Foto bij artikel

Business Basics voor een succesvol bedrijf

23 mei 2022   |   door Annemieke Tissink

In deze blog duiken we dieper in de essentiële onderdelen van een succesvol bedrijf. En met name wat ervoor nodig is om dit succesvolle bedrijf ook daadwerkelijk te bereiken en vol te houden. De inspiratie voor dit artikel komt uit onze klanten. De ondernemers met ambitie. Die altijd een next level zien. Voor hen is goed genoeg niet voldoende. Een heel belangrijk ingrediënt voor succes.

 

Dit zegt ook Jim Collins, auteur van het boek Good to great. Die raakt wat dit betreft precies de juiste snaar. Sowieso omdat hij schrijft over streven naar greatness. Iets geweldigs neerzetten. Ik weet dat dit iets is wat heel veel ondernemers willen. Geen genoegen nemen met middelmatigheid, maar steeds weer blijven verbeteren. Maar het is ook best lastig en al heb je goede moed om ervoor te gaan, er zijn altijd dingen die je tegenhouden. En dat is natuurlijk jammer. Dus Jim Collins heeft onderzoek gedaan in meer dan 1400 bedrijven om te onderzoeken wat het verschil maakte, waarom redt de een het wel en de ander niet?

 

Wees een egel

Eén van die succesfactoren is “Blijf doen waar je goed in bent”. Het egelconcept noemt Jim Collins dat. Je ziet veel ondernemers die het liefst een paradijsvogel of een eenhoorn zouden willen zijn, bijzondere alleskunners met speciale krachten. Alles en iedereen helpen, alle ballen zelf de lucht in houden. Collins zegt: wees liever een egel. Een egel is een veel eenvoudiger dier. Het loopt gewoon rustig door het leven heeft weinig last van complexiteit. Het is echt slechts in staat om één ding goed te doen – opkrullen in een bal om zichzelf te beschermen. Egels zijn niet in staat om complexiteit te zien. Alles wat ze zien is een enkel doel en ze voeren acties uit om dat doel te bereiken. Good to Great-bedrijven gedragen zich op dezelfde manier: als een egel. Ze doen waar ze goed in zijn en laten zich niet afleiden.

 

Draai aan het vliegwiel

Op het moment dat je dat doet maak je optimaal gebruik van een ander effect dat Jim Collins bespreekt in zijn boek. Het vliegwiel. Een vliegwiel heeft in het begin best een beetje moeite nodig met opstarten. Steeds weer heeft het een zwieper nodig. Alleen het draaien kost door de tijd heen steeds minder moeite, omdat er al beweging in zit. En op een gegeven moment kom je op een punt dat je momentum bereikt, een kantelpunt waarop het vliegwiel door z’n eigen gewicht niet alleen steeds makkelijker draait, maar zelfs bijna vanzelf gaat. Als ondernemer is dat precies wat we ook moeten doen. Allereerst besluiten wat dat egel concept voor ons is. Waar willen we heen? Wat is dat ene ding dat we doen? En als je dan laserfocus houdt op wat je wil bereiken, je aan de stappen houdt die je brengen waar je heen wilt, dan is elke stap een draai aan dat vliegwiel. En als we consistent die stappen blijven zetten – dus aan het vliegwiel blijven draaien, dan creëer je datzelfde momentum voor jezelf. Dat kantelpunt. Het moment waarop je een doorbraak hebt.

 

Hebben ze geluk?

Maar als we kijken op social media, zien we vaak bedrijven bij wie het vanzelf lijkt te gaan. Die van de ene op de andere dag succes bereiken. En dan denk je soms ook misschien wel dat deze mensen geluk hebben, bij influencers en succesvolle ondernemers bijvoorbeeld. Maar geluk “is where preparation meets opportunity”. Of zoals Richard Branson zegt: “There are no quick wins in business, it takes years to become an overnight success”. Ofwel: Aan een plotseling succes gaan jaren van voorbereiding vooraf. We vergelijken dus vaak ons eigen hoofdstuk 3 met iemand anders zijn hoofdstuk 25. Wat je niet ziet zijn de 3, 5 of 10 jaar die eraan vooraf zijn gegaan om dat succes te bereiken. De jaren waarin die ondernemer al consistent aan het bouwen is geweest en steeds bleef draaien aan het vliegwiel om momentum te creëren en tot die doorbraak te komen. En ook dan ben je er niet, want dan gaat het dus gewoon door. Alleen het gaat sneller dan ervoor, het bijsturen gaat makkelijker en groei kan ineens exponentieel worden. Dus voor jouw bedrijf is er niets belangrijker dan absoluut zeer weten waar je heen wilt en daar dus de superfocus op hebben.

 

Ben jij een eekhoorn?

De reden dat die business basics uit deze blog zo belangrijk zijn is omdat veel ondernemers zich niet als een egel gedragen maar als een eekhoorn die overal nootjes ziet. Je kan steeds zo enthousiast worden over iets, zulke mooie ideeën hebben, veel afgeleid worden door wat je anderen ziet doen of een vraag krijgen waar je echt geen nee op wil zeggen. En daardoor verlies je die focus. Ben je niet meer bezig met wat je wil, maar met heel veel andere dingen. En dan doorbreek je de cirkel. Houd je steeds dat vliegwiel weer tegen of ga je steeds aan een ander vliegwiel draaien. En dat is enorm zonde, want zo kom je niet vooruit. Je creëert geen momentum. En de doorbraak blijft nog weer wat langer op zich wachten. En daardoor vraag je jezelf af of je wel goed bezig bent en of je misschien niet toch een baan moet zoeken, of denk je: wanneer gaat het nu eindelijk eens lopen? Of ondernemers gaan op zoek naar steeds nieuwe succes strategieën en denken: nu heb ik een funnel, dus nu gaat het me wel lukken. Maar het gaat om steeds weer die stappen blijven zetten. Keer op keer opnieuw. Dus het mooie daarvan is dat er eigenlijk geen magische code is die we hoeven te kraken. Alleen dit gaat letterlijk over voldoende discipline hebben om compleet gefocust te blijven. En voldoende zelfverzekerd te zijn om te weten dat jij dit kan bereiken en zonder twijfel door te blijven gaan op de door jou gekozen route. En daar hebben de meeste ondernemers moeite mee.

 

Superfocus

Ik durf te wedden dat 90 van de 100 ondernemers hiermee worstelen omdat ze zich zelfs meerdere malen PER DAG laten afleiden door allerlei dingen. Want we zijn vaak ook creatief en hebben enorm veel ideeën. En we willen het vaak ook bijna allemaal kunnen uitvoeren. En dat is de grootste nekslag voor het succes van ondernemers. Die ene samenwerking, dat ene uitstapje, die ideeën die niet in lijn liggen met waar je mee bezig was, of die momenten dat jij je laat afleiden door de waan van de dag of social media. En de meeste mensen hebben er last van, maar hoe gefocuster je bent, hoe beter je de discipline kunt vasthouden om aan dat wiel te blijven draaien.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje