Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Voorkom deze 7 netwerkfouten

18 december 2017  |   door Annemieke Tissink

It’s the most wonderful time of the year… ten minste, dat zeggen ze. Deze tijd zo rondom de feestdagen vind ik geweldig! Vooral omdat er zoveel netwerkmogelijkheden zijn.

Kerstborrels, eindejaarsbijeenkomsten en na 1 januari wordt er volop op het nieuwe jaar geklonken door ondernemend Nederland. Leuk en heel gezellig, maar soms kan zo’n bijeenkomst ook verkeerd uitpakken. Ik zie namelijk ook vaak zaken waarmee je jouw reputatie als ondernemer kunt schaden. Daarom deel ik met jou de zeven netwerkfouten… Dan ben jij in elk geval voorbereid op succes.

Al een aantal jaar ben ik een fanatieke netwerker en ben regelmatig op verschillende bijeenkomsten te vinden. Sommige mensen zeggen wel eens: “ik zie jou ook overal”. Toen ik net begon met de Puurst was dat ook zo, toen had ik nog veel tijd en kwam ik ook echt bijna overal. Maar ook nu nog blijft netwerken voor mij één van de belangrijkste strategieën om mijn bedrijf te laten groeien.

Ik ben lid van verschillende netwerken, was tot juli van dit jaar voorzitter van een geweldig leuk netwerk voor zelfstandig professionals en vind het super om met mensen in gesprek te zijn over hun bedrijf en de passie te zien waarmee ze hierover vertellen. Ik houd namelijk enorm van ondernemers en de manier waarop ze gaan voor het leven dat zij graag willen. Maar ik zie tijdens netwerkbijeenkomsten ook zaken waarmee je als ondernemer de plank flink kunt misslaan.

Daarom deel ik met jou de zeven netwerkfouten…

1. Vage en lange introductie
Bij een netwerk is de meest gestelde vraag “En wat doe jij?”. Dit is jouw kans om een goede indruk te maken. Maar veel ondernemers gaan hier al de mist in. Ze vertellen wollig, saai en langdradig over wat ze doen. Vaak gaan ze gedetailleerd in op de methodes die ze gebruiken bij hun klanten en soms ben je tien minuten verder voordat hun antwoord compleet is. *gaap* Daar zit je als gesprekspartner niet op te wachten. Wees duidelijk en bondig. De ander vraagt wel door wanneer hij meer wil weten. Vertel in elk geval kort wat je doet, voor wie en wat hiervan de voordelen zijn. Het liefst in maximaal 60 seconden. Dit is een kunst, maar zorgt ervoor dat je meteen een goede indruk kunt achterlaten.

2. Niet opvolgen
Veel ondernemers zien de netwerkbijeenkomst als HET moment waarop het moet gebeuren. Daardoor focussen ze al hun tijd en aandacht hierop en laten ze het belangrijkste liggen: de follow up. Want om het momentum dat je tijdens de bijeenkomst opbouwt vast te houden, is het belangrijk om het contact warm te houden. Het gaat dus om langetermijnrelaties opbouwen in plaats van gewin zoeken op de korte termijn. Dit laatste zie je veel mensen nog wel doen. Die duwen je meteen een kaartje in je hand of beginnen onmiddellijk te verkopen. Achteraf hoor je nooit meer wat van ze. Wees niet zo iemand, het kan je reputatie schaden.

3. Alleen komen halen
Wat ik veel tegenkom is mensen die vooral ‘komen halen’ tijdens netwerkbijeenkomsten. Ze tonen weinig echte interesse en praten veelvuldig over hun eigen bedrijf en wat ze voor je kunnen doen. Draai het om! Ga naar een netwerk met het doel om anderen te helpen. Niet door je product of dienst, maar door je netwerk open te stellen, relaties op te bouwen en te kijken waar je anderen van dienst kunt zijn. Door niet je eigen gewin maar dat van de ander voorop te stellen, maak je indruk en zijn mensen eerder geneigd om een vervolgafspraak met je te maken.

4. Niet luisteren
Ondernemers zijn soms net eekhoorns. Ze zien overal nootjes liggen en huppen van het een naar het ander. Als gesprekspartner is er niets irritanter dan met zo’n eekhoorn praten. Je merkt dan dat de ander niet luistert, eigenlijk al aan het zoeken is naar het volgende slachtoffer in de zaal om mee in gesprek te gaan. Focus je altijd op het gesprek dat je voert, al is het maar een gesprek van een paar minuten. Het is niet erg om meerdere mensen te willen spreken, maar op het moment dat iemand merkt dat je niet luistert omdat jij al op zoek bent naar iemand anders, ben je hun interesse in jou en je bedrijf definitief kwijt.

5. Een energievreter zijn
Je ziet ze wel eens, die mensen die nooit iets nieuws lijken te hebben meegemaakt. Die altijd energie vragen van anderen en niets teruggeven. Zorg dat jij tijdens het netwerken juist energie aan anderen geeft. Dit doe je door enthousiasme uit te stralen, maar ook door een reputatie als waardevol contact op te bouwen. Als iemand uit mijn netwerk op zoek is naar een contact of naar bepaalde informatie, weten ze me vaak te vinden en kan ik ze snel verder helpen. Wees iemand die echt waarde toevoegt en energie uitstraalt. Hierdoor bouw je een grote zichtbaarheid op en kun je mensen echt helpen.

6. Geen interesse tonen
Die mensen die niets aan jou vragen, maar wel jouw tijd vullen met hun geklets. Dat is voor veel mensen irritant omdat je daarmee aangeeft dat je de ander niet interessant vindt en ook diegene niet op waarde schat. Wees dus geïnteresseerd en stel open vragen aan je gesprekspartner. Wie zijn ze, wat den ze, waarom doen ze wat ze doen, waar zijn ze naar op zoek, wie willen ze graag ontmoeten tijdens deze bijeenkomst, hoe kun jij ze verder helpen? Allemaal vragen die zorgen voor een gesprek. Een gesprek waardoor ze voelen dat jij meer wil dan hen tot jouw klant maken, dat jij ze echt verder wil helpen, dat jij wel eens de leukste persoon zou kunnen zijn die ze die dag hebben ontmoet.

7. Je gesprekspartner onderschatten
Wanneer je iemand ontmoet, maak je niet alleen kennis met die persoon maar ook met het netwerk achter diegene. Mensen hebben vaak honderden contacten en kunnen jou met hun netwerk in contact brengen. Sommige mensen maken de fout om hun gesprekspartner af te schrijven na een kort gesprek van een paar minuten omdat het ‘een waardeloos contact’ was, bijvoorbeeld door de functie die iemand heeft. Denk niet dat je alleen met de ‘hoge piefen’ moet praten om ergens binnen te komen. Soms heeft iemand anders veel meer waardevolle contacten dan de eigenaar van een bedrijf zelf.

*Bonus* De ergste netwerkfout: zeggen dat je netwerken niet nodig hebt
Als iemand die maandelijks verschillende bijeenkomsten door het hele land bezoekt en organiseert, hoor ik vaak dat mensen ‘netwerken niet nodig vinden’. Ze zien het als onzin, zonde van hun tijd. Netwerken is gewoon een ander woord voor het opbouwen van waardevolle relaties met anderen. Dus als jij zegt dat je netwerken niet nodig hebt, zeg je eigenlijk dat je tevreden bent met het cirkeltje van mensen die je nu kent en eigenlijk niemand anders nodig hebt. Wat je misschien bedoeld is dat je niet op zoek bent naar een contact dat zinvol voor je zou kunnen zijn, of dat je bijeenkomsten met veel mensen niet leuk vindt. Als dat het geval is, zeg dat dan. Want als je netwerken niet nodig vindt, vindt een ander het waarschijnlijk niet nodig om jou aan zijn netwerk voor te stellen.

Herken je een van deze fouten bij jezelf? Ga ermee aan de slag in het nieuwe jaar zodat je ook in 2018 waardevolle relaties opbouwt!

Online masterclass Meer klanten op jouw manier 

Voel jij je ook wel eens moedeloos als je nieuwe klanten nodig hebt? Omdat je soms niet precies weet wat je aan marketing moet doen om klanten te krijgen… Zou je willen dat iemand je stap voor stap laat zien wat ervoor nodig is om te zorgen voor een consistente stroom van nieuwe klanten?

Op vrijdagochtend 22 december organiseert Puurst een online seminar dat jou helpt om steeds opnieuw klanten aan te trekken. Want ook al ben jij als ondernemer goed in wat je doet, marketing lijkt soms net een vreemde taal voor je. Je weet dat je zichtbaarder moet zijn, maar weet niet precies hoe… Er zijn zoveel keuzes, welke stappen moet jij zetten om marketing in te zetten zodat het in jouw voordeel werkt?

In deze praktische online masterclass leer je: 

  • De eenvoudige stappen van het marketingproces
  • Hoe je klanten moeiteloos naar je toe krijgt
  • Welke doelgroep snel meer omzet zal genereren voor je bedrijf
  • Hoe je kunt verkopen, zonder je opdringerig te voelen
  • Je jouw eigen marketingplan maakt

Klik hier om je aan te melden

  • Nicole Hoogenboom zegt: 19 December 2017 Heel mooi duidelijk stuk, strak geschreven. Het houdt hierdoor de aandacht vast.
  • Els Holland zegt: 19 December 2017 Herkenbare fouten die ik zelf soms ook heb gemaakt of waar ik mee te maken heb tijdens het netwerken. Ik prijs me gelukkig dat ik netwerken erg leuk vind om te doen, omdat ik graag met mensen praat. Toch lees ik ook nu weer over belangrijke valkuilen en besef dat ik zo nu en dan op het randje van zo'n kuil sta. Mooie eye opener!

  • Jouw reactie op Voorkom deze 7 netwerkfouten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php