Artikel (1)

Be the change! 

9 maart 2020   |   door Annemieke Tissink

Het Corona virus legt voor veel mensen het leven stil. Horecazaken zijn dicht, de straten zijn leeg en de meeste mensen zijn thuis aan het werk. Grote gedragsveranderingen die het grootste gedeelte van het land gelukkig opvolgt. Alleen is er nu een aanleiding voor die ons ‘dwingt’. En daarom lukt het ons. Maar meestal gaat het helemaal niet zo vlot als nu het geval is. Hoe kun je dat beïnvloeden?

 

Naar gedragsverandering is veel onderzoek gedaan, onder andere door Ben Tiggelaar. Deze man ken je misschien van zijn boeken als Dromen, Durven, Doen en MBA in 1 dag. Hij heeft de afgelopen 25 jaar onderzoek gedaan naar gedrag en gedragsverandering in organisaties en is op dit onderwerp gepromoveerd. Hij vertelt vaak over waarom het toch zo moeilijk is voor ons als mensen om ons gedrag te veranderen. Dat is ik een interessante vraag, die ik zelf ook herken. Gedrag is aangeleerd en je hebt bepaalde natuurlijke gedragspatronen. Sommige zijn heel handig en behulpzaam, maar er zijn ook veel die dat niet zijn. Vaak bewust maar ook een aantal onbewuste.

 

Wanneer ga je gedrag veranderen?

Alle gedrag is aangeleerd. We komen in actie op het moment dat we echt iets willen of juist iets nooit meer willen. We willen minder pijn èn meer plezier; dit is de kern waar verandering door ontstaat. Voor 95% zorgt de pijn die we ervaren ervoor dat we ons gedrag veranderen. Als ik naar mijzelf kijk, kom ik zelf pas in actie om verandering in te zetten als het eigenlijk net te laat is. Ik neem me voor om minder rommelig te zijn, maar ruim pas op als de stapel boeken op de trap me in de weg staat of er tien paar schoenen onder de kapstok staan. Ik wil graag gezonder leven, maar moet er door de weegschaal aan worden herinnerd dat de afgelopen maanden iets te gezellig waren qua snoepmomenten… Misschien herken je deze momenten zelf ook wel. Zakelijk en privé.

 

Hoe kun je succesvol je gedrag veranderen?

Zeker als ondernemer is het belangrijk om gedrag dat je niet helpt te veranderen. Als je van nature iemand bent die uitstelt of perfectionistisch is, dan zijn vaak geen helpende eigenschappen. Je komt hierdoor niet in beweging. Gelukkig kun je dit veranderen en daarvoor zijn drie vragen belangrijk:

  1. Je doel – Wat is je ambitie?
  2. Je gedrag – Wat ga je doen om je ambitie te realiseren?
  3. Je support – Hoe zorg je ervoor dat dit ook gaat lukken?

 

Doel – presteren naar leren

Het is belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken. Als je helder hebt wat je ambitie is, dan geeft dit focus en richting aan je dagelijkse keuzes. Vaak denken we bij doelen aan presteren, maar wil je een doel effectief maken dan is het belangrijk om van je doel een leervraag te maken. Hierdoor wordt het een leerproces en gaat het ook niet meer over slagen of falen. Dit maakt het realiseren van doelen een stuk makkelijker en ook aantrekkelijker. Ga dus van presteren naar leren en je zult zien dat je veel meer presteert. Een voorbeeld: “Ik wil 2000 volgers op mijn Instagram”, zou je kunnen vertalen in: “Ik wil weten hoe Instagram werkt en ik wil de 10 meest effectieve manieren ontdekken om meer volgers te krijgen”.

 

Gedrag – Voordoen en nadoen

Als het gaat om gedrag, gaat het vooral om de acties die je gaat ondernemen. Wees hierin zo direct en concreet mogelijk. Niet alleen naar jezelf, maar ook naar je teamleden. Mensen blijven vaak te vaag in wat ze aan gedrag willen zien en wat anderen moeten doen. Hierdoor is er teveel ruimte voor interpretatie en daardoor gaat het mis. Ik hoorde laatst een klant zeggen: “Ik wil meer leiderschap tonen, want ik vind dat mijn medewerkers klantvriendelijker moeten worden”. Klinkt natuurlijk mooi, maar wat is dat in hemelsnaam? Ik zeg dan altijd: Het wordt pas concreet als je het kan voordoen en nadoen. Het mooie is dat je niet meteen hele grote stappen hoeft te maken, zeker als je het spannend vindt. Je kunt beginnen met ridicuul kleine stapjes. Dit zorgt ervoor dat je in ieder geval in beweging komt.

 

Support – Triggers en Rewards

Om gedrag echt blijvend te veranderen, is het belangrijk dat je een goed supportsysteem hebt.  Zorg dat je dagelijks getriggert wordt om in actie te komen. Bijvoorbeeld door zowel thuis als op je kantoor post-it briefjes te plakken met je acties erop. Je kunt ook een alarm in je agenda zetten en dit elke dag een paar keer af laten gaan zodat je eraan wordt herinnerd. Dit wordt ook wel het Pavlov effect genoemd. Precies… die van de bel en de kwijlende honden. 🙂

 

Meten is weten zegt het spreekwoord en dat is hier ook zo. Meet dus je voortgang en vergelijk jezelf niet met anderen, maar met jezelf. Dat klinkt gek, maar bij vergelijking met anderen kan je ontmoedigd raken. Bij jezelf kan je vooral verbetering zien, of niet en dan kun je bijsturen. Als je met jezelf hebt afgesproken om elke dag drie klanten te bellen, houd dan elke dag bij of je dit ook gedaan hebt. Als je het niet hebt gedaan, ga dan na hoe dit komt. Pas je strategie aan waar nodig, zodat je elke dag die drie klanten belt. Voor je het weet bel je dagelijks drie klanten en het effect daarvan kan een verschil van dag en nacht maken in je business.

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje