benjijeenleider

Ben jij een leider?

Waarom de meeste ondernemers zich onderschatten

28  september 2020   |   door Annemieke Tissink

In hoeverre zie jij jezelf als leider? Durf jij jezelf ook echt zo te positioneren? Ik las tijdens onze vakantie het boek Dare to lead van Brene Brown. Het viel me namelijk op dat veel ondernemers zich nog onvoldoende als leider gedragen, terwijl ze dat wel zijn. Het komt door allerlei redenen; onzekerheid, valse bescheidenheid of het idee dat je zonder personeel niemand hebt om een leider voor te zijn. 

 

Wij geloven bij Puurst dat elke ondernemer een leider is. Je hebt namelijk een grote bijdrage te leveren aan het verbeteren van deze wereld, door de diensten die jij levert. Wanneer jij je opstelt als leider, zal je bedrijf enorm gaan groeien. Maar dan moet je wel opstaan, jezelf serieus nemen als ondernemer en de leiding nemen!

 

Jij bent namelijk een leider voor jouw klanten. Ik ben me daar zelf ook niet altijd bewust van, maar één van de opdrachten die ik ooit tijdens een training kreeg hielp me heel erg. Ik moest enkele klanten vragen wat ze in mij waardeerden en de antwoorden waren om stil van te worden… Ze lieten zien dat ik een leider voor hen was.

 

“Je mag trots zijn op het feit dat je mede verantwoordelijk bent voor het planten van het zaadje dat tot een enorme groei van een ondernemer leidt.”  

 

“Wat ik waardeer in jou is de manier waarop je met me meedenkt, me weet aan te zetten tot actie en jouw vertrouwen in mij als ondernemer en als mens. Het meest waardeer ik de manier waarop je me weet te inspireren.”

 

Leiderschap is dus dichterbij dan je soms zelf doorhebt. Hoe werkt dat dan en waarom is het belangrijk? Hieronder deel ik drie redenen:

 

#1 LEIDERS INSPIREREN

Leiders zijn mensen die inspireren. Het zijn mensen met een visie. Een visie waar andere mensen zich verbonden mee voelen, waar mensen door in actie komen omdat ze erin geloven en het willen realiseren.

 

Misschien denk je bij bovenstaande beschrijving meteen aan grote namen als Ghandi, Dr. King, Richard Branson, Bill Gates en de Oprah’s van onze wereld. Maar jij kan hier ook aan voldoen! Je hebt een eigen bedrijf en je hebt enorme waarde te bieden om het leven van jouw klanten te verrijken. Daarmee voldoe je al aan één van de eigenschappen van een leider…

 

#2   JE HEBT EEN PODIUM

De tweede reden is dat jij als ondernemer de kans hebt om jouw (potentiële) klanten verder te helpen door kennis te delen. Misschien heb je een blog en zijn er mensen die regelmatig jouw artikelen lezen. Wie weet heb je een LinkedIn-profiel waar je waarde deelt of een Facebook-pagina met fans die je liken? Misschien sta je zelfs wel eens voor een groep om jouw verhaal te verkondigen? Dat zijn allemaal voorbeelden waarin je mensen inspireert en laat zien dat je een leider bent.

 

Door dit te blijven doen en dit ook uit te breiden, zul je merken dat je hierdoor steeds meer volgelingen krijgt en als gevolg daarvan groeit je bedrijf. Door je visie te delen, voelen mensen zich aangetrokken jouw boodschap. Mensen willen van nature namelijk ergens bij horen… Misschien wel bij jouw bedrijf.

 

#3 IEDEREEN GROEIT

Jij hebt als ondernemer veel te bieden. Waaronder een mooie visie. Je bent gaan ondernemen omdat jij ergens in gelooft. Jij gelooft dat het beter of anders kan. Je gelooft dat jij de wereld (van jouw klant) kan verbeteren met jouw diensten. Ook dit is een belangrijke eigenschap van een leider.

 

Mensen willen graag geleid worden. Jij hebt de mogelijkheid om als leider je volgelingen te laten groeien, hen met elkaar in verbinding te brengen en hen een onderdeel van jouw gemeenschap te laten zijn! Door mensen aan je te binden en hen steeds van waarde te voorzien, hen steeds verder te helpen, zullen zij dit in hun omgeving delen. Waardoor er een olievlek ontstaat. Op die manier bouw je aan een steeds groter bereik.

 

HOOFD BOVEN HET MAAIVELD

Klinkt dit interessant voor jou? Dan is er werk aan de winkel. Je moet er wel wat voor doen. Deel altijd en overal wat jouw visie is, waar jij voor staat, waar jij in gelooft. Overal betekent niet alleen op social media. Je boodschap klinkt niet in stereo, maar in surround sound! Zo breid jij je gemeenschap uit.

 

Misschien ben jij iemand die zegt: “Ik ben geen leider. Als ik dit doe, dan word ik te zichtbaar. Wat zullen anderen wel niet van mij denken en vinden?” Dan is het sowieso al te laat. Je hebt de eerste stap al gezet door je eigen bedrijf te beginnen. Daarmee heb je al laten zien dat je een leider bent! Het is nog een kleine stap om bewust je eigen gemeenschap te bouwen, mensen aan je te binden, zodat jij de waarde die jij te bieden hebt BIG TIME kunt delen met behulp van anderen!

 

WERKEN AAN JE FOCUS ALS LEIDER?

Naast werken in je bedrijf, heb je als leider ook de taak om zicht te houden op de grote lijnen. Om focus te houden. Focus is voor de meeste ondernemers een uitdaging. Want als ondernemer zie je altijd kansen en mogelijkheden. Daarnaast is de waan van de dag altijd in de buurt om je af te leiden. Er zijn van die dagen dat je voor je gevoel de hele dag druk bent geweest, maar dat jij je afvraagt wat je nu eigenlijk gedaan hebt. Je to-do lijst is alleen maar langer geworden. Waar doe je het eigenlijk voor? Tijd dus voor focus!

 

OPDRACHT

Kijk naar alle verschillende onderdelen in jouw bedrijf en zie wat hierin goed gaat. Vaak is dat het grootste gedeelte. Maar er zijn ook altijd onderdelen die minder makkelijk gaan en veel tijd kosten. Bedenk wat je kunt doen om te zorgen dat dit jou minder of geen tijd meer kost. Kun je het delegeren naar iemand anders? Kan het geautomatiseerd worden? Hoe zorg je dat het altijd op dezelfde manier gebeurt?

 

Wil je hier hulp bij? Geef je dan op voor een gratis strategische sessie met één van de strategen bij Puurst. Wij helpen je graag met je doelen en kijken mee naar wat ervoor nodig is om ze te realiseren! In deze persoonlijke sessie gaan we samen aan de slag met jouw doel. Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Dit gesprek is 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje