onlinetraining

De 3 meest-gemaakte fouten
bij het maken van een online training

21  september 2020   |   door Annemieke Tissink

Wij krijgen veel vragen over het maken van online trainingen. En de meest gestelde en belangrijke vraag om als eerste te stellen is: moet ik een online training maken? Hoewel het niet geschikt is voor iedereen, zal het antwoord in de meeste gevallen ja zijn. Want wat je vakgebied ook is, jouw kennis kan een ander heel erg helpen.

 

Misschien denk je: waarom zou ik het doen? De markt is verzadigd, waarom zou mijn online training iets toevoegen? Er zijn zoveel mensen die hun aanbod online verkopen. Maar niemand doet dat op jouw manier. Alleen er zijn wel een aantal belangrijke zaken om op te letten. Fouten die heel veel van de makers van online trainingen maken, die jij NIET wilt maken. Omdat het je tijd, geld en frustratie kost. Daarom in dit artikel de 3 meest gemaakte fouten bij het maken van een online training.


1 – Het verkeerde onderwerp kiezen

Veel ondernemers richten zich op een onderwerp voor een online training dat ze vooral zelf belangrijk vinden, zonder echt te kijken of hun klant hier ook echt behoefte aan heeft. Daarnaast kiezen ze voor een onderwerp waarvan mensen nog niet echt beseffen dat het hen echt goed kan helpen. Dus zullen ze het ook niet zo snel kopen. Mensen moeten het gevoel hebben dat jouw training echt iets oplevert. Welk resultaat bereiken ze aan het einde van jouw training? Het moet een oplossing bieden voor een probleem dat jouw klanten hebben en aansluiten bij iemands motivaties, angsten of dromen. Dus als jij jouw klanten niet echt begrijpt, weet je niet waarover je moet schrijven om mensen naar jouw website te trekken en erger nog, je weet niet waarover je een online training over moet maken. Je publiek zal niet het gevoel hebben dat je ze begrijpt en je geen aandacht geven. Dus wees duidelijk voor wie jouw training is en ook voor wie deze niet is. Begrijp zo gedetailleerd mogelijk de gedachten, gevoelens en motivaties van de mensen die jij wilt helpen.


2 – Je verliezen in de details

De reden dat veel ondernemers nog niet begonnen zijn met het maken van hun online training is het feit dat ze gewoonweg niet weten waar ze moeten beginnen. Je kunt overweldigd worden door alle stappen die voor je liggen en verdwalen in alle verschillende mogelijkheden die er zijn. Als je eenmaal aan de slag bent gegaan, kun je ook uren (of dagen) verspillen aan het kiezen van de juiste camera/microfoon of hoe je jouw cursus online kunt hosten. En tijdens het ontwerpen van je trainingsmateriaal is het makkelijk om het overzicht te verliezen in de details van je eigen kennis en te beginnen met het maken van een cursus die te lang duurt of geen duidelijke logische volgorde volgt.

 

Het maken van een structuur voor je online training is dus enorm van belang. Het zorgt er ook voor dat je een duidelijk overzicht hebt van alles wat je gaat ontwikkelen. Waar komen video’s bij? Waar gebruik je audio? Stel jezelf een aantal doelen, doe het stap voor stap en concentreer je op het grotere plaatje om het voor elkaar te krijgen.

 

3 – Je training niet maken

Misschien denk je: lekker dan, kom even met een echte tip. Alleen de grote meerderheid van de mensen die een online training wil maken, zal het uiteindelijk niet doen. Ze laten zich afschrikken door het werk dat ervoor nodig is of zich overweldigd worden door verschillende opties gedurende het hele proces. Er zijn duizenden online trainingen die half af zijn en ook niet af komen. En eindeloos veel trainingen die nooit verder komen dan een goed idee. Omdat je niet weet hoe je het moet aanpakken, of omdat je niet genoeg gelooft in jezelf.

 

Wees niet de persoon die het uiteindelijk niet doet. Ik weet dat jij weet dat je het kan! Er zijn simpele stappen die je kunt volgen – je zou zelfs kunnen zeggen dat er een formule is om een ​​online training te maken die slaagt. Die formule ziet er ongeveer zo uit: Besluiten er echt voor te gaan + de stappen volgen = succes.

 

Er zijn talloze ondernemers die net als jij niet wisten wat ze moesten doen. Alleen omdat ze besloten dat dit is wat ze wilden en stug door bleven gaan, hebben ze een online training ontwikkeld waardoor ze met anderen hun kennis delen en die hen jarenlang een passief inkomen zal opleveren. Houd dat einddoel in gedachten. De rest zijn slechts de stappen die je moet zetten om dit doel te bereiken.

 

Wil jij ook jouw stappenplan maken?

Al die uren die je nu al bezig bent geweest met nadenken hebben je nog niet gebracht waar je wilt zijn. De drempel om een online training te maken wordt daardoor vaak alleen maar hoger. Maar: wij willen dat je echt gaat beginnen. Want er wachten mensen op jouw online training.

 

Breng structuur aan in jouw ideeën

Onlinetraining.help is de tool die jou stap voor stap door het ontwerpproces van je training heen loodst.

Door simpelweg de vragen te beantwoorden zet je de basis voor jouw eigen training binnen no-time in elkaar. Bepaal per onderwerp op welke manier je jouw kennis en ervaring gaat overbrengen met behulp van onze handige keuzehulp. Zo weet je aan het einde van het proces precies wat je moet doen om de training te maken. Exporteer jouw PDF stappenplan en start met bouwen. Zo makkelijk kan het zijn!

 

Je kunt een jaar lang gebruik maken van onze tool voor slechts 29 euro. Omgerekend is dit nog geen kop koffie bij je favoriete koffietentje per maand.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje