afscheid

Afscheid nemen van slechte klanten

10  augustus 2020   |   door Annemieke Tissink

Niet iedere klant is er één om blij mee te zijn. Er zijn klanten die flink misbruik maken van je kostbare tijd, geld en energie. Maar hoe weet je nu wanneer het tijd is om afscheid te nemen van iemand en de werkrelatie te beëindigen? Ik deel hieronder de vijf slechtste eigenschappen van klanten.

 

1 Wanbetalers

Deze groep klanten sluipt er altijd tussendoor. Aan het begin lijken ze vriendelijk en oprecht, maar op het moment dat er moet worden betaald is dit al snel anders. Ze betalen je standaard te laat en zijn je altijd geld verschuldigd. Verschrikkelijk om mee te dealen! Want al kunnen het hele aardige mensen zijn, iedere keer ben je toch weer energie aan het steken in negatieve zaken. Achter een betaling aanzitten kost kostbare tijd en levert vaak vooral frustratie op. Luister niet naar excuses, maar houd ze aan hun verplichting. Jij runt namelijk een bedrijf en jij maakt de regels, niet je klant.

 

2 Integriteitskwesties

Integriteit is onmisbaar voor ondernemers. Een integere ondernemer doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. Dat mag je van jouw klanten ook verwachten. Er komt niets goeds voort uit zaken doen met mensen die jouw vertrouwen misbruiken en tegen je liegen. Uiteindelijk kan het zelfs de reputatie van je bedrijf beschadigen. Dus wanneer je denkt dat je hiermee te maken hebt, onderneem dan actie.

 

3 Tijdeisers

Ondernemen kost veel. Niet alleen in geld, maar vooral in tijd. Zeker voor ondernemers met een goedlopend bedrijf is tijd het meest schaarse wat ze hebben. Juist dan heb je niets aan klanten die steeds meer blijven vragen van jouw kostbare tijd, door klagen, hun vragen en eisen blijven aanpassen, nooit tevreden zijn, etc. Misschien heb je klanten die de gang van zaken voortdurend vertragen en dan opeens druk op de ketel zetten, waardoor jij je planning steeds aanpassen moet en plots een boel werk te doen hebt. Of klanten die het normaal vinden dat je ’s avonds en in het weekend altijd telefonisch bereikbaar bent. Jouw dagen zijn te kostbaar om ze te verspillen aan mensen die jou, jouw tijd en je bedrijf niet op waarde schatten.

 

4 Chagrijnige klanten

Neem afscheid van klanten die misbruik van je maken en je respectloos behandelen. Deze klanten kunnen niet alleen jouw werkplezier ontnemen, maar ook ervaringen van andere klanten ruïneren, zeker wanneer je met groepen werkt. Niemand heeft het recht om jou, je team of andere klanten chagrijnig te behandelen. Indien dit wel het geval is, kun je beter afscheid van ze nemen.

 

5 Ritselaars

Je herkent ze wel. Mensen die altijd dingen gratis willen of heel veel korting van je vragen. Dit kost je veel tijd en ook de winst van je bedrijf lijdt eronder. Dit soort klanten heeft geen plannen om een lange termijn relatie met je aan te gaan. Ze proberen overal wat uit, tegen lage tarieven en komen vaak niet meer bij je terug. Laat je dus niet overhalen. Jouw diensten zijn het geld waard.

 

Hoe neem je dan afscheid?

Wanneer je afscheid neemt van je klanten, heb je vier zaken om rekening mee te houden.

  1. Allereerst is het belangrijk om beleefd te zijn en blijven. Ook al ben je boos, teleurgesteld of gefrustreerd, leg ze rustig uit wat de situatie is.
  2. Daarin is het belangrijk om in te zoomen op hun belangen. Zij hebben baat bij samenwerking met iemand anders die beter bij ze past. Jij kunt dit niet voor ze zijn.
  3. Blijft altijd professioneel. Je weet niet hoe de toekomst eruit ziet en of iemand binnen vijf, tien of vijftien jaar in een andere positie zitten.
  4. Wees duidelijk over de afronding. Wat kunnen ze nog van je verwachten?

Hulp nodig?

Heb je het gevoel dat je nu eindelijk eens een grote sprong moet gaan maken, maar lukt dit niet? Daarom doen we strategische gesprekken; persoonlijke sessies waarin we kijken waar de kern van je uitdagingen liggen. Je krijgt van ons tips en inzichten die je meteen kan implementeren, zodat jij weer een boost krijgt om verder te gaan en je bedrijf meteen weer een stapje kan laten groeien.

 

Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Voel je welkom voor 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje