brandjesblussenofondernemen

Brandjes blussen of ondernemen?

Hoe je creativiteit en omzet groeien door systemen

14  september 2020   |   door Annemieke Tissink

Ben jij in je bedrijf meer bezig met brandjes blussen voor je klanten/team/zelf/gezin dan daadwerkelijk genieten van het werk waar je zo van houdt en waarom je dit bedrijf begonnen bent? Dat is niet echt de lekkerste plek om te zijn… Want ondernemerschap gaat over creativiteit en passie in combinatie met een goed salaris. En hoe meer waarde jij levert aan meer mensen, hoe hoger dat salaris is. Zo simpel is het, alleen vaak niet voor iedereen. En wat nu het grootste verschil maakt? Iets dat tegenovergesteld lijkt aan creativiteit en passie, namelijk: systemen. 

 

Of je nu net begint met je bedrijf of al heel veel klanten hebt, systemen maken het ondernemerschap veel makkelijker. Denk eens na over hoe jouw bedrijf geregeld is. Waarschijnlijk ben je zelf onmisbaar. Je bent verantwoordelijk voor het opstarten van trajecten met klanten, het uitvoeren van het werk enzovoorts. Zelfs voor ondernemers met personeel is dit vaak het geval; als jij er niet bent gebeurt er weinig.

 

SYSTEMATIWATTUS?

Tijdens de start van je bedrijf is het heel normaal om zelf alles te doen. Maar wanneer je zoveel werk hebt dat je de vraag niet meer aankunt of je jouw omzet wilt verdubbelen ten opzichte van vorig jaar, heb je systemen nodig die je helpen. Systematiseer je bedrijf! Mensen vragen me wel eens hoe je zo’n systeem dan maakt. Ze hebben er geen beeld bij. De manier waarop je dit doet, is je bedrijf ontleden en kijken naar alle de verschillende onderdelen en hoe je die uitvoert. Een bedrijf bestaat uit veel componenten, er is bijvoorbeeld een proces om klanten te werven, om opdrachten uit te voeren, om facturen op te stellen en te versturen, plannen van je afspraken, etc., etc.

 

DRUK ZIJN ZONDER DAT HET IETS OPLEVERT

Waarom is het belangrijk om dit te systematiseren? Als jij zelf alles doet in je bedrijf, heb je het waarschijnlijk erg druk. Je tijd en energie gaan zitten in veel zaken die niets te maken hebben met je vak en de activiteiten die je omzet opleveren. Je wordt er moe van en het levert je niets op, terwijl het vaak dingen zijn die jij zelf niet hoeft te doen.

 

 

TEVEEL KLANTEN…

Het plannen van afspraken kan bijvoorbeeld op veel verschillende manieren gebeuren. Ik deed dit in het begin van mijn bedrijf altijd telefonisch. Dit klinkt heel logisch, maar wanneer mensen verschillende opties hebben, afzeggen, afspraken willen verzetten, dan komen er heel wat telefoontjes bij kijken. Dat is prima te doen als je twee klanten hebt, maar bij dertig klanten wordt het al heel anders.

 

 

OOK PRIVÉ

Nu gebruik ik voor de meeste afspraken software waarin mensen zelf hun afspraken kunnen bijhouden, afzeggen, opnieuw inplannen, etc. Niet voor alle afspraken, maar wel voor degene die het meeste plantijd kosten. Misschien laat ik het over een tijd wel aan iemand anders over. Er is altijd een andere manier mogelijk als het gaat om systematiseren. En het plannen van afspraken op deze manier is slechts een voorbeeld. Ik doe het ook privé. Als ik op reis ga zorg ik altijd voor checklists zodat ik niets vergeet en alles vlekkeloos verloopt. Het is echt heel effectief, bespaart tijd en geld!

 

OPDRACHT

Kijk naar alle verschillende onderdelen in jouw bedrijf en zie wat hierin goed gaat. Vaak is dat het grootste gedeelte. Maar er zijn ook altijd onderdelen die minder makkelijk gaan en veel tijd kosten. Bedenk wat je kunt doen om te zorgen dat dit jou minder of geen tijd meer kost. Kun je het delegeren naar iemand anders? Kan het geautomatiseerd worden? Hoe zorg je dat het altijd op dezelfde manier gebeurt?

 

Wil je hier hulp bij? Geef je dan op voor een gratis strategische sessie met één van de strategen bij Puurst. Wij helpen je graag met je doelen en kijken mee naar wat ervoor nodig is om ze te realiseren! In deze persoonlijke sessie gaan we samen aan de slag met jouw doel. Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Dit gesprek is 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje