Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Ondernemen: Serious Business!

19 juni 2017  |   door Annemieke Tissink

Als je bezig bent met de groei van je bedrijf, is het goed om eens stil te staan bij jezelf als ondernemer. Jij bent als ondernemer degene waar je nieuwe klanten zaken mee gaan doen, dus hoe beter je weet waar jij voor gaat, hoe beter je de mensen kunt aantrekken die daarbij passen.

Ik kom veel zelfstandigen tegen die dit niet zo zien. Ze zien zichzelf voornamelijk als vakexpert of als professional, helemaal niet als ondernemer. Toch is het zo, je hebt een eigen bedrijf en bent dus ondernemer. Maar wat betekent dat eigenlijk, ondernemer zijn?  Wanneer je succesvol nieuwe klanten wilt krijgen, zul je jezelf als ondernemer serieus moeten nemen. Dat kan op allerlei manieren, terreinen en onderwerpen. Ik beperk me hier tot vier belangrijke eigenschappen waar je als ondernemende professional mee aan de slag kan om te zorgen dat je scherp blijft in de groei van je bedrijf. 

Kansen zien en pakken

Je komt ze misschien wel eens tegen, van die mensen die overal nieuwe kansen en mogelijkheden zien. Ze lijken er bijna een soort neus voor te hebben en kunnen overal wat mee… Ik dacht altijd; dat wil ik ook kunnen! Ik ging heel hard op zoek naar kansen, maar zag er niet zoveel als die mensen die ik bewonderde. Tot ik leerde dat je niet alleen veel kansen kunt zien, maar ze ook zelf kunt creëren. Mensen zeggen niet altijd letterlijk ‘Ik heb je hulp nodig, ik heb behoefte aan jouw dienst/product’. Maar tussen de regels door kun je dit soort signalen toch veel opvangen. Sinds ik dit leerde aan een klant, groeide haar bedrijf als kool. Steeds vaker hoorde ze een indirecte hulpvraag waar ze slim op inspeelde. Zorg dus dat je jouw zintuigen scherpstelt. Train jezelf in het zien en vinden van kansen en mogelijkheden. Zo leer je ze beter herkennen als ze voorbij komen en kunnen mensen die op het eerste gezicht niet eens zo geïnteresseerd lijken een klant voor het leven worden. Sta open, kijk en luister heel goed! 

Dicht bij jezelf blijven, maar je comfortzone verlaten

Er is niets zo onaantrekkelijk voor klanten als mensen die niet ‘echt’  zijn, niet zichzelf zijn. Blijf dus ook in je bedrijf dicht bij jezelf. Doe je niet anders voor om meer klanten binnen te halen. Mensen doen zaken met mensen. Als ze met jou aan het werk gaan, moeten ze jou als mens ook echt zien en leren kennen. Ze prikken heel snel door je façade heen als jij jezelf niet bent.

Maar dicht bij jezelf blijven betekent niet dat je genoegen moet nemen met dingen die jou tegenhouden bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Jezelf serieus nemen als ondernemer betekent dat je buiten je comfortzone durft te gaan. Een ondernemer wordt elke dag met zichzelf geconfronteerd. Wil je meer klanten en wil je groeien met je bedrijf? Dan zal je jezelf verder moeten ontwikkelen. Dit doe je onder andere door acties te ondernemen die je eigenlijk best spannend vindt. Hiervoor moet je uit jouw comfortzone komen. Die plek waar alles veilig lijkt voelt prettig, maar helpt je niet om te groeien als ondernemer. Het mooie van buiten je comfortzone treden, is dat jij jouw comfortzone door de tijd heen steeds verder vergroot. Je merkt dat al die zaken die je moeilijk vond of waar je tegen op zag, eigenlijk best meevallen. Zo blijf je groeien als ondernemer en is er steeds meer ruimte om ook te groeien met je bedrijf en meer klanten te helpen.

Verantwoordelijkheid nemen voor je groei

Herken je ze? Mensen die altijd klagen over externe factoren die hen tegenwerken? Hun bedrijf loopt slecht door de economie, ze worden uitgeknepen door de verzekeraar, de vraag naar hun product of dienst neemt af… Eindeloze verhalen en talloze redenen waarom ze niet genoeg klanten hebben. Natuurlijk zijn er veel externe factoren die meespelen, maar als jij meer klanten wilt en jezelf serieus wilt nemen, kun je niet meer op deze manier naar je bedrijf kijken. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je persoonlijke, zakelijke en financiële groei. Alles wat jij doet heeft effect, zowel op het slagen hiervan als op het falen hierin. Toen het mij niet lukte om een training te vullen met voldoende mensen, heb ik mezelf afgevraagd: wat heb ik hierin niet goed gedaan, wat had ik beter anders kunnen doen? Ik kwam al snel op een lijst van minstens tien zaken die ik zelf niet handig had aangepakt, die ik beter had kunnen inschatten, enzovoorts. Dat er op dat moment meer collega-ondernemers met dezelfde problematiek te maken hadden, heb ik heus wel een dag als excuus gebruikt voor mezelf, maar als snel wist ik weer: jij bent de enige die verantwoordelijk is voor je groei! Jouw acties en handelen bepalen jouw succes. Dus leer van je fouten en doe het de volgende keer beter.

Kies een ding tegelijk

Een belangrijke stap richting een succesvol bedrijf met veel nieuwe klanten is dus het serieus nemen van jezelf als ondernemer. De andere kant bestaat ook; heel veel zelfstandigen die zichzelf al als echte ondernemer zien overschatten hun ondernemerscompetenties. Ik hoorde een man vertellen dat hij al 35 jaar ondernemer was. Hij had vele soorten bedrijven gehad en zag zichzelf als de perfecte ondernemer. Ik stelde hem een aantal vragen en hoorde dat hij zo overtuigd was van zijn eigen ondernemersvaardigheden dat hij ook gestopt was met leren. Hoelang je ook bezig bent, er blijft altijd genoeg te leren. Kijk dus eens kritisch naar jezelf en naar je bedrijf. Waar loop je tegenaan? Kies een thema uit waar jij in kunt groeien en ga daarmee aan het werk. Stel een leerplan op met hierin alle acties die jij onderneemt om deze ondernemersvaardigheid onder de knie te krijgen. Ga net zolang door totdat je merkt dat je de vaardigheid echt beheerst. Een goede graadmeter is dat anderen zeggen: jij bent echt goed in …. Dan weet je, het is tijd om een nieuw thema te gaan onderzoeken en me verder te ontwikkelen in mijn ondernemerschap.

“Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision.” – Peter F. Drucker –

Wat zijn jouw beste tips om te blijven groeien?

Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met ons en de andere lezers.

 

Jouw reactie op Ondernemen: Serious Business!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php