Ik stop met bloggen, het heeft geen zin
28 januari 2019 | door Annemieke Tissink
“Ik stop ermee, dit heeft geen zin. Telkens als ik een blog schrijf, dan zijn er zo weinig reacties. Ik plaats hem op LinkedIn en als ik dan zie hoe groot mijn bereik is, vraag ik me af waarom ik er nog zoveel moeite voor doe. Het kost me al zoveel tijd om hem te schrijven. Ik haal er geen klanten uit. En iedereen die blogt, dus wie zit op mijn blog te wachten. Waarom doe ik dit nog?”
Dit is letterlijk wat één van mijn klanten laatst zei. Ze was echt van plan om er mee te kappen… En dat is best te begrijpen, zeker als je het gevoel hebt dat de acties die je doet nergens toe leiden. Maar vaak vergeten ondernemers die hier tegen aanlopen drie hele belangrijke dingen… In dit artikel lees je wat deze dingen zijn.
1 Lange termijn en consistentie
Veel ondernemers zijn vooral ad hoc bezig met hun marketing. Maar ondernemen gaat over de lange termijn. Je wilt je bedrijf opbouwen op een duurzame manier, zodat het over tien jaar nog steeds bestaat. Daarom gaat het over volhouden en vooral daarin consistent zijn.
Zo is het ook met je blog. Bloggen is een lange termijnstrategie. Dus als jij zorgt dat je elke twee weken een blog publiceert en je doet dat een aantal jaar, dan geef ik je op een briefje dat het echt bijdraagt aan je groei van je bedrijf en je zichtbaarheid. Het geeft enorm veel vertrouwen. Ook bij mensen die je voor het eerst ontmoeten. Als ze zien dat jij al vier jaar lang elke twee weken een artikel schrijft, dan weten ze één ding zeker: Jij bent consistent in wat je doet en dat maakt je ook betrouwbaar. Je bent iemand die voor de lange termijn gaat.
En ik weet dat het werkt! Want vanaf eind 2013 publiceer ik wekelijks een blog. Er is geen week geweest dat de blog niet is verschenen, of het nu vakantie was of een feestdag: hij was er altijd. Ik kan letterlijk zien dat het aantal volgers is gegroeid en dat de blog bedraagt aan onze zichtbaarheid. Toen ik ermee begon was dat ook niet meteen zo. Sterker nog: ik vroeg me wel eens af of er überhaupt iemand was die hem las. Maar ik wist: dit is een strategie voor de lange termijn en het succes zit in het volhouden.
2 Je hebt een symfonieorkest
Jouw bedrijf is te vergelijken met een symfonieorkest, met allemaal verschillende instrumenten. Deze instrumenten worden ingezet om gezamenlijk het meesterwerk te spelen. Allemaal hebben ze een taak. Zo moet je ook kijken naar je blog en al je andere marketinginstrumenten. Ze staan niet op zichzelf, maar zijn een onderdeel van het orkest. Ze spelen een rol, maar wel in het totaalplaatje!
Je kan je voorstellen dat wanneer je alleen een triangel zou hebben in het symfonieorkest, het meesterstuk helemaal niet tot zijn recht komt. Dus zie het bloggen ook zo. Naast bloggen zet je ook nog andere marketinginstrumenten in om jouw meesterwerk ten gehore te brengen. Dus het bloggen is een onderdeel van je orkest, maar als je het niet doet, tja, dan zal het meesterwerk lang niet zo mooi klinken.
3 Niets is wat het lijkt
Een bevriende onderneemster van ons had hetzelfde gevoel als de klant die ik beschreef aan het begin van dit artikel. Zij schreef dagelijks een bericht op linkedIn, maar de reacties waren nihil. Daarom besloot ze op een gegeven moment te stoppen met het plaatsen van de berichten. Na twee weken kwam ze op een netwerkbijeenkomst waar een ondernemer haar aansprak en zei: “He, ik mis je berichtjes! Ze inspireren me elke dag, maar ik zie ze niet meer!” Haar reactie was: “Maar je reageert nooit…”. “Nee”, zei de ondernemer “Maar ik zie ze wel en ze inspireren me. Dus wel doorgaan hoor!” Dus zo zie je maar weer dat niets is wat het lijkt… Wij herkennen dat zelf ook. Ieder jaar krijgen we met kerst kaarten van mensen die we niet kennen, maar die wel heel blij zijn met de manier waarop wij hen inspireren.
Slimmer je zichtbaarheid online laten groeien?
Wil jij ook regelmatig gewoon stoppen met je online marketing? Vraag jij je wel eens af waarom je het nog doet? Stop niet! Er zijn namelijk hele mooie strategieën die je helpen om je online zichtbaarheid te laten groeien en die je niet heel veel moeite hoeven te kosten. Maar die wel effect hebben, waardoor je in een korte periode meer zichtbaar bent en daarmee de interactie op bijvoorbeeld je blog groeit.
- Weet jij niet precies hoe jij jouw doelgroep online kan bereiken?
- Maak jij nog niet optimaal gebruik van online marketing om klanten te krijgen?
- Kan jouw volgers aantal wel een boost gebruiken?
- Denk jij er wel eens over na om te stoppen met bloggen/social media?
Marketing is het belangrijkste dat je in je bedrijf moet doen. Marketing is namelijk de rest van de wereld laten weten dat jij er bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Hoe jij ervoor kan zorgen dat dat je het verschil kan maken voor een ander met jouw producten en diensten. Zonder marketing is er geen sales, zonder sales heb je geen bedrijf. Kortom: de belangrijkste activiteit om je groei te bereiken.
Wij geloven in de combi van verschillende strategieën voor online en offline zichtbaarheid. In deze Masterclass willen we het vooral met je hebben over je online marketing. Hoe zorg jij ervoor dat je tussen alle informatieprikkels die er online zijn jouw boodschap onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep? Hoe zorg je dat je opvalt? Hoe doe je dat op een manier die bij jou en je klant past, zodat jouw boodschap de doelgroep raakt? Daar gaan we mee aan de slag in de Masterclass Online Marketing op 8 maart.
Wat ga je leren tijdens deze masterclass op 8 maart?
- Een strategie die past bij jou, jouw bedrijf en jouw klanten
- Een systeem dat je helpt om dagelijks zichtbaar te zijn
- Een manier om in 10 minuten een contentplan te creëren voor de hele week
- Hoe je nog meer zichtbaar wordt en blijft onder jouw potentiële doelgroep
- Hoe je on surround sound kunt gaan met je online marketing, zonder dat je al teveel moeite kost
- Welke platforms voor jou het meest aantrekkelijk zijn en hoe je daar het beste communiceert
- Een concreet plan om meer volgers te creëren
- Hoe je anderen kan voor je kan laten werken om je zichtbaarheid te vergroten
Praktische informatie
We beginnen om 10.15 uur. De inloop is om 9.45 uur. Dan verwelkomen we je graag aan boord met een kop heerlijke koffie, thee of een heerlijk cappuccino met iets lekkers daarbij. We gaan door tot 16:00 uur. Daarna is er een borrel en gelegenheid om te netwerken met de andere ondernemers tot 17:00 uur.
Locatie:
Op een van de mooiste plekken in Zwolle, namelijk op het schip de MS de Ooster Schelde. We gaan niet varen, maar blijven de hele dag gewoon liggen aan de Pannekoekendijk 10.
Investering:
Je kunt deelnemen aan deze geheel verzorgde dag voor slechts 197 euro exclusief btw.

Wil je gratis ons magazine ontvangen?
Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.
[wpforms id="880"]
We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "
Richard Branson
