52meetmomenten

52 keer invloed op je groei

12 april 2021   |   door Annemieke Tissink

Vanmorgen werkte ik samen met een groep klanten aan de focus voor de komende negen maanden in hun bedrijf. We keken naar de factoren die hen gaan helpen om hun doelen te bereiken. Die focus lijkt bijna een toverwoord dat je vaak voorbij hoort komen. Veel succesvolle ondernemers hebben het erover. Focus leidt je naar succes. Het lijkt zo makkelijk, maar wat nu als je zoveel hebt om op te focussen dat je het even niet meer weet? Dat je bedrijf zo goed loopt dat je van gekkigheid niet weet waar je moet beginnen. Dan is het soms best makkelijk om te denken dat het heel goed gaat, terwijl je voelt dat er iets anders moet

 

Je bent namelijk wel al die uren aan het werk, maar onder aan de streep blijft er eigenlijk te weinig over. Ik sprak onlangs bijvoorbeeld met een nieuwe klant, die een volle agenda had. Maar toen ze uitrekende wat ze per uur nou eigenlijk overhield, bleek dat ongeveer 12,50 euro te zijn… Veel te weinig voor het harde werk dat ze deed, de kwaliteit die ze leverde en voor de hoeveelheid uren die ze maakte voor haar bedrijf. Waar was ze de grip kwijt geraakt? Dit gebeurde op een kritisch punt dat veel ondernemers nog vaak vergeten omdat we het eigenlijk minder leuk vinden… Waar heb ik het over? Je parameters in de gaten houden. Kortom, je cijfers kennen en hierop sturen.

 

Jij draait aan de knoppen

Cijfers kennen en hierop sturen? Dat willen de meeste ondernemers niet, die willen gewoon lekker ondernemen. Ja, dat begrijp ik en dat wil ik ook. Maar je kunt niet alleen maar bezig zijn met je klanten helpen. Als eigenaar van je bedrijf, ben JIJ degene die aan de knoppen draait. Net als een piloot en die heeft in zijn cockpit allemaal klokken en meters die hij in de gaten houdt. Als het niet goed gaat met het vliegtuig tijdens de vlucht, gaan er allemaal signalen af in de cockpit. Die signalen geven de piloot de mogelijkheid om te kijken wat er mis gaat en wat hij kan doen om het op te lossen, zodat hij toch op tijd land op de bestemming. Dat is precies wat jij ook te doen hebt binnen jouw bedrijf. Of je nu een one-man-band bent of 20 of zelfs 1000 man personeel hebt: Jij zult je bedrijf moeten leiden op basis van de parameters die voor jouw bedrijf van belang zijn.

 

Kies uit de snoepwinkel

Voordat je in de snoepwinkel met parameters kunt kiezen welke voor jouw bedrijf relevant zijn, kijk je eerst naar de doelen die je voor jezelf gesteld hebt. Die doelen heb je als het goed is concreet gemaakt. Het maakt niet uit of het nu gaat om een omzet van €250.000,-, het aantal klanten verdubbelen, traffic naar je website of een bepaalde pagina binnen je site laten stijgen met 15%. Jouw doel bepaalt namelijk ook welke parameters jij kiest. Wat veel ondernemers vergeten te doen is hun doelen concreet te vertalen in die parameters en daardoor kunnen ze niet sturen. Wat betekent een omzetdoel bijvoorbeeld voor het aantal klanten dat je moet binnenhalen op dit doel te bereiken?

 

Houd het simpel

Als ondernemers dan eenmaal aan de slag gaan met meten, is het risico dat ze helemaal losgaan en een lijst hebben met meer dan honderd indicatoren die ze willen gaan monitoren. Dat mag natuurlijk, maar houd het simpel. Simpel werkt namelijk! Je moet ook nog een systeem ontwikkelen dat ervoor zorgt dat je al die data overzichtelijk voor je snufferd krijgt. Je bent (nog) geen multinational die een ERP (enterprise resource planning) pakket van SAP (softwareleverancier van dit soort pakketen) heeft en daarmee met één druk op de knop al zicht op je cijfers hebt.

Kies dus vooral de indicatoren die voor jou het meest belangrijk zijn. Eén van de zaken die altijd belangrijk is: cashflow! Kortom hoeveel cash heb jij tot je beschikking? Zodat je aan je betalingsverplichtingen kan voldoen.

52 keer meten

Om te zorgen dat je ook echt kunt bijsturen, daag ik je uit om WEKELIJKS te kijken naar hoe het loopt. Veel ondernemers doen dit per kwartaal, maar dan heb je maar 4 momenten om bij te sturen. Per maand kan ook, dan zijn het er 12. Maar wekelijks zien hoe het ervoor staat geeft je 52 momenten om te bepalen waar meer aandacht nodig is, welke strategie moet worden bijgestuurd. Kies een aantal specifieke zaken waar je wekelijks op kunt sturen. Hieronder heb ik nog een aantal voorbeelden van indicatoren, onder andere indicatoren die wij gebruiken in ons bedrijf. Mogelijk kun jij er je voordeel mee doen.

  • Omzet per week
  • Winst per week
  • Productverkoop per week
  • Instagram volgers
  • LinkedIn reacties per bericht
  • Unieke bezoekers website
  • Podcast luisteraars
  • Kennismakingsgesprekken per week
  • Opt-ins op mailinglist
  • Webinar deelnemers

 

Zo zie je dus dat er heel verschillende parameters zijn die je kunt gebruiken. Aan deze parameters hangen concrete cijfers, zodat we weten dat we on track zijn.

 

Ga voor jezelf eens na: Welke cijfers zijn voor jouw bedrijf relevant en waar zou je graag op willen sturen?

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje