Succesvolle ondernemers

De 7 eigenschappen van succesvolle ondernemers

3 februari 2020   |   door Annemieke Tissink

Ik word wel eens gevraagd om een typische succesvolle ondernemer te beschrijven. Natuurlijk denk ik dan aan woorden als passie en toewijding. Maar als ik kijk naar de ondernemers die ik bewonder, doe ik ze echt tekort met deze omschrijving. Daarom geef ik je deze week de zeven karakteristieke eigenschappen van geslaagde ondernemers.

 

1. Actiegericht ondernemen

Ik zie in mijn bedrijf veel ondernemers met honderden geweldige ideeën, iedere week komen er weer nieuwe bij. Uren denken ze erover na en praten ze erover met anderen. Een succesvolle ondernemer heeft een broertje dood aan heel veel ideeën die nergens heengaan. Die houdt vooral van ideeën in actie.

Herken je die hoeveelheid ideeën zonder uitwerking bij jezelf? Kijk dan welk idee bijdraagt aan je doelen en strategie en ga er dan gewoon mee aan de slag. Ga het doen!

Natuurlijk moet je van tevoren nadenken over bepaalde zaken, maar dat kan ook onderweg. Er is een verschil tussen even nadenken en dingen helemaal van tevoren willen analyseren. Alle ideeën die verder langskomen mag je keurig in een boekje schrijven, want die stroom stopt nooit.

 

2. Staat open voor verandering

Wanneer je niet open staat voor verandering, loop je veel kansen als ondernemer mis. Een succesvolle ondernemer kijkt altijd waar kansen liggen en is bereid om hiervoor zijn eigen plan aan de kant te gooien. Heel vaak zullen klanten je indirect vertellen welke producten en diensten ze graag willen. Wanneer je niet bereid bent om dan je eigen idee naast je neer te leggen, ga je het moeilijk krijgen. Blijf dus constant in ontwikkeling en pas je business model zo nodig aan als de markt hierom vraagt.

 

3. Houdt van een uitdaging

Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Je vindt altijd onverwachte hobbels, bergen en kuilen op je weg. Waar veel mensen dan zouden kiezen voor een blokje om, gaat een echte ondernemer deze uitdagingen niet uit de weg. Hij weet namelijk dat hij er sterker uit zal komen. Het motiveert om net dat beetje extra te geven. Vaak hoor je dat ondernemers die in eerste instantie veel weerstand tegenkwamen en toch doorgingen, uiteindelijk heel succesvol worden. Neem bijvoorbeeld Colonel Sanders, oprichter van Kentucky Fried Chicken. In zijn pogingen om zijn kiprecept te verkopen is hij in twee jaar tijd 1009 keer afgewezen. Toch ging hij door… Doorgaan bij tegenslag wordt een stuk eenvoudiger als je je business niet bent begonnen om het geld, maar omdat je geloofde in je idee, je visie, je doel.

 

4. Zwart schaap

Veel ondernemers voelen zich een zwart schaap of vreemde eend in de bijt. Hun omgeving begrijpt hun keuzes en gedrag niet altijd. Ze kunnen worden gezien als eigenwijs, eigenzinnig en veeleisend, maar dat is niet noodzakelijk een slechte zaak. Ze denken en werken op een andere manier, en juist dat maakt dat ze uiteindelijk meer bereiken dan anderen. Wees niet bang anders te zijn, dat maakt het verschil tussen jou en de rest.

 

5. Luistert naar anderen

Het is volgens succesvolle ondernemers erg belangrijk om jezelf te omringen met mensen die slimmer zijn dan jij. Door regelmatig de ideeën van anderen te horen over jouw bedrijf, kun je tips krijgen die je anders nooit zelf had verzonnen. Richard Branson heeft er zijn hele bedrijf omheen gebouwd. Ieder bedrijf dat valt onder de Virgin groep, wordt geleid door een andere CEO. Branson is de oprichter en eindbaas, maar laat zich altijd adviseren door mensen die het beter kunnen dan hij.

 

6. Investeert in zichzelf

Succesvolle mensen blijven investeren in zichzelf. Je kunt investeren in een auto, in aandelen, in van alles en nog wat, maar een blijvende investering doe je in iets dat je hele leven met je meegaat: jijzelf. Succesvolle mensen zien hun educatie als zeer belangrijk. Ze blijven iedere keer hun perspectief veranderen en hun kennis uitbreiden. Het maakt niet uit wat je doet, blijf jezelf uitdagen in groei. Of je nu nieuwe kennis vergaart, vaardigheden leert of werkt aan je eigen ontwikkeling.

 

7. Kent zijn cijfers

Een succesvolle ondernemer kent zijn cijfers en meet zijn resultaten. Hij ziet zichzelf als dokter en de nummers zijn symptomen. Als één of meer nummers niets klopt, dan moet er worden gekeken wat er niet goed gaat. Het zijn indicatoren om op bij te sturen. Hoewel veel ondernemers niets hebben met cijfers, is het toch heel erg noodzakelijk om regelmatig te kijken hoe je er financieel voor staat. Je hebt die kennis nodig om beslissingen te kunnen nemen. Je hebt geld nodig om je bedrijf in leven te houden maar ook om je bedrijf te laten groeien. Je hebt geld nodig om te investeren, om weg te geven en om je bedrijf uit te kunnen breiden.

 

Ik ben benieuwd welke je bij jezelf herkent en wat volgens jou de eigenschappen van een echte ondernemer zijn.

 

Wil jij werken aan jezelf als ondernemer en je bedrijf?

Doe dan mee aan het webinar, De slimme route naar jouw ondernemerssucces!

Klik hier om je aan te melden!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje