motivatie

De belangrijkste reden voor falen of succes

(waar niemand het over heeft in deze tijd)

11 mei 2020   |   door Annemieke Tissink

Je hoort er veel over: ondernemers die hun bedrijf moeten sluiten en cijfers over starters die de vijf jaar niet halen. Zeker nu we in een uitdagende situatie zitten voor ondernemers, komen dit soort cijfers dagelijks voorbij in het nieuws. Maar hoewel daar enorm veel aandacht voor is, blijven er ook belangrijke aspecten onderbelicht. Want wat ervoor zorgt dat veel bedrijven over de kop gaan is niet wat je denkt… En als jij hieraan kan werken, heb je een groot voordeel in deze crisis. 

 

Je zou denken dat het bestaansrecht vooral gaat over geld. En dat is voor veel bedrijven die omvallen ook zo. Maar de ondernemer zelf heeft ook een hele grote rol in het succes ten tijde van crisis. Veel ondernemers starten hun bedrijf namelijk met een sterke why, enorme passie, een doel wat ze graag willen bereiken. Alleen in de waan van de dag, het bouwen van hun bedrijf, het helpen van hun klanten en het verstrijken van de jaren raken ze hun die grote doelen en drijfveren langzaam kwijt. Ze verliezen de droom die ze hadden uit het oog. Ze stoppen met groot denken. En ja, ze bestaan misschien langer dan veel andere bedrijven, maar een groot gedeelte van deze ondernemers zal het niet redden door gebrek aan visie. Ze bereiken letterlijk niet de potentie die er voor hun bedrijf is weggelegd. En zonder belangrijke drijfveren doe je vaak ook niet wat ervoor nodig is om moeilijke tijden te overleven.

 

Denk groot

Die grote doelen niet meer voor je zien, ik moet eerlijk bekennen dat ik daar soms ook wel schuldig aan ben geweest. Dit kwam bij mij voort uit de angst om die doelen niet te halen. Soms was die angst zo sterk, dat ik soms dacht: ik ga er niet meer aan beginnen, dat groot denken. Het zorgt toch alleen maar voor teleurstellingen. Tot ik ergens las: het is geen schande om je doelen niet te halen, het is een schande om geen doelen te hebben. Of mooier gezegd: “It isn’t a disgrace not to reach the stars, but it is a disgrace to have no stars to reach for”, aldus Benjamin E. Mays.

 

Leider met visie

Ik zie dit bij meer ondernemers. Ze verlammen bij de gedachte aan een bedrijf dat groter is dan ze zich kunnen voorstellen. Ze verliezen hun ‘whatever it takes mentaliteit’. Ze raken overweldigd door alles wat ze ervoor moeten doen. Ze hebben niet het vertrouwen in zichzelf om zichzelf als leider met een visie te zien. Weten niet hoe ze een team kunnen vormen dat ze kan helpen met het bouwen aan hun visie. 

 

Kleine stappen

Om te zorgen dat jij niet ten prooi valt aan dit gebrek aan vertrouwen in jezelf om jouw doelen en dromen waar te maken, raad ik je aan om te beginnen weer eens gewoon je ideeën op te schrijven. Wat is het dat je wil bereiken? Doe er onderzoek naar, kijk wat kleine stappen zijn die je er dichterbij brengen. Want als je kijkt naar hoe de meeste mensen succes bereiken, dan is dat door talloze kleine stapjes te zetten en zo hun doel steeds verder in het zicht te zien komen.

 

Geen motivatie

Vaak is het lastig om de motivatie vast te houden. Zeker wanneer je al een bepaald niveau van financieel succes hebt bereikt in je bedrijf. Dan is het soms makkelijker om vast te willen houden wat je hebt, aan een level waarbij jij je comfortabel voelt. Michael Gerber, schrijver van de E-myth zegt hierover: “Comfort makes cowards of us all”. Waarom zou je moeite doen als je het al goed hebt? 

 

Gouden kooi

Een voorbeeld hiervan zag ik terug bij een bevriende ondernemer. Hij had het lekker voor elkaar, maakte al jaren goede omzet maar ergens knaagde het aan hem. Steeds weer vertelde hij over dat hij zoveel meer zou kunnen doen, alleen dat hij letterlijk de motivatie niet kon vinden om ermee aan de slag te gaan. Alle gesprekken ten spijt, hij zit nog steeds in dezelfde gouden kooi. De crisis overleeft hij vast wel, maar niet van harte. Hij blijft wachten op de motivatie om er ooit toch meer van te maken… zonde! 

 

Stok achter de deur

Wil jij echt door blijven gaan met het bouwen van jouw bedrijf? Je niet laten tegenhouden door de waan van de dag, waardoor je niet meer de puf kunt vinden om groter te denken en te doen? Verzamel dan mensen om je heen die een stok achter de deur voor je zijn. Die jou steeds accountable blijven houden voor de grote doelen en dromen die je hebt, door je steeds de stappen te laten zetten. Voor mij is dit altijd een enorme game changer geweest en ik weet dat ik niet de enige ben. Anders blijf je steeds in hetzelfde cirkeltje bewegen en weet je een ding zeker: die volgende stappen blijven uit het zicht. 

 

Volgende stap

Heb jij ook wel eens het gevoel dat er meer in je bedrijf zit? Maar heb je geen idee hoe je het eruit kan krijgen? Of ben je door de jaren heen meer gefocust geraakt op dingen die je eigenlijk niet eens echt belangrijk vindt? Vraag hieronder een strategische sessie aan bij ons. We helpen je graag verder!

Plan gratis een strategische sessie met Puurst

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje