Foto bij artikel

De Business Basics voor een succesvol bedrijf

9 september 2019   |   door Annemieke Tissink

In deze blog duiken we dieper in de essentiële onderdelen van een succesvol bedrijf. En met name wat ervoor nodig is om dit succesvolle bedrijf ook daadwerkelijk te bereiken en vol te houden. De inspiratie voor dit artikel komt uit onze klanten. De ondernemers met ambitie. Die altijd een next level zien. Voor hen is goed genoeg niet voldoende. Een heel belangrijk ingrediënt voor succes.

 

Dit zegt ook Jim Collins, auteur van het boek Good to great. Die raakt wat dit betreft precies de juiste snaar. Sowieso omdat hij schrijft over streven naar greatness. Iets geweldigs neerzetten. Ik weet dat dit iets is wat heel veel ondernemers willen. Geen genoegen nemen met middelmatigheid, maar steeds weer blijven verbeteren. Maar het is ook best lastig en al heb je goede moed om ervoor te gaan, er zijn altijd dingen die je tegenhouden. En dat is natuurlijk jammer. Dus Jim Collins heeft onderzoek gedaan in meer dan 1400 bedrijven om te onderzoeken wat het verschil maakte, waarom redt de een het wel en de ander niet?

 

Wees een egel

Eén van die succesfactoren is “Blijf doen waar je goed in bent”. Het egelconcept noemt Jim Collins dat. Je ziet veel ondernemers die het liefst een paradijsvogel of een eenhoorn zouden willen zijn, bijzondere alleskunners met speciale krachten. Alles en iedereen helpen, alle ballen zelf de lucht in houden. Collins zegt: wees liever een egel. Een egel is een veel eenvoudiger dier. Het loopt gewoon rustig door het leven heeft weinig last van complexiteit. Het is echt slechts in staat om één ding goed te doen – opkrullen in een bal om zichzelf te beschermen. Egels zijn niet in staat om complexiteit te zien. Alles wat ze zien is een enkel doel en ze voeren acties uit om dat doel te bereiken. Good to Great-bedrijven gedragen zich op dezelfde manier: als een egel. Ze doen waar ze goed in zijn en laten zich niet afleiden.

 

Draai aan het vliegwiel

Op het moment dat je dat doet maak je optimaal gebruik van een ander effect dat Jim Collins bespreekt in zijn boek. Het vliegwiel. Een vliegwiel heeft in het begin best een beetje moeite nodig met opstarten. Steeds weer heeft het een zwieper nodig. Alleen het draaien kost door de tijd heen steeds minder moeite, omdat er al beweging in zit. En op een gegeven moment kom je op een punt dat je momentum bereikt, een kantelpunt waarop het vliegwiel door z’n eigen gewicht niet alleen steeds makkelijker draait, maar zelfs bijna vanzelf gaat. Als ondernemer is dat precies wat we ook moeten doen. Allereerst besluiten wat dat egel concept voor ons is. Waar willen we heen? Wat is dat ene ding dat we doen? En als je dan laserfocus houdt op wat je wil bereiken, je aan de stappen houdt die je brengen waar je heen wilt, dan is elke stap een draai aan dat vliegwiel. En als we consistent die stappen blijven zetten – dus aan het vliegwiel blijven draaien, dan creëer je datzelfde momentum voor jezelf. Dat kantelpunt. Het moment waarop je een doorbraak hebt.

 

Hebben ze geluk?

Maar als we kijken op social media, zien we vaak bedrijven bij wie het vanzelf lijkt te gaan. Die van de ene op de andere dag succes bereiken. En dan denk je soms ook misschien wel dat deze mensen geluk hebben, bij influencers en succesvolle ondernemers bijvoorbeeld. Maar geluk “is where preperation meets opportunity”. Of zoals Richard Branson zegt: “There are no quick wins in business, it takes years to become an overnight success”. Ofwel: Aan een plotseling succes gaan jaren van voorbereiding vooraf. We vergelijken dus vaak ons eigen hoofdstuk 3 met iemand anders zijn hoofdstuk 25. Wat je niet ziet zijn de 3, 5 of 10 jaar die eraan vooraf zijn gegaan om dat succes te bereiken. De jaren waarin die ondernemer al consistent aan het bouwen is geweest en steeds bleef draaien aan het vliegwiel om momentum te creëren en tot die doorbraak te komen. En ook dan ben je er niet, want dan gaat het dus gewoon door. Alleen het gaat sneller dan ervoor, het bijsturen gaat makkelijker en groei kan ineens exponentieel worden. Dus voor jouw bedrijf is er niets belangrijker dan absoluut zeer weten waar je heen wilt en daar dus de superfocus op hebben.

 

Ben jij een eekhoorn?

De reden dat die business basics uit deze blog zo belangrijk zijn is omdat veel ondernemers zich niet als een egel gedragen maar als een eekhoorn die overal nootjes ziet. Je kan steeds zo enthousiast worden over iets, zulke mooie ideeën hebben, veel afgeleid worden door wat je anderen ziet doen of een vraag krijgen waar je echt geen nee op wil zeggen. En daardoor verlies je die focus. Ben je niet meer bezig met wat je wil, maar met heel veel andere dingen. En dan doorbreek je de cirkel. Houd je steeds dat vliegwiel weer tegen of ga je steeds aan een ander vliegwiel draaien. En dat is enorm zonde, want zo kom je niet vooruit. Je creëert geen momentum. En de doorbraak blijft nog weer wat langer op zich wachten. En daardoor vraag je jezelf af of je wel goed bezig bent en of je misschien niet toch een baan moet zoeken, of denk je: wanneer gaat het nu eindelijk eens lopen? Of ondernemers gaan op zoek naar steeds nieuwe succes strategieën en denken: nu heb ik een funnel, dus nu gaat het me wel lukken. Maar het gaat om steeds weer die stappen blijven zetten. Keer op keer opnieuw. Dus het mooie daarvan is dat er eigenlijk geen magische code is die we hoeven te kraken. Alleen dit gaat letterlijk over voldoende discipline hebben om compleet gefocust te blijven. En voldoende zelfverzekerd te zijn om te weten dat jij dit kan bereiken en zonder twijfel door te blijven gaan op de door jou gekozen route. En daar hebben de meeste ondernemers moeite mee.

 

Superfocus

Ik durf te wedden dat 90 van de 100 zelfstandigen hiermee worstelen omdat ze zich zelfs meerdere malen PER DAG laten afleiden door allerlei leuke dingen. Want we zijn vaak ook creatief en hebben enorm veel ideeën. En we willen het vaak ook bijna allemaal kunnen uitvoeren. En dat is de grootste nekslag voor het succes van ondernemers. Die ene samenwerking, dat ene uitstapje, die ideeën die niet in lijn liggen met waar je mee bezig was, of die momenten dat jij je laat afleiden door de waan van de dag of social media. En de meeste mensen hebben er last van, maar hoe gefocuster je bent, hoe beter je de discipline kunt vasthouden om aan dat wiel te blijven draaien.

 

Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken?

Wil jij hier voorgoed afscheid van nemen? Dan wil ik je uitnodigen om aanwezig te zijn bij de Masterclass Zelfverzekerd Ondernemen.

Veel ondernemers hebben grootste plannen en ambities. In de praktijk komt er alleen te weinig van terecht.  Je baalt ervan, omdat je weet dat het wel acties zijn die je nodig hebt. Maar toch… het blijft een worsteling om vol te houden. Keer op keer vraag je jezelf af waarom ‘het’ nog niet gebeurd is, die grote doorbraak. Waarom gaat het niet sneller? Je ziet anderen waarbij het als vanzelf lijkt te gaan. Die ineens overal gevraagd worden en veel meer zijn gaan verdienen. Ze hebben het leven waar jij van droomt. Wat doen zij wat jij niet doet?Er is een factor die 90% van je succes bepaalt. Een regel die altijd van toepassing is en die iedere seconde van elke dag doorwerkt. Ook in je bedrijf. Of je het nu doorhebt of niet.

 

De manier waarop we onszelf zien bepaalt hoe serieus we in actie komen. Zelfsabotage houdt onze resultaten tegen. Dus aan de slag gaan met je mindset, helpt je om de switch om te zetten en nu ECHT te gaan groeien. Als mens, als ondernemer en met je bedrijf. Het stelt je in staat om eindelijk die resultaten te bereiken die je wilt. Zoals dat hogere inkomen.

 

Op 26 september gaan we tijdens de masterclass Zelfverzekerd Ondernemen aan de slag om die shift te bereiken. Om eindelijk te stoppen met jezelf saboteren en het bedrijf te creëren dat jij wilt!

 

Voor wie is deze Masterclass?

  • Als je met meer zelfvertrouwen in je bedrijf wilt staan
  • Als klaar bent met alle angsten die je tegen houden om je bedrijf te laten groeien
  • Als je het lastig vindt om zichtbaar te zijn, omdat je bang bent wat andere wel niet van je vinden
  • Als je het gevoel hebt dat je nog onvoldoende kennis hebt, en eerst nog 10 trainingen en cursussen moet volgen om echt je product in de markt te zetten
  • Als er stemmen uit je verleden je tegen houden om van je bedrijf een succes te maken, omdat je niet wilt falen
  • Als je klaar bent met al die mensen die goedbedoeld tegen je zeggen, kies toch lekker voor een baan
  • Als je verantwoordelijkheid voor je eigen leven wilt nemen, maar er zijn nog wat beren op je weg
  • Als je echt het verschil wilt maken in de wereld
  • Als je een groter spel wilt spelen met je bedrijf
  • Als je nog meer mensen wilt gaan helpen met de waardevolle kennis die jij hebt
  • Als een droom hebt, maar je omgeving zorgt ervoor dat je klein moet blijven waardoor de realisatie van je droom niet dichterbij komt.
  • Als je klaar bent met de oude lange speelplaten in je hoofd die de tophits draaien van vroeger: Ik kan het niet, ik ben het niet waard, wie zit op mij te wachten en nog meer van deze slechte nummers

 

Wat ga je leren tijdens de masterclass?

  • Hoe je zelfverzekerder in je bedrijf staat
  • Hoe je jouw gedachten kan veranderen waardoor je in actie komt en blijft.
  • Hoe je meer impact hebt, door sterker te staan voor wie je bent en wat je waard bent
  • Hoe je in actie komt en zichtbaar wordt zonder dat je laat tegenhouden wat andere daarvan vinden

 

Praktische informatie:

Datum:             donderdag 26 september 2019

Tijd:                   10.00 – 16.30 uur

Locatie:             Zwolle

Investering:     147 euro exclusief btw

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje