Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Waarom ik nooit op prijs concurreer

24 april 2017  |   door Annemieke Tissink

Opvallen tussen de concurrentie is voor veel ondernemers een uitdaging. Vaak maken ze zich druk over de prijs die ze vragen ten opzichte van hun concurrenten. Ze zoeken op wat de anderen vragen voor dezelfde producten of diensten en kiezen er dan voor om zichzelf aan de onderkant van de markt te positioneren. Hun reden hiervoor? Ze willen concurrentie achter zich laten en zorgen dat de prijs geen drempel vormt voor potentiële klanten om zaken met hen te doen. Klinkt slim, maar dat is het niet… Ik adviseer altijd om uit te kijken met concurreren op prijs. In dit artikel leg ik uit waarom.

Het kan altijd goedkoper

Wanneer je jezelf onderaan de markt positioneert en expres kiest voor een goedkoper aanbod, vergeet dan niet dat er altijd anderen zijn die het voor minder kunnen doen dan jij. Zeker wanneer er bedrijven in je branche zitten die al langer bestaan, is dit het geval. Zij kunnen er sneller voor kiezen om goedkoper te zijn omdat ze al een gevestigde naam hebben, vaak een hogere cashflow en het lef om de competitiestrijd aan te gaan. Ga nooit een prijzenoorlog aan met je concurrenten. Probeer in plaats daarvan een beter aanbod te creëren.

Mensen betalen voor kwaliteit

Ik volgde pas een training in Parijs en sliep in een mooi hotel. Er stonden design meubels in, een goed bed en er was goede service. Steeds als ik beneden kwam, stond de receptioniste een andere hotelgast te helpen met reserveringen voor restaurants, theaterbezoek en andere zaken. Daarnaast was er aan alles gedacht en nergens werd moeilijk over gedaan. Ik was vroeger dan de inchecktijd, maar dat was geen probleem. De bagage werd netjes op de kamer gezet en ’s avonds waren de gordijnen dicht als ik weer terugkwam. Het zijn kleine dingen, maar het zorgt voor een fijn verblijf en een goede ervaring. Ik wist dat ik ook een goedkoper hotel had kunnen krijgen, maar weet ook dat zo’n training intensief is en er niets prettiger is dan een prettig hotel om in bij te komen. Ook op andere plekken weet ik dat mensen graag iets meer betalen voor een stuk kwaliteit. Je hoeft geen goedkope optie te zijn in je markt om klanten binnen te halen. Wees je ervan bewust dat er altijd mensen zijn die meer geld willen betalen voor een mooie ervaring, voor geweldige service of voor persoonlijke aandacht. Er zijn veel voorbeelden te noemen van bedrijven die hogere prijzen vragen, goede reputatie hebben en daardoor meer klanten binnen hebben gekregen in de afgelopen jaren.

Liever één goede klant, dan honderd slechte

Wij willen bij Puurst niet iedereen als klant. En dat is heerlijk om te kunnen zeggen. Vroeger wilde ik zoveel mogelijk klanten omdat ik dacht dat dit me groei zou opleveren. Ik kwam veel mensen tegen die voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten en die veel energie vroegen. Nu hebben we een duidelijke focus en kunnen we veel meer aandacht aan onze klanten geven. Er zitten voor ons veel voordelen aan kieskeurig zijn in je klantkeuze door niet te positioneren op prijs. Door prijsvechten uit de weg te gaan, kun je veel specifieker zijn over je onderscheidend vermogen. Dat helpt in je marketing, groei en kosten. Durf dus te kiezen voor meer waarde leveren tegen een hogere prijs. Kijk hoe je meer kunt vragen door je klanten meer te bieden in persoonlijke aandacht, klantbeleving en kwaliteit. Je zult zien hoeveel leuker het ondernemerschap ervan wordt, in plaats van stressen bij het bepalen van je prijs omdat de concurrent weer goedkoper is geworden.

 

  • Jan Grisnich zegt: 25 April 2017 Beste Annemieke, Ja dat is ook zo'n item waar ik steeds mee te maken heb. Er zijn mensen die heel verbaasd zijn over mijn uurprijs. Veel te laag. Het is ook best laag E 35,- per uur. Aan de andere kant, er zijn klanten die dit nog steeds voor onderhandeling vatbaar vinden. Het commentaar is dan: Als ik als freelancer werk uit handen neem, dan willen ze er zelf ook nog aan verdienen. Begrijpelijk. Ik zit er echt wel eens over te dubben. Een hogere uurprijs of minder werk?

  • Jouw reactie op Waarom ik nooit op prijs concurreer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php