Artikelwk4

Ben jij ideaal voor jouw klant?

20 januari 2020   |   door Annemieke Tissink

“Huh, wat zeg je nu? Ben ik ideaal voor mijn klant? Ja, natuurlijk ben ik dat.” Nou, zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet. We zijn bezig om onze ideale klant heel goed te kennen, we kijken in zijn of haar hoofd. We weten wat hem bezighoudt al die ’s nachts wakker ligt. Kortom we kennen het DNA en daardoor weten we wat onze klant bezighoudt. En dat is natuurlijk super goed. Maar realiseer je dat jij misschien niet ideaal bent voor jouw klant!

 

De basis van het ondernemen is dat je een brug weten te slaan tussen de uitdagingen en problemen van je klant en het verlangen en het resultaat dat hij of zij wilt bereiken. En die brug zijn natuurlijk jouw producten en diensten. En daarom is het zo essentieel om echt je ideale klant zo ongelooflijk goed te kennen. Dat gaat natuurlijk verder dan de standaard demografische gegevens als leeftijd, opleidingsniveau en inkomen.

 

Hoofdzaken

Nog belangrijker is dat je in het hoofd van je ideale klant kan kijken. Dat je zijn of haar diepste pijn kent, dat je weet hoe die klant over zichzelf denkt. Waar die wakker van ligt en wat deze persoon tegen zijn partner zegt over deze problemen en uitdagingen. En hoe beter je die geheime conversaties kent, des te beter begrijp je het DNA van je ideale klant. En dan wordt communiceren dus een eitje. Want jij weet precies hoe je jouw ideale klant kan raken. Daarom is en blijft het aanscherpen van je ideale klant een continu proces, van continu met jouw ideale klant in gesprek zijn. Want niets zo veranderlijk als de mens en dus ook een ideale klant.

 

Ideaal voor jouw klant

Natuurlijk super als je dat allemaal doet. Maar realiseer je wel dat ondanks dat de klant voor jouw ideaal is, dat dit niet 1-op-1 betekent dat de potentiële klant jou ook als ideaal beschouwd. Want het bouwen van een relatie en een klantrelatie is net als bij een liefdesrelatie en alle andere relaties natuurlijk twee richtingsverkeer. Mogelijk heb je het wel eens meegemaakt, dat je een gesprek had met een potentiële klant en dat alles leek te kloppen. Je had voor jouw gevoel een klik met de klant en je wist zeker dat hij of zij voor jouw dienstverlening zou gaan. Dat jullie aan de slag zouden gaan en dat het een match in heaven is. Je bent trots op jezelf dat je jouw ideale klant zo goed begrijpt. Je maakt een offerte op verzoek, maar na een paar dagen laat diegene weten dat hij/zij toch niet met je in zee gaat. Mogelijk was jij toch niet ideaal voor je potentiële klant…

Dus wees je daar 100% bewust van, dat het twee richtingsverkeer is en het ondanks de klant 100% ideaal lijkt die perceptie andersom niet zo hoeft te zijn.

 

Checken

Het is altijd goed om een aantal dingen te checken en niet zomaar aan te nemen. Want jij moet natuurlijk weten of de andere kant van de tafel het ook met jou ziet zitten. Dat het niet op een teleurstelling uitloopt. Dat is natuurlijk zonde van je energie en de tijd die je erin gestoken hebt.

Tast af wat iemand belangrijk vindt in de samenwerking. Waar wordt hij of zij blij van en wat wil diegene absoluut niet? Voor mij is het bijvoorbeeld bij mijn personal trainer zo dat ik heb aangegeven dat ik het super vind dat hij mij uitdaagt en uit m’n comfort zone haalt, maar ik wil absoluut niet dat hij tegen me schreeuwt, om mij te motiveren. Dat gaat voorbij alle fatsoensnormen voor mij. Ik heb er een hekel aan als iemand me commandeert. Dus check wat iemand fijn vindt en ook niet fijn vindt in de samenwerking. Door dit te doen kan je aangeven wat jij hierin doet, en kun je beter zorgen dat jouw klant je ook als ideaal ziet.

 

Wil jij meer weten over hoe jij jouw klant naar je toe kan halen? En jou als ideale samenwerkingspartner te zien? Doe dan mee aan het webinar ‘De slimme route naar jouw ondernemerssucces’. Klik hier om je aan te melden.

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje