Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Heb jij ook wel eens van die ongemakkelijke gesprekken?

13 maart 2017  |   door Annemieke Tissink

In de afgelopen jaren heb ik er heel wat gevoerd. Ongemakkelijke gesprekken. Over geld. Het start meestal met een vraag van een potentiële klant, een directe vraag naar korting, een vraag ‘of ik niets iets met de prijs kan doen’… Soms zelfs of ik niet gratis kan helpen…

Ik kreeg hier vroeger de kriebels van omdat ik echt niet wist hoe ik hier normaal op moest reageren, maar het hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Iedereen krijgt deze vragen in meer of mindere mate. Hoe vaker je die gesprekken voert, hoe makkelijker het wordt. Zeker wanneer je de tools hebt om er beter mee om te gaan. Die tools deel ik in het artikel hieronder.

Geef jezelf de tijd

Wanneer de vragen per e-mail komen is de eerste tip alvast: ga er niet meteen antwoord op geven. Geef aan dat je er nog bij ze op terugkomt en neem hier minimaal een dag de tijd voor. In je eerste reactie ben je vaak al snel te toegefelijk en hiermee win je misschien een klant, maar verlies je het goede gevoel over jezelf en de situatie. Dit kan trouwens ook in een ‘echt’ gesprek. Je kunt gewoon vertellen dat je hier even over moet nadenken.

Bedenk een procedure

Sommige situaties komen vaak voor, waardoor je vaak hetzelfde gesprek zit te voeren. Het is handig om hier dan een standaardprocedure voor te ontwikkelen, zodat je mensen hier eenvoudig naar kunt verwijzen. Wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met klanten die hun geld terug willen bij een training omdat ze toch niet kunnen en het staat niet in je algemene voorwaarden dan kun je hier op een andere manier een standaardantwoord op geven. Het is heel fijn om een procedure te hebben om op terug te kunnen vallen omdat je hiermee maatwerksituaties en houtje-touwtje oplossingen voorkomt.

Gebruik scripts

Vooral wanneer je via e-mail of telefoon geconfronteerd wordt met vragen waar je geen raad mee weet, is het goed om een soort script te hebben dat je als leidraad kunt gebruiken. Ik heb hieronder enkele voorbeeld beschreven, maar geef er vooral je eigen woorden aan.

Voorbeeld 1: Korting

Jos Burgers schreef een aantal jaren geleden een nuttig en Onthoud, alles in je bedrijf wil je doen op basis van wat goed voelt voor jou. Dus je kunt ervoor kiezen om iemand korting te geven, maar doe het dan omdat je er zelf een goed gevoel bij hebt. Nee zeggen tegen korting voelt vaak lastiger, maar kan ook heel duidelijk en netjes. Geef bijvoorbeeld aan: Ik vind het goed om te horen dat je interesse hebt in mijn diensten, maar geef geen korting. Dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van anderen die wel het hele bedrag betalen. Laat het weten wanneer je nog vragen hebt, ik zou het leuk vinden om met je te werken. Voel je vrij om het gedeelte over dat het niet eerlijk is ten opzichte van anderen weg te laten, maar ga in elk geval onder GEEN beding je excuses maken voor het feit dat je geen korting geeft. 

Voorbeeld 2: Gratis werken

In het begin van je ondernemerschap heb je vaak nog tijd om met mensen mee te denken. Je hebt het toch nog niet zo druk en brainstormen en elkaar verder helpen is dan een goede manier om je netwerk uit te breiden. Maar hiermee kun je niet eeuwig bezig blijven. Je moet ook gewoon geld verdienen en de waarde die jij te bieden hebt is ook gewoon te veel waard om gratis weg te geven. Ik heb een klant met een enorm netwerk en hierdoor wordt hij regelmatig benaderd om ‘even mee te denken’. Aardig als hij is, wil hij graag helpen en zegt dus (te) vaak ja… Het gevolg? Mensen zijn enorm geholpen en hij ziet er geen euro voor. Een beetje jammer! Het blijft voor veel ondernemers lastig om mensen die iets gratis van je willen een goede reactie te geven. Je zou het volgende kunnen proberen: Leuk om van je te horen! Je idee klinkt heel goed/waardevol. Ik kan je helaas niet verder helpen omdat ik alle ruimte voor maatschappelijke projecten voor dit jaar al heb ingevuld. Mocht je iets meer financiële ruimte hebben, dan kun je me altijd inhuren om met je mee te denken. Via deze link kun je mijn tarieven bekijken. Ik ben blij als ik iets voor je kan doen.

Wat je ook doet of zegt, bedenk dat dit soort vragen bij iedere ondernemer voorkomen en NIETS zeggen over jou en of je wel een goede ondernemer bent. Het hoort erbij, zorg dat je voorbereid bent en blijf dicht bij wat JIJ wilt met je bedrijf.

Sterker in je schoenen staan in dit soort gesprekken?

Herken je dit?

  • Je stelt geldzaken in je bedrijf vaak uit, zoals facturen versturen en/of betalen.
  • Je voelt weerstand als je gesprekken moet voeren over geld met klanten.
  • Je vraagt vaak te weinig voor je diensten en geeft juist meer waarde dan is afgesproken (terwijl je weet dat dit niet goed is…)
  • Je werkt véél meer uren dan je kunt factureren.
  • Je hebt eigenlijk altijd te weinig geld, zowel zakelijk als privé.
  • Je wilt graag meer verdienen met je bedrijf, maar het gaat je niet snel genoeg.
  • Je wilt soms goedkoper zijn dan je concurrent zodat je aantrekkelijker bent voor mogelijke opdrachtgevers
  • Je geeft vaak al korting, zonder dat je klant daarom gevraagd heeft.
  • Je voelt je niet 100% zeker over de prijzen die je vraagt
  • Je maakt soms een lagere offerte dan je eigenlijk wilt omdat je denkt dat de ander je niet kan betalen.

De waarheid is soms ongemakkelijk, maar vaak werkt het wel zo voor ondernemers. Je wilt genoeg geld verdienen met je bedrijf, maar geld geeft ook een spanningsveld. Aan de ene kant heb je het nodig om te leven, aan de andere kant voelt de nadruk op geld leggen voor ondernemers als ‘hebberig. Toch is geld verdienen waarschijnlijk een belangrijke reden waarom jij een bedrijf hebt.

Alleen – niemand heeft ons geleerd hoe je goed omgaat met geld en hoe jij je goed kunt voelen bij geld.

Om die reden organiseren wij op 7 april 2017 de Masterclass Ga voor groei: De wetten van geld! Waarin we aan de slag gaan met bovenstaande punten en zorgen dat je ze kan omdraaien!

In deze masterclass:

    • Leer je verschillende principes over hoe jij jouw geld het beste kunt managen, zowel zakelijk als privé.
    • Ontdek je hoe jouw mindset ten opzichte van geld je succes bepaalt.
    • Ontdek je jouw financiële blauwdruk. Hierdoor kun je bouwen aan financiële onafhankelijkheid en vrijheid.
    • Strategieën om je houding ten opzichte van geld te onderzoeken en veranderen naar een positiever resultaat.

Investering

De investering voor deze waardevolle dag is € 247,- exclusief BTW. Hiervoor ontvang je een geheel verzorgde dag met een heerlijke lunch, geweldige netwerkmogelijkheden en een hernieuwde blik op geld in je leven en je bedrijf!

Datum: 7 april 2017
Tijd: 10.00 – 16.00 (na afloop is er een netwerkborrel)
Locatie: Zwolle 

Jij groeit – persoonlijk en zakelijk. Je bedrijf groeit – zeker financieel! Je haalt het beste uit jezelf en uit je onderneming.

Als je klaar bent om op een frisse en nieuwe manier aan de slag te gaan met jouw geld-mindset – wat je iedere dag kunt gebruiken om te groeien – doe dan mee aan de Masterclass. Op vrijdag 7 april van 10:00 tot 16:00 uur werk je de hele dag aan je geldmindset voor succes. 


Jouw reactie op Heb jij ook wel eens van die ongemakkelijke gesprekken?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php