Groei zakelijk, persoonlijk & financieel

Het winnende nummer is…

09 oktober 2017  |   door Pieter Henzen

Afgelopen week zijn we bij Puurst aan de slag geweest met het jaarplan voor 2018. Dat vind ik altijd heel leuk om te doen, het geeft me veel energie! Je kunt bezig zijn met de toekomst, met de plannen die we hebben. En ook voor 2018 staan er weer mooie dingen op de rit…

Voor ons wordt het een jaar van doorbraak, omdat we nog meer focus aanbrengen. Een focus die past bij wat we hebben gedaan in de afgelopen jaren, bij beslissingen die we stiekem al eerder wilden nemen. Stap voor stap komen we verder en blijven we groeien met het bedrijf. Veel ondernemers vinden vaak dat die groei te langzaam gaat. Wij soms ook. Maar bouwen aan je droom gaat niet over één nacht ijs. Zelfs al zijn er business coaches die het tegengestelde beweren… Eén van mijn ondernemershelden Richard Branson zegt dit ook zo mooi in onderstaande quote:

“There are no quick wins in business. It’s takes years to become an overnight success.”

Elke dag beter

Afgelopen week keek ik RTL late night en daar zat Pieter Zwart, eindbaas van Coolblue. Dit bedrijf groeit heel hard, maar ook zijn filosofie sluit aan bij de quote van Branson. 18 jaar geleden is hij met studievrienden Coolblue begonnen, omdat hij het niveau van klantenservice helemaal zat was in Nederland. Het was zo enorm slecht, zelfs vandaag de dag nog. En daarom winnen ze bij Coolblue, want hun visie is glashelder: Jou blij maken als consument. Ze hebben hun focus helemaal gericht op klantenservice. Pieter vertelde in het gesprek met Humberto dat ze al 18 jaar lang elke dag iets verbeteren. Als iedereen dat elke dag doet, heb je 18 jaar later een bloeiend bedrijf. Zoals Cooblue met 1,2 miljard euro omzet en 1000 nieuwe vacatures.

De vergeten taak van ondernemers

Zo zie je in het voorbeeld van Coolblue ook weer dat succesvol ondernemen vooral lange termijngericht is. Wat is ervoor nodig? Niet alleen een grote visie hebben, niet alleen doelen stellen, niet alleen actie ondernemen en dagelijks blijven verbeteren… Er is ook nog een andere belangrijke stap en daar hoor je te weinig mensen over. Een kritisch punt dat veel ondernemers nog vaak vergeten omdat we het eigenlijk minder leuk vinden… Waar heb ik het over? Je parameters in de gaten houden. Kortom, je cijfers kennen en hierop sturen.

Jij bent de piloot

Cijfers kennen en hierop sturen? Dat willen de meeste ondernemers niet, die willen gewoon lekker ondernemen. Ja, dat begrijp ik en dat wil ik ook. Maar je kunt niet alleen maar bezig zijn met je klanten helpen. Als eigenaar van je bedrijf, ben JIJ de piloot en die heeft in zijn cockpit allemaal klokken en meters die hij in de gaten houdt. Als het niet goed gaat met het vliegtuig tijdens de vlucht, gaan er allemaal signalen af in de cockpit. Die signalen geven de piloot de mogelijkheid om te kijken wat er mis gaat en wat hij kan doen om het op te lossen, zodat hij toch op tijd land op de bestemming. Dat is precies wat jij ook te doen hebt binnen jouw bedrijf. Of je nu een one-man-band bent of 20 of zelfs 1000 man personeel hebt: Jij zult je bedrijf moeten leiden op basis van de parameters die voor jouw bedrijf van belang zijn.

Kies uit de snoepwinkel

Voordat je in de snoepwinkel met parameters kunt kiezen welke voor jouw bedrijf relevant zijn, kijk je eerst naar de doelen die je voor jezelf gesteld hebt. Die doelen heb je als het goed is concreet gemaakt. Het maakt niet uit of het nu gaat om een omzet van €250.000,-, het aantal klanten verdubbelen, traffic naar je website of een bepaalde pagina binnen je site laten stijgen met 15%. Jouw doel bepaalt namelijk ook welke parameters jij kiest. Wat veel ondernemers vergeten te doen is hun doelen concreet te vertalen in die parameters en daardoor kunnen ze niet sturen. Wat betekent een omzetdoel bijvoorbeeld voor het aantal klanten dat je moet binnenhalen op dit doel te bereiken?

Houd het simpel

Als ondernemers dan eenmaal aan de slag gaan met meten, is het risico dat ze helemaal losgaan en een lijst hebben met meer dan honderd indicatoren die ze willen gaan monitoren. Dat mag natuurlijk, maar houd het simpel. Simpel werkt namelijk! Je moet ook nog een systeem ontwikkelen dat ervoor zorgt dat je al die data overzichtelijk voor je snufferd krijgt. Je bent (nog) geen multinational die een ERP (enterprise resource planning) pakket van SAP (softwareleverancier van dit soort pakketen) heeft en daarmee met één druk op de knop al zicht op je cijfers hebt.

Kies dus vooral de indicatoren die voor jou het meest belangrijk zijn. Eén van de zaken die altijd belangrijk is: cashflow! Kortom hoeveel cash heb jij tot je beschikking, zodat je aan je betalingsverplichtingen kan voldoen.

Lijstje

Hieronder heb ik nog een aantal voorbeelden van indicatoren, onder andere indicatoren die wij gebruiken in ons bedrijf. Mogelijk kun jij er je voordeel mee doen.

  • Omzet per week
  • Winst per week
  • Product verkoop per week
  • Facebook likes
  • Instagram volgers
  • LinkedIn reacties per bericht
  • Unieke bezoekers website
  • Podcast luisteraars
  • Downloads podcastnotities
  • Netwerkafspraken per week
  • Kennismakingsgesprekken per week
  • Opt-ins op onze mailinglist
  • Masterclass deelnemers
  • Webinar deelnemers

Zo zie je dus dat er heel verschillende parameters zijn die je kunt gebruiken. Aan deze parameters hangen concrete cijfers, zodat we weten dat we on track zijn. Ga voor jezelf eens na: Welke cijfers zijn voor jouw bedrijf relevant en waar zou je graag op willen sturen?

Van 4 naar 52 bijstuur-mogelijkheden

We werken nog maar anderhalf jaar op deze manier bij Puurst. Daarvoor keken we veel globaler en meestal maar 4 keer per jaar. Dat was als de BTW aangifte gedaan moest worden, dan kregen we een overzicht van onze boekhouder met de winst en verliesrekening zodat we wisten hoe het ervoor stond. Vaak ondernamen we dan pas actie, omdat je dan pas ziet dat het nodig is…  Maar met de groei waarin we zitten werd het tijd om ons bedrijf ook echt professioneler te runnen. Het is te summier om je alleen door financiële cijfers te laten leiden op de momenten van aangifte. Nu hebben we een wekelijks werkoverleg ingevoerd, waarin we deze cijfers bespreken. Hierdoor hebben we nu 52 bijstuurmogelijkheden in het jaar. Dit gaf enorme groei omdat we er veel meer bovenop zitten. We weten elke week hoe ons bedrijf ervoor staat. We sturen bij waar nodig en zo heb je veel meer controle. Dat is een heerlijk gevoel kan ik je uit ervaring vertellen.

Klaar voor 2018?

Ik begon dit artikel met het feit dat ik vorig week bezig was met de plannen van 2018! Natuurlijk zitten we pas aan het begin van het vierde kwartaal van 2017. Maar veel ondernemers hebben in de komende tijd drukke maanden en zien daarna wel weer hoe ze verder gaan. Dat is geen pilotenaanpak gericht op groei. Door nu ook al stil te staan bij 2018 en wat je doelen zijn, kun je hier in het laatste kwartaal nog op aansluiten. Misschien helpt het je om een sprintje te trekken in Q4…

Vind je dit lastig of gun je jezelf niet de tijd om dit te doen? Dan wil ik dat je het volgende doet:

1 Pak je agenda.
2 Ga naar 24 november 2017 en zet daar een kruis door. Zet hierrbij: ‘Masterclass Puurst’.

Want op 24 november gaan we in een masterclass aan de slag met doelen stellen voor 2018. En het lekkere is dat je het niet alleen hoeft de doen. Want meer dan 50 andere ondernemers zijn daar ook om aan hun plannen voor 2018 te werken. We doen dit nu voor de 5e keer en telkens geven we een andere invulling aan deze dag. Ook dit jaar. Maar onze belofte is dat jij aan het einde van de dag naar huis gaat met een concreet plan voor je bedrijf.

De inschrijving voor deze masterclass start pas over twee weken, maar jij kunt alvast laten weten dat je interesse hebt. Klik hier. Je mailbrowser wordt geopend, geef even je gegevens door en klik op verzenden. Wij houden je op de hoogte van de masterclass. Vrijblijvend.

Laat me weten welke parameters voor jouw bedrijf belangrijk zijn in het commentaarveld hieronder.

Alvast bedankt!

  • Henk Rinzema zegt: 10 October 2017 Mooi geschreven Annemieke. Zeker met het voorbeeld van Pieter Zwart een van mijn grote helden.

  • Jouw reactie op Het winnende nummer is…

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php