Eigenschap succesvol ondernemen (3)

De superfocus voor 2020

18 november 2019   |   door Annemieke Tissink

Wat is er zo speciaal aan ondernemers die uitblinken met hun bedrijf. Hebben ze meer talent? Hebben ze een aangeboren voorsprong? Hebben ze een geheim wapen? Nee. Onder succesvolle ondernemers zie je mensen die allerlei achtergronden hebben en overal vandaan komen. En niet iedere persoon begint als een succes. Maar ze allemaal delen een kenmerk – ze hebben allemaal geweldige gewoonten die hen verder helpen. Gewoonten die ik ook wilde leren.

 

Twaalf jaar geleden dacht ik dat ik geen goede ondernemer zou kunnen zijn. Dat succes met een eigen bedrijf niet voor mij was weggelegd. Ik begon net en zag vooral veel mannen in grijze pakken die zichzelf erg belangrijk vonden. Ze straalden succes uit, maar deze manier van succes stond me tegen. Hoe kon ik nou in die wereld passen? Ik kwam niet uit een ondernemersgezin, werd in mijn schooltijd neergezet als dom, werd gepest en hierdoor voelde het niet alsof er veel mensen op mij zaten te wachten.

 

Geen grijze pakken

Toch greep het ondernemerschap mij. Ik raakte geïnspireerd door ondernemers die zichzelf anders presenteerden dan de ‘grijze pakken’. Hun verhalen hielpen me verder. Lieten me zien dat ik dit ook kon. Over die gewoonten schrijven we hier bij Puurst natuurlijk vaker. We krijgen er ook veel vragen over van onze klanten en ondernemers die we tegenkomen. Ze willen geen succes zoals de ‘grijze pakken’. Ze willen niet gaan voor het snelle geld. Ze willen allemaal aan de slag met het creëren van positieve veranderingen waar de wereld beter van wordt. Maar hoe?

 

Geen lange lijsten

Ik zie bij ondernemers lange lijsten met zaken die ze willen bereiken. Op een of andere manier lukt het ze alleen niet. Waarom? Allereerst nemen ze er geen tijd voor. De waan van de dag zorgt ervoor dat ze blijven doordenderen. Steeds is er weer een maand voorbij zonder dat ze verder zijn gekomen. Daarnaast is er die lange lijst, die helpt ook niet. Het is niet de meest effectieve manier om verbeteringen door te voeren in je bedrijf. Het is een feit dat we bewust maar vijf tot negen aspecten of doelen aankunnen om op te focussen. Dit heet channel capacity en werd voor het eerst onderzocht door George A. Miller in 1956.

 

Doelen

Als het niet werkt om een lange lijst te hebben waarvoor je geen tijd kunt vrijmaken, hoe bereik je dan toch je doelen? De kracht ligt in een aantal concrete doelen met een duidelijk plan. We besteden vaak veel tijd aan nadenken wat we willen en doelen stellen is de eerste stap. Dit was een van de gewoonten die ik leerde van al die succesvolle ondernemers.

 

Jouw persoonlijke Google maps

Een doel is als de navigatiefunctie van GoogleMaps. Het geeft je richting en helpt je te kiezen welke kant je op kunt gaan. In je bedrijf, maar ook in je leven. Het laat je nadenken over je ideale toekomst en hoe je die kunt realiseren. Doelen helpen je bepalen welke route het beste is doordat ze je laten zien wat belangrijk is en wat niet. Je wilt alleen maar focussen op de zaken die je helpen om dichterbij je doelen te komen. Je hebt maar 1440 minuten op een dag. Vaak gaan die op aan zaken die helemaal niet zo belangrijk zijn. Laat je doelen je helpen om die 1440 minuten goed te besteden.

 

Enthousiast en zelfverzekerd

Doordat je meer focus hebt, bereik je meer dan voorheen. Aan het einde van de dag weten dat je op schema ligt, werkt enorm goed voor je zelfvertrouwen. Je voelt je productiever en hebt een duidelijker beeld van waar je toe in staat bent. Je kunt namelijk bijhouden wat je hebt bereikt op weg richting je doelen. Dat geeft enorm veel doorzettingsvermogen en enthousiasme om door te gaan. En ook dat zijn kenmerken van succesvolle ondernemers…

 

Eén dag – Eén plan

Eén ding weet ik zeker, 2020 zal jouw beste ondernemersjaar ooit worden. We geven deze masterclass al sinds 2014. En telkens geven we er een nieuwe invulling aan. En veel ondernemers die deze masterclass volgen, halen de doelen die zij tijdens die dag hebben gesteld. En er zijn zelfs een aantal ondernemers die elk jaar terugkomen omdat ze het zo waardevol vinden. Eén dag waarin ze de rest van het komende jaar hebben uitgestippeld.

 

Deze masterclass is voor jou

  • Als je van 2020 je beste ondernemersjaar ooit wilt maken
  • Als je echt durft te kiezen voor wat jij belangrijk vindt
  • Als je ambitie hebt om je bedrijf verder te laten groeien
  • Als je gefocust wilt werken aan de groei van je bedrijf
  • Als je een concrete roadmap wilt hebben voor 2020 voor jouw bedrijf
  • Als je een nog groter impact wilt maken dan je al in 2019 hebt gedaan
  • Als je een keer een plan wilt maken wat echt voor je gaat werken en uitvoerbaar is
  • Als echt een grote stap wilt zetten met je bedrijf in 2020

 

Wat ga je leren tijdens de masterclass?

  • Je weet hoe je jouw doelen kunt bereiken en weet je welke concrete eerste stappen jij al kunt gaan zetten om je doelen te realiseren.
  • Je leert een systeem om in de drukte van je bedrijf bij te houden waar je staat ten opzichte van alle voor jou belangrijke punten, zodat je weet dat je on track bent.
  • Je leert hoe jij regie kunt houden over je doelen en de mate waarin je ze bereikt, zodat je bij onverwachte dingen niet helemaal bij nul hoeft te beginnen, maar gewoon een kleine aanpassing in je plan kunt maken.
  • Je hebt een duidelijke richting voor het nieuwe jaar.
  • Je krijgt enorme focus, zodat je niet meer zo makkelijk wordt afgeleid.
  • Je hebt inzicht in wat je dagelijks kunt doen om je doelen te bereiken.
  • Je weet wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.
  • Je hebt een stappenplan om jouw ideeën nu eens echt in praktijk te brengen.
  • Je kunt sparren met andere ondernemers die jou inspireren en verder helpen.

 

Praktische informatie:

  • Datum: 22 november 2019
  • Tijd: 10.00 – 16.30 uur
  • Investering: 147 euro exclusief btw

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje