alexandra-gorn-smuS_jUZa9I-unsplash

Ben jij een oplichter?

8 oktober 2019   |   door Annemieke Tissink

Als ik je dat zo op de man/vrouw af zou vragen, zegt bijna iedereen nee. Weet ik zeker. Oplichters zijn criminelen die anderen bedonderen, dus tuurlijk ben je dat niet. Maar als je dat niet bent? Waarom gedraag jij je dan zo? Veel ondernemers voelen zich een fraudeur. Ze hebben last van het imposter syndroom. Bang om door de mand te vallen. En dus om een oplichter te zijn… en als zodanig te worden ontmaskerd.

 

Tijdens onze masterclass Zelfverzekerd Ondernemen van 26 september hadden we het hier ook over. Er waren veel deelnemers die zeiden: “Straks komt mijn klant erachter dat ik dit eigenlijk niet kan…” En dat terwijl het stuk voor stuk experts zijn die in plaats van hun klanten bedonderen het leven van hun klanten zoveel mooier en beter maken. En daarom deel ik in dit artikel de beste tips om afscheid te nemen van het imposter syndroom, je expertstatus te omarmen en actie te ondernemen om meer mensen te helpen.

 

Wat maakt jou goed en geloofwaardig?

Het eerste dat je kan doen, is kijken naar wat jou geloofwaardigheid maakt. Als ik naar mijn eigen zelfvertrouwen kijk en waarom ik me zelfverzekerd voel in wat ik doe, zie ik dat het komt door de ervaring die ik heb, de resultaten die ik bereik en het werk dat ik tot nu toe al heb gedaan. Maar zelfs als je net begint, weet ik zeker dat je werkervaring hebt, opleidingen hebt gevolgd of persoonlijke levenservaring hebt waaruit je kunt putten om je werk nu heel goed te doen. Laat deze ervaringen je het vertrouwen geven dat jij en jouw werk echt waardevol zijn. Pak pen en papier en schrijf die drie onderdelen op. Bekijk elk onderwerp en zoek uit waar jij jouw expertise en geloofwaardigheid uit hebt opgebouwd.

  • Waar heb je je grootste successen en je beste resultaten behaald?
  • Heb je persoonlijke ervaring met het onderwerp waar je anderen mee helpt?
  • Had je al een carrière voordat je ondernemer werd?
  • Wat voor opleidingen, cursussen of diploma’s heb je behaald?

Bekijk al deze gebieden en maak een lijst van jouw geloofwaardigheidsfactoren. Je kunt altijd naar ze terugverwijzen en zeggen: “Hé, ik ben een expert. Ik heb dit gedaan, ik heb dit gedaan en dat heb ik gedaan. En dat zijn de redenen waarom ik geloofwaardig genoeg ben ben om mensen in mijn gekozen vakgebied te helpen.”

 

Vier je successen

Het tweede dat ik wil dat je doet, is elk succes vieren dat je meemaakt. Iets dat je vast al veel vaker gehoord hebt, maar wat nog steeds te weinig mensen doen. We zijn vaak veel meer gefocust op de dingen die niet goed gaan, wat we allemaal nog willen en moeten, etc. Ook de mensen om ons heen zijn niet altijd even positief. Er zijn mensen die jaloers op je zijn. Mensen in je omgeving kunnen kritiek geven op wat je doet. Negativiteit is er genoeg. Hier heb je geen controle over.

Focus vanaf nu dus op waar je wel controle over hebt en dat is wat je kunt vieren. Want je wel hebt gedaan. In ons bedrijf vieren we letterlijk elke nieuwe klant die we hebben. We vieren de successen van onze klanten, groot of klein. We vieren de stappen die we zetten omdat we hebben geleerd dat het in ondernemen vooral ook om de reis gaat in plaats van alleen om het eindresultaat. Het gaat erom dat we genieten van het proces van het opbouwen van een bedrijf en weten dat we elke dag een stap dichter bij onze grote doelen komen.

Dankbaar zijn voor alles wat je hebt en het vieren van alle kleine overwinningen zal niet alleen je potentiële klanten laten zien dat je een positief persoon bent, maar het zal je ook in een positievere vibe brengen. Het gaat je helpen om je geïnspireerd te voelen en meer actie te ondernemen om je ideeën uit te voeren. Het zal meer mensen naar je bedrijf trekken en je de denkrichting geven die je nodig hebt om naar buiten te treden, je zichtbaar te maken en een echt verschil te maken voor je klanten.

 

Waarde leveren, niet verkopen

Het volgende wat ik wil dat je doet, is een knop omzetten in je hoofd. Je gaat vanaf nu niets meer verkopen. Je gaat alleen nog maar helpen. Je bent een adviseur die mensen helpt om verder te komen. Verkopen is namelijk niet de hobby van de meeste ondernemers en een onderdeel van het ondernemer waarbij die fraudeur gedachten vaak langskomen. Als je de intentie hebt om te verkopen, promoot je vooral jezelf in plaats van anderen te helpen, en dat voelt vaak opdringerig. Het voelt alsof je mensen iets geeft dat ze misschien niet willen.

Wat ik wil dat je in plaats daarvan doet, is nadenken over helpen en waarde toevoegen. De volgende attitude is je nieuwe mindset: “Ik wil gewoon een verschil maken. Ik wil waarde toevoegen waar ik maar kan. Ik zal vooral informatie geven. Ik zal vooral helpen. Ik zal spreken. En ik zal zoveel geven als ik heb.” Mensen gaan dat zien en onthouden. Je kunt jouw eigen ervaringen delen en mensen inspireren met jouw informatie, jouw ideeën en jouw visie.

 

Van bedonderen naar inspireren

Door bovenstaande stappen neem je afscheid van je ongemakkelijk voelen. Van het idee dat je een oplichter bent. In plaats daarvan zal je ervaren dat je echte waarde toevoegt. Mensen zullen je erom gaan waarderen, ze zullen het aan je laten weten en na verloop van tijd zal dat je zelfvertrouwen echt verder opbouwen. Als je in je hart weet wat je geloofwaardigheidsfactoren zijn, je elke kleine overwinning viert en meer waarde gaat leveren verandert alles.

 

Geen Imposter-syndroom meer. Geen minderwaardigheidscomplex voelen. Je bent hier om waarde te leveren en je te concentreren op de mensen die je echt nodig hebben … en die nu juist super blij zijn ​​om met je samen te werken.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje