuten. Je ontvangt dan zo snel mogelijk een antwoord.

We hopen je binnenkort te spreken!

AANMELDEN

Aanmelden Strategische Sessie

 

Verification

  • Chris Kleingeld zegt: 12 April 2017 Wat een prachtig en herkenbaar artikel, Pieter! Wij denken nog vaak met plezier terug aan onze sessie met jou. Het heel ons in de beginfase al geholpen om meer focus aan te brengen in onze onderneming. En dat proberen we dagelijks terug te laten komen. Dit nu zo lezen helpt weer om die motivatie vast te houden. Dank en hopelijk weer eens tot ziens!
    • Pieter Henzen zegt: 12 April 2017 Dank je wel en graag gedaan, Chris! Mooi om te lezen dat jullie werken om die focus dagelijks te laten terug komen! En fijn dat dit artikel je daarvoor de motivatie geeft. We spreken elkaar en groeten aan de andere mannen!

  • Jouw reactie op Ondernemen is simpel

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php