
10 manieren om offline klanten te vinden
29 juli 2019 | door Annemieke Tissink
Klanten vinden voor jouw bedrijf is niet altijd het meest makkelijke wat er is, je bent vooral goed in je eigen vak. Maar, er zijn een heleboel manieren om te zorgen dat jouw bedrijf verder gaat groeien. Zowel online als offline.
In deze blog neem ik je mee in 10 offline manieren om klanten te vinden. Wees niet bang, je hoeft ze niet allemaal in één keer toe te passen, maar lees ze goed door en kijk welke voor jou van toepassing zijn. Al kies je er maar vijf en ga je die vijf implementeren in je bedrijf, dan zal je al heel snel verschil maken… Liever online via social media aan de slag? Scroll dan naar het einde van dit artikel.
Manier 1 – Ga voor veel!
In plaats van blij te zijn met iedere nieuwe klant die binnenkomt, wil ik eigenlijk dat je je bedrijf gaat runnen uit de mindset dat het altijd te druk moet zijn. Bereid je altijd voor op een bedrijf dat heel goed loopt, in plaats van dat je in je hoofd denkt; leuk, een klant, oh weer een klant. Hoe meer jij bezig bent met je visie op een vol bedrijf, hoe meer je zult focussen op nieuwe klanten binnenhalen.
Manier 2 – Focus op omzet.
Wat doe je eigenlijk op een werkdag? Ben jij zo iemand die om 09.00 ’s ochtends begint, meteen zijn mail opent en daarna verzandt in een soort van Alice in Wonderland met alleen maar taken, to do’s, die eigenlijk niets te maken hebben met waar je daadwerkelijk geld mee verdient? Ben jij zo iemand die tussen de middag heel lang gaat lunchen met vrienden of gewoon overdag om een uur of 16.00 naar de sportschool gaat, maar eigenlijk continu denkt; ik heb te weinig klanten. Dan is er nu iets wat je mag gaan veranderen. Alles wat niet bijdraagt aan geld genererende activiteiten of het werk waarvoor je betaald krijgt, mag je uit de agenda schrappen. Van 09.00 tot 17.00 focus jij je alleen maar op die dingen die jou klanten en omzet opleveren. Zullen we er eens op letten hoe groot verschil dat vaak al maakt in jouw cashflow.
Manier 3 – Bepaal je doelgroep.
Om te zorgen dat jij voldoende klanten aan kunt trekken is het heel erg belangrijk om te weten wie jouw ideale klant precies is. Je hebt vast wel vaker gehoord over een doelgroep, maar heel veel ondernemers nemen dat niet zo heel serieus, ze zeggen; ja, ik werk voor managers of ik werk voor ondernemers. Maar welke groep binnen die groep werk je nou eigenlijk voor? Wie is het precies? Wanneer je dat heel erg helder hebt kun je ook kijken hoe je je klanten het best kunt aanspreken, en nog belangrijker, waar je de ideale klant nou precies kunt vinden. Dus, hoe concreter, hoe beter.
Manier 4 – Schakel je omgeving in.
Nieuwe klanten aantrekken gaat het beste als je je omgeving hierbij in gaat schakelen. Zorg dat alle mensen in jouw omgeving, je familie, je vrienden, je kennissen precies weten wat jij eigenlijk precies doet. En heel vaak is het zo dat dat niet zo is. Ze denken; oh ja, die doet ‘iets’ met coaching, of die doet ‘iets’ met organisatieadvies. Zo kunnen ze jou natuurlijk nooit aanbevelen. Dus jouw taak om te zorgen dat alle mensen om je heen echt weten wat je doet. En het liefst vertel je ze dat in Jip in Janneke taal, zodat ze het zelf ook kunnen doorvertellen. Zo heb je naast jezelf nog een leger van mensen die jou toch wel aardig vinden en die jou toch wel willen helpen, die daarnaast ook jouw bedrijf promoten.
Manier 5 – Stuur post.
E-mail is hartstikke leuk. Social media? Hartstikke leuk. Maar, er zijn nog meer manieren om te zorgen dat mensen van jou horen. En één daarvan is heel erg aantrekkelijk. En dat is gewoon post, ouderwetse post. Wanneer heb jij voor het laatst een potentiële klant een kaartje gestuurd? Die krijgt vooral belastingenveloppen en facturen in de brievenbus. Op het moment dat jij een kaartje stuurt om te laten zien dat je nog aan iemand denkt, val je echt positief op en kan dat net het zetje zijn waardoor iemand denkt; nu wordt het toch echt tijd om even te bellen.
Manier 6 – Voeg waarde toe.
Een mooie tip die ik ooit hoorde was; be the most valuable person in the room. En dat is precies wat ik vanaf dat moment ben gaan doen. Bij alle netwerken waar ik lid van was, alle verenigingen waar ik bij zat, overal dacht ik; hoe kan ik hier meer waarde toevoegen en ook meer zichtbaar zijn? Dat bleek eigenlijk heel eenvoudig. Kijk of je bijvoorbeeld in het bestuur kan, kijk of je een taak op je kan nemen waarin je zichtbaar bent. Want op het moment dat jij zichtbaar bent gaan mensen je zien en onthouden. In eerste instantie zal het echt niet altijd meteen aan je bedrijf gelinkt zijn, maar mensen zijn nieuwsgierig en uiteindelijk komen ze ook bij jouw bedrijf uit. Dus, zorg dat jij het meest waardevolle persoon van die vereniging of van dat netwerk wordt. De go-to person als mensen iets nodig hebben. Dan komt de rest vanzelf.
Manier 7 – Zoek samenwerkingspartners.
Natuurlijk heb je altijd concurrenten, maar er zijn ook mensen met wie jij samen kunt werken. Dat zijn de mensen die wél dezelfde klantgroepen hebben als jij, maar die niet hetzelfde doen. Met die mensen wil je een samenwerkingsovereenkomst aangaan. Natuurlijk niet heel formeel, maar wel wil je kijken welke klanten delen jullie. Waar kun je elkaar aanbevelen. Waar kun je elkaar aan nieuwe opdrachten helpen. Bijvoorbeeld; ik zou heel goed samenwerken met een boekhouder, want een ondernemer heeft altijd een boekhouder nodig. En een boekhouder kan mij weer aanbevelen op ’t moment dat een ondernemer denkt; hé, er moet iets veranderen in mijn bedrijf. Dus zoek zo naar de mensen met wie jij een heel goed netwerk kan vormen van aanbevelingspartners.
Manier 8 – Geef een presentatie.
Spreken voor publiek is vaak een van de engste dingen die mensen kunnen bedenken. Maar laat het nou ook een hele goede tool zijn om jouw bedrijf te laten groeien en potentiële klanten aan jou te binden. Spreken voor publiek is eigenlijk een soort van massanetwerken, jij staat vooraan, geeft jou meteen de expertpositie, en de rest luistert. Ga dit inzetten. Ontwikkel een praatje of een presentatie die je op meerdere manieren en plekken kunt houden. Zo maak jij jou in één keer aan veel meer mensen bekend.
Manier 9 – Wees waar je klant is.
Om te zorgen dat jij op veel meer plekken kunt spreken en veel meer mensen jou kunnen leren kennen, ga je op zoek naar de plekken waar jouw potentiële klanten samenkomen. Zijn er verenigingen, misschien wel vakorganisaties waar jouw potentiële klanten bij elkaar komen. Zorg dat jij als spreker wordt gevraagd voor één van die organisaties. Hoe je dat doet? Simpel, benader ze en vertel ze over het feit dat jij die presentatie of dat verhaal hebt. Als zij het niet weten kunnen ze het ook niet ruiken. Hoe actiever jij daarin bent, hoe groter de kans dat het gebeurt.
Manier 10 – Leer je klant begrijpen.
Naast dat je natuurlijk heel goed wil zijn in het marketen van jouw bedrijf en zorgen dat er mensen naar je toe komen, begint het natuurlijk pas op het moment dat je echt met iemand aan tafel zit. Dus, zorg dat je niet alleen heel goed bent in marketing, maar dat je zelf ook heel erg goed wordt in verkopen. En verkopen heeft wederom niets te maken met pushen, maar echt zorgen dat je die ander begrijpt, dat je laat zien; ik weet waar jij doorheen gaat, ik weet wat jij nodig hebt en datgene wat ik te bieden heb is precies de juiste oplossing voor dat probleem.
Liever online aan de slag? Van volger naar klant
Het kan echt enorm lastig zijn om online klanten te vinden. Je hoort van alles over funnels, e-maillijsten, Facebook advertenties en nog veel meer. In de online marketingwereld is het gemakkelijk (en normaal) om overweldigd te worden door alle opties. Daarnaast heeft ook niet iedere ondernemer het budget om van alles te proberen. Je wilt er zeker van zijn dat je tijd en geld in iets steekt dat echt vruchten gaat afwerpen en dat je klanten en inkomsten oplevert. Maar goed, wat ga je dan doen? De meeste ondernemers gaan voor een hapsnap benadering waarbij ze alles wat ze zien uitproberen om erachter te komen wat resultaat oplevert. Maar ze ontdekken snel dat deze aanpak niet werkt en alleen leidt tot veel tijdverdrijf en … geen nieuwe klanten.
Herken je dat? En zou je willen dat er een manier was om betalende klanten te krijgen – op een makkelijke manier die past bij jou – zonder geld uit te geven aan dure tools en advertenties? Zo ja, lees verder!
In deze simpele videotraining waarmee je meteen aan de slag kunt, leer ik je hoe ik en mijn klanten tienduizenden euro’s verdienden zonder complexe funnels, e-maillijst, mensen te spammen, opdringerige berichten te sturen en geld te besteden aan advertenties.
Het zijn geen moeilijke stappen of trucjes die je moet toepassen – het zijn vier simpele strategieën die je snel en eenvoudig kunt toepassen om je meer bekendheid te geven online en mensen aan je bedrijf te binden. Je kunt ze toepassen zonder dat je veel volgers hebt, zonder technisch team en zonder groot budget. Ik paste ze al toe toen ik net begon als ondernemer.
In deze training leer ik je hoe ze werken en waarom ze werken – zodat je ze zelf kunt toepassen!
Voor wie is deze training?
Deze training is speciaal voor ondernemers die een grotere impact willen hebben met hun bedrijf en die zich in onderstaande herkennen.
- Je bent een ondernemer met ambitie en wilt graag meer mensen helpen met je bedrijf.
- Je hebt nog geen groot aantal volgers, geen grote e-maillijst of enorme klantenlijst. Dat maakt niet uit, zo begint iedereen. Juist dan werken de strategieën heel goed.
- Je wil je onderscheiden van ‘schreeuwers’ die je online ziet. Met jouw marketing wil je juist je klant centraal zetten en integriteit uitstralen.
- Je wil tijd en geld besparen en dus niet leren hoe je advertenties maakt op Facebook of Instagram.
- Je hebt al veel geprobeerd maar het werkte onvoldoende voor je. Je wilt voorkomen dat je nog meer tijd en geld investeert in strategieën die niet werken.
Wat ga je leren?
- De vier meest gemaakte fouten door ondernemers op social media, en hoe jij die kunt vermijden.
- Het social media landschap is erg veranderd in de afgelopen jaren. Wat werkt er niet meer?
- Waarom de meeste ondernemers geen klanten halen uit social media en hoe je kunt vermijden dat je opdringerig overkomt.
- De vier manieren waarop je waarde kunt leveren op zo’n manier dat je er ook daadwerkelijk nieuwe klanten en opdrachten door kunt krijgen.
- Hoe zet je social media in om die waarde te promoten?
Aan het einde van deze training heb je praktische strategieën, ideeën en projecten die je meteen kunt toepassen, zonder geld uit te geven en die je nieuwe klanten kunnen opleveren. Zelfs al in de komende weken!
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "
Richard Branson
