
De meest simpele maar onderschatte succesfactor van ons bedrijf
8 juli 2019 | door Annemieke Tissink
Om zowel online als offline echt impactvolle marketing neer te zetten zijn er meerdere voorwaarden. Eén hele belangrijke hiervan is consistentie. Het is de simpelste, maar ook minst toegepaste manieren om vertrouwen en loyaliteit te creëren onder je omgeving en dus ook je potentiële klanten. En laat dat nou net datgene zijn dat van vreemden kopers maakt.
Als dit zo’n enorme gamechanger is (en ook nog eens heel simpel) waarom maken er dan niet meer mensen gebruik van? Dat is omdat er vaak excuses om de hoek komen kijken. Want ook al is het simpel, consistent waardevolle content creëren voor jouw doelgroep waar ze echt iets aan hebben, kost wel veel planning, onderzoek en vooral tijd en discipline.
Stretch!
Het vraagt van je dat je jezelf steeds weer blijft stretchen, zelfs al is je agenda vol, zelfs al heb je geen inspiratie, zelfs al heb je geen zin. En dat is waarom veel mensen het niet doen. Alleen kun jij er wel voor kiezen om ervoor te gaan. Of het nu gaat om het maken van een consistente blog, podcast, videoserie, etc. En daarmee kun je jezelf ook consistenter positioneren als de meest waardevolle adviseur, leider, ondernemer, jurist, coach, webdesigner, etc.
Wat is het voor jou?
Het begint met beseffen dat die consistentie niet voor iedereen hetzelfde is. Dar verschilt per ondernemer en per bedrijf. Wat is het voor jou? De beste manier om dit te bepalen is eerlijk kijken naar de hoeveelheid tijd die jij bereid bent te investeren in contentcreatie. Daarbij is het ook belangrijk om uit te zoeken wat jouw ideale klant wil. Want je maakt dit allemaal ten slotte voor die ideale klant. Willen zij dagelijks van je horen? Is eens per week genoeg? Wat je ook besluit, die consistentie gaat over het volhouden van het patroon. Of je nu kiest voor dagelijks, wekelijks, elke twee weken, etc.
Een stabiele diesel
Wij maken bij Puurst al jaren bewust gebruik van deze succesfactor, omdat we weten dat het werkt. Met een wekelijkse blog, podcast, online masterclasses en dagelijkse social media posts worden we er vaak over aangesproken. “Wat knap dat jullie dit altijd volhouden”, “Jullie zijn er echt altijd!” en “Echt zo’n stabiele Diesel” zijn kreten die ons om de oren vliegen. En waardoor mensen ook kiezen om met ons te werken. Want we laten zien dat we te vertrouwen zijn. Maar om ook jou enthousiast te krijgen laten we hieronder zien hoe die consistentie dan precies bijdraagt. Het verloopt in vier fases.
1 Maken of breken
Als je ideale klant jou en je content ontdekt, gaan ze ook van je verwachten wat jijzelf als norm hebt neergezet voor de publicatie van de content. Dit is de consistentie die jezelf bepaald hebt. Dus als jij normaal dagelijks een video publiceert en ineens gaan er drie dagen voorbij zonder dat er iets nieuws verschijnt dan beïnvloedt dat het vertrouwen dat ze in je hebben. Jij maakt in hun ogen ‘je belofte niet waar’. Een concreet voorbeeld van hoe dit in de praktijk werkt zie je hier. Andersom geldt het ook. Als jij content levert op een consistente basis, dan zal je publiek je eerder vertrouwen.
2 Van vertrouwen naar loyaliteit
Als je consistent bent – en laten we zeggen dat consistent zijn betekent dat wanneer je een wekelijkse podcast start – en je elke week op woensdag een aflevering blijft publiceren, je luisteraars erop vertrouwen dat jij degene bent die hen steeds weer waarde levert. Ze zullen je opnemen in hun routine en daardoor loyale volgers worden. Ikzelf heb al jaren een aantal blogs en podcasts die ik elke dag en week weer volg. En ook jij kunt dit creëren voor jezelf…
3 Momentum opbouwen
Hoe meer content je publiceert, hoe meer content jouw publiek tot zich gaat nemen. Wanneer iemand jouw podcast vindt – en ze het leuk vinden wat ze horen – zullen ze al je afleveringen beluisteren, niet alleen de meest recente. Dit horen wij ook vaak terug over onze podcast BusinessTalk. Mensen luisteren vaak alle afleveringen. Dus dat creëert momentum, voor jouw bedrijf, jouzelf als ondernemer en voor de content die je maakt. Want je krijgt hierdoor consistentere bezoekers. En zodra je meer consistente bezoekers ontvangt, wil je er meer content voor maken. Hoe waardevoller je content is, hoe groter de kans dat ze hun omgeving over je vertellen, enzovoort. Dat waardevolle is natuurlijk wel een essentieel onderdeel van dit hele verhaal. En let op: alleen omdat JIJ het waardevol vindt, betekent niet noodzakelijk dat anderen dat ook doen. Daarom is het zo belangrijk om te weten wie je klant is.
4 Engagement
Zodra je meer fans krijgt en mensen over jou en je content vertellen (of het nu een podcast, een blog of video’s is), zullen mensen je gaan mailen of berichtjes gaan sturen. Ze willen contact met je maken – je leren kennen en je bedrijf beter leren kennen. Wees niet terughoudend hiermee, maak afspraken met mensen als het waardevolle connecties zijn. Want dit is het gedeelte waar het echt leuk begint te worden. Dit is het moment waarop je de mogelijkheid krijgt om één-op-één contact te leggen met je publiek, en dat is ZO belangrijk. Want hieruit ontstaan de relaties die jou en je klant echt verder gaan helpen.
Oh help!
Maar wat als je, nadat je bent begonnen, beseft dat je te hard van stapel bent gelopen? Wat doe je dan? Dat gebeurt soms gewoon. Wees dan gewoon eerlijk tegenover je publiek. Zij verdienen het om te weten wat er aan de hand is, dus vertel het ze gewoon. Want dan bekrachtig je het vertrouwen dat je hebt opgebouwd alleen nog maar meer.
Foto: Prisca Visser
Aan de slag? Start met het gratis boek Meer klanten op jouw manier
Je wilt als zelfstandig ondernemer graag veel mensen helpen met jouw producten en diensten. Maar wat als de klanten niet in de rij staan? Als het bij anderen heel makkelijk lijkt te gaan, maar het jou niet altijd lukt?
Dan ga je aan de slag met marketing! Dit boek helpt je bij het vinden en binden van jouw ideale klanten op een effectieve manier. Een manier die bij jou past.
En jij kunt nu de PDF van het boek downloaden. Helemaal GRATIS.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "
Richard Branson
