15 manieren om

15 manieren om nieuwe klanten te vinden

Die altijd werken… hoe de economie er ook voorstaat!

13 juli 2020   |   door Annemieke Tissink

Klanten vinden voor jouw bedrijf is niet altijd het meest makkelijke wat er is, je bent vooral goed in je eigen vak. Maar, er zijn een heleboel manieren om te zorgen dat jouw bedrijf verder gaat groeien. In dit artikel neem ik je mee in vijftien van dat soort dingen. Wees niet bang, je hoeft ze niet allemaal in één keer toe te passen, maar luister goed en kijk welke voor jou van toepassing zijn. Al kies je er maar vijf, en ga je die vijf implementeren in je bedrijf zal je al heel snel verschil maken. Ben je er klaar voor? Dan gaan we aan de slag.

 

Tip #1: Ga voor veel!

In plaats van vooral blij te zijn met één klant die druppelsgewijs binnenkomt, wil ik eigenlijk dat je je bedrijf gaat runnen uit de mindset dat het altijd te druk moet zijn. Bereid je altijd voor op een bedrijf dat heel goed loopt, in plaats van dat je in je hoofd denkt; oh ja, een klant, weer een klant. Hoe meer jij bezig bent met je visie op een vol bedrijf, hoe meer je zult focussen op nieuwe klanten binnenhalen.

 

Tip #2: Bepaal je doelgroep

Om te zorgen dat jij voldoende klanten aan kunt trekken is het heel erg belangrijk om te weten wie jouw ideale klant precies is. Je hebt vast wel vaker gehoord over een doelgroep, maar heel veel ondernemers nemen dat niet zo heel serieus, ze zeggen; ja, ik werk voor managers of ik werk voor ondernemers. Maar welke groep binnen die groep werk je nou eigenlijk voor? Wie is het precies? Wanneer je dat heel erg helder hebt kun je ook kijken hoe je je klanten het best kunt aanspreken, en nog belangrijker, waar je de ideale klant nou precies kunt vinden. Dus, hoe concreter, hoe beter.

 

Tip #3: Schakel je omgeving in

Nieuwe klanten aantrekken gaat het beste als je je omgeving hierbij in gaat schakelen. Zorg dat alle mensen in jouw omgeving, je familie, je vrienden, je kennissen precies weten wat jij eigenlijk precies doet. En heel vaak is het zo dat dat niet zo is. Ze denken; oh ja, die doet ‘iets’ met coaching, of die doet ‘iets’ met organisatieadvies. Zo kunnen ze jou natuurlijk nooit aanbevelen. Dus jouw taak om te zorgen dat alle mensen om je heen echt weten wat je doet. En het liefst vertel je ze dat in Jip in Janneke taal, zodat ze het zelf ook kunnen doorvertellen. Zo heb je naast jezelf nog een leger van mensen die jou toch wel aardig vinden en die jou toch wel willen helpen, die daarnaast ook jouw bedrijf promoten.

 

Tip #4: Focus op klantrelatie

Vaak kom je al potentiële klanten tegen op netwerkbijeenkomsten, soms zelfs in de supermarkt. Eigenlijk is dat pas het begin. Het gebeurt in alles wat daarna komt. En dat is meestal ook waar 90% van de ondernemers het laten liggen. Ze sturen wel een LinkedIn verzoek, maar laten het daar vaak bij. Mijn advies is; focus op die klantrelatie alsof het een echte relatie is. Je gaat ook niet op de eerste date met iemand trouwen, daar is vaak wat meer voor nodig. Dus, app af en toe even, stuur een mailtje en houd het contact heel erg warm. Dan uiteindelijk is de kans groot dat iemand wel klant bij je wordt. Dus verwacht niet meteen dat als je iemand ontmoet, hij meteen je klant zal worden. Het heeft tijd nodig.

 

Tip #5: Kijk naar je bestaande klanten

Heel veel ondernemers zijn vooral op zoek naar nieuwe klanten. Maar, denk je ook wel genoeg aan de klanten die je in het verleden al hebt gehad? Ook daar liggen heel veel kansen voor nieuwe opdrachten en omzet. Houd dus regelmatig contact met mensen voor wie je eerder al opdrachten hebt gedaan. Het is veel makkelijker om aan hen nog een keer te verdienen, dan steeds alleen maar bezig te zijn met nieuwe mensen. Het goud ligt eigenlijk bij de mensen die al heel erg blij met je zijn. Dus, kijk daar eerst eens even in.

 

Tip #6: Feliciteer je klanten

Als je dan de nieuwe klant binnen hebt, denk dan ook echt eventjes ‘yes, dit is er een’ en laat die klant dat ook voelen. Feliciteer iemand echt met de stap die die neemt om met jou aan de slag te gaan. Dit is niet vanzelfsprekend. Je wil natuurlijk ook dat die klant het gevoel heeft dat ie de beste beslissing van z’n leven heeft genomen.

 

Tip #7: Streef naar aanbevelingen

Je wil natuurlijk vooral bezig zijn met je eigen vak en niet de hele tijd bezig zijn met nieuwe klanten zoeken, streef daarom naar een bedrijf waarin je vooral aanbevelingen krijgt vanuit andere hoeken. Dus, andere mensen die klanten voor je gaan zoeken. Daar zit een hele wereld achter, maar alleen al die mindset dat je niet altijd zelf op zoek hoeft te zijn, kan al een hele belangrijke zijn. Dus, ga voor zo veel mogelijk aanbevelingen.

 

Tip #8: Bedank voor een aanbeveling

Als je dan van iemand een aanbeveling krijgt, wederom, beschouw dat niet als vanzelfsprekend. Iemand heeft de moeite genomen om jou aan te bevelen – duh – om jou naar voren te schuiven bij iemand anders. Bedank diegene daar echt voor. Het hoeft echt niet automatisch met een geldbedrag of met een gedeelte van de omzet, maar kan ook gewoon met een bos bloemen of iets leuks. Bedank ze er in ieder geval voor.

 

Tip #9: Stuur post

Email is hartstikke leuk. Social media? Hartstikke leuk. Maar, er zijn nog meer manieren om te zorgen dat mensen van jou horen. En één daarvan is heel erg aantrekkelijk. En dat is gewoon post, ouderwetse post. Wanneer heb jij voor het laatst een potentiële klant een kaartje gestuurd? Die krijgt vooral belastingenveloppen en facturen in de brievenbus. Op het moment dat jij een kaartje stuurt om te laten zien dat je nog aan iemand denkt, val je echt positief op en kan dat net het zetje zijn waardoor iemand denkt; nu wordt het toch echt tijd om even te bellen.

 

Tip #10: Je toegevoegde waarde

Waarom zou iemand met jou aan het werk moeten gaan? Vaak kunnen ondernemers die vraag zelf niet eens heel goed beantwoorden. Maar, zorg dat jij zelf ook echt heilig overtuigd bent van je toegevoegde waarde door eens echt goed op te schrijven waarom iemand voor jou zou moeten kiezen. Op het moment dat je dat weet kun je die vraag ook gewoon veel overtuigender beantwoorden en klinkt het net alsof je gewoon heel erg ontspannen aan het vertellen bent, in plaats van dat je denkt; wat moet ik nou vertellen hierover? Dus, als jij het weet, gelooft de rest het ook.

 

Tip #11: Raad van adviseurs

Vaak krijg je goed bedoelde adviezen van andere mensen om je heen over de manier waarom jij je bedrijf leidt, over de manier waarop je nieuwe klanten binnenhaalt. Maar, dat zijn niet altijd de mensen die het meeste te vertellen hebber over jouw bedrijf. Of het nou je partner is of andere gezinsleden, dat zijn niet jouw ideale klanten. Vaak zijn ze ook geen ondernemers en hebben ze er eigenlijk weinig verstand van. Zoek een aantal vertrouwenspersonen om je heen die je jouw eigen raad van adviseurs kunt noemen met wie je overlegt wat de juiste manieren zijn voor jou om je groei verder in te zetten. Een groot bedrijf heeft ze ook, dus waarom zou jij het niet doen. Neem je zelf serieus en vraag op de juiste plekken om advies.

 

Tip #12: Laat klanten kiezen

Stel; je gaat naar een schoenenwinkel en ze hebben maar één soort schoen. Hele saaie bruine. De maten variëren nog maar daar is ook alles mee gezegd. Zou je daar dan schoenen gaan kopen? Nou waarschijnlijk niet. Toch is dit wel waarop heel veel ondernemers hun dienstverlening baseren. Gewoon, one-size-fits-all, weinig variatie. Maar jouw klant houdt ervan om te kiezen, net als in een ijssalon met alle smaken wil jouw klant het gevoel hebben dat iets speciaal voor hem is en echt past bij zijn of haar situatie. Beperk je tot drie tot vijf, je hoeft echt niet zoveel smaken als de ijssalon te hebben. Maar zorg wel dat jouw (potentiële) klant echt ergens uit kan kiezen. Omdat de kans dat ie dan ergens voor kiest groter is dan wanneer je geen keuze hebt. Dan is de keuze om niet voor jou te gaan toch vaker gemaakt dan wanneer je wél dat keuze aanbod hebt.

 

Tip #13: Laat klanten proeven

Heb jij ook manieren waarop potentiële klanten aan jouw dienstverlening of aan jouw product kunnen proeven? Net als dat je in een restaurant een amuse krijgt of dat je samples krijgt uitgedeeld op straat, werkt dat met jouw dienstverlening ook. Iemand wil het gevoel hebben dat ie weinig risico neemt als hij met jou aan de slag gaat. Denk eens na over wat iets kleins kan zijn wat jij kan weggeven zodat iemand echt een indruk kan krijgen van hoe het is om met jou te werken.

 

Tip #14: Wees specialist

Jij bent echt een expert. Tenminste, dat hoop ik. Mensen houden van experts. Mensen houden van specialisme. Dus jouw potentiële klant wil ook het gevoel hebben dat ie zaken doet met een specialist. Bedenk eens voor je zelf; positioneer jij jezelf ook echt zo? Of ben je meer een generalist en is het niet heel erg duidelijk waarom we nou bij jou moeten zijn? Die expertstatus gaan claimen, en op het moment dat het lukt zal je ook eerder merken dat mensen naar jou verwijzen als de specialist op jouw vakgebied.

 

Tip #15: 5x een artikel

Om die expertstatus dan daadwerkelijk ook uit te dragen, wil ik je aanraden om te zorgen dat je op zijn minst 5 artikelen hebt geschreven of 5 video’s hebt opgenomen over jouw expertise. Op die manier zit er een lading achter het feit dat jij jezelf ook echt expert noemt en kunnen mensen al informatie van je zien. Op het moment dat dat zo is, ben je altijd aantrekkelijker dan wanneer iemand alleen maar zelf zegt dat ie goed is. Dus, klim in de pen en zorg dat jij 5 enorm goede artikelen schrijft waarmee je je website ook verder kunt vullen, je SEO kunt verbeteren en ook je potentiële klanten kunt triggeren om met jou aan het werk te gaan.

 

Samen over sparren?

Wil jij verder aan de slag met het creëren van een succesvol bedrijf? Heb je het gevoel dat je nu eindelijk eens een grote sprong moet gaan maken, maar lukt dit niet? Daarom doen we strategische gesprekken; persoonlijke sessies waarin we kijken waar de kern van je uitdagingen liggen. Je krijgt van ons tips en inzichten die je meteen kan implementeren, zodat jij weer een boost krijgt om verder te gaan en je bedrijf meteen weer een stapje kan laten groeien.

 

Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Voel je welkom voor 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

Erken de ander altijd voor zijn kwaliteiten en bedrage aan het succes. Succes is teamwork. Je hebt altijd anderen nodig om succesvol te kunnen zijn. Door anderen te erkennen, groeien ze. Dit doet enorm veel voor de groei van jezelf, maar ook van de ander en je bedrijf.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje