De drie belangrijkste aspecten van een succesvol bedrijf

De drie belangrijkste aspecten van een succesvol bedrijf

1 februari 2021   |   door Annemieke Tissink

Is er een formule voor ondernemen? Ja en nee. Ik denk dat er niet één gouden formule is, die ervoor zorgt dat als je hem toepast je daarmee een florerende business hebt. Ik denk wel dat er elementen zijn die nodig zijn om een succesvol bedrijf te creëren.

 

Dit jaar bestaat ons bedrijf 11 jaar. En in de afgelopen 11 jaar hebben we duizenden ondernemers mogen helpen en begeleiden bij de groei van hun bedrijf. Sommige intensief, anderen minder intensief. En ik heb er de afgelopen tijd over na zitten denken wat is nu de basis van het succes geweest waarmee deze ondernemers zijn gegroeid. En ik kwam erachter dat er een heilige 3 eenheid is.

 

En dit zijn

  • Mindset
  • Strategie
  • Structuur

 

Deze onderdelen kwamen altijd terug als het gaat om het laten groeien van een bedrijf. En het maakt ook niet uit wat voor een bedrijf je hebt. Dit is de drie eenheid die voor alle bedrijven werkt en nodig is. Ik ben nog geen bedrijf tegen gekomen waarvoor deze drie eenheid niet werkt. Dus ik daag je uit 🙂

 

Mindset

Of je slaagt in je bedrijf en in het leven heeft maar met één ding te maken namelijk je mindset. Want hoe jij denkt, voelt en doet bepaalt alles. Dr. Carol Dweck beschrijft in haar boek ‘Mindset: the new psychology of success’, dat er twee soorten mindset zijn: Een fixed mindset en een growth mindset.

 

En het verschil in deze twee zit erin of je gelooft dat je de mogelijkheid om je eigen realiteit te veranderen. Overkomt alles je? Of ben je de regisseur van je eigen realiteit? En let op, want mindset is mindfuck. Want je werkt hard aan je mindset en maar toch kan je binnen je growth mindset een fixed mindset krijgen. Op elk niveau komt het weer terug. Dus je moet hier superscherp op blijven.

 

Als jij gelooft dat je het kan, dan kan je het ook realiseren. En je mindset is de factor die bepaald of het je gaat lukken of niet. Want je kan nog zo’n goede bedrijfsstrategie hebben, maar wanneer jij als ondernemer een fixed mindset hebt, dan gaat het nooit gebeuren

 

Strategie

Als je niet weet waar je heen wilt, dan kom je overal, maar waarschijnlijk niet daar waar je echt wilt zijn. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met je bedrijf. Want als jij weet wat de stip is op de horizon, dan kan je ook bepalen hoe je het doel gaat bereiken.

 

En daarvoor zijn natuurlijk meerdere wegen. Napoleon is er groot mee geworden, met zijn militaire strategieën: hij had meerdere aanvalsplannen om de vijand te verslaan. En zo is het ook met ondernemen. Je hebt een strategie nodig om je doelen te realiseren. Hoe ga je het aanvliegen, wat ga je doen, met wie ga je het doen, etc.

 

Structuur

En daarvoor heb je structuur nodig. Een concreet actieplan, dat ervoor zorgt dat je acties gaat uitvoeren. En daarbij is het ook belangrijk om je bedrijf zo in te richten dat je de strategie die je bedacht hebt ook kunt uitvoeren. Heb je de juiste teamleden? Zitten je teamleden op de goede plek? Zijn je procedures en processen future proof? Kortom: als je ten strijde trekt, kan je dan ook zorgen dat je bedrijfsprocessen optimaal mogelijk je strategie volgen?

 

Ik hoop dat je ziet hoe belangrijk deze drie eenheid is en hoe deze het succes van je bedrijf bepaalt.

 

Wil je een keer over doorpraten over de drie eenheid in jouw bedrijf? Vraag dan vrijblijvend een afspraak aan via deze link.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje