superpowerondernemers

De superkracht van ondernemers

25 januari 2021   |   door Annemieke Tissink

Hoe duidelijker je precies weet wat jij wilt en waarom je het wilt, hoe sneller en eenvoudiger het voor je is om resultaten te creëren. In het Engels bestaat er een uitdrukking die voor ondernemers geldt als een waarheid als een koe: clarity is power ofwel duidelijkheid is kracht. Maar als dat zo is, waarom maakt dan nog niet iedere ondernemer gebruik van deze kracht?

 

Als je resultaat wilt behalen in je bedrijf (of je leven in het algemeen), moet je twee belangrijke dingen weten: precies wat je wilt en waarom je het wilt. Nu weet ik dat dit voor de hand liggend klinkt, maar zoveel mensen missen dit. En daarom komen ze niet verder. Weten wat je wilt is dus een belangrijke start. Er zijn namelijk enorm veel kansen en strategieën om je bedrijf te laten groeien, maar als je niet duidelijk bent over je eigen visie en doelen kun je niet kiezen voor degene die het beste bij jou past. Dan blijf je vastzitten in de ratrace van je business en kom je niet vooruit. Het lijkt alsof je meedeint op de golven en geen koers kunt zetten.

 

Wat wil je echt?

Natuurlijk, je hebt best nagedacht over goede voornemens. Maar eigenlijk geven ze je geen richting. Wat wil je echt? Wat wil je precies bereiken? In je bedrijf en je leven? Hoeveel groei wil je bereiken? Of je nu je eerste tien klanten wilt bereiken of je winst verdubbelen. Het maakt niet uit wat je wilt, maar je moet glashelder zijn over de resultaten die je wilt creëren. Pas dan kun je kijken welke kant je op moet om ze te realiseren.

 

Mis jij de drive?

Het kan ook zijn dat je wel weet WAT je wilt, maar geen idee hebt waarom. Je hebt een hele goede reden nodig om je doelen te willen bereiken. Want als je niet weet waarom je iets doet, is de kans op afleiding erg groot. Ik zie dit zelf bij ondernemers gebeuren. Ze missen de drive, de emotionele connectie met hun bedrijf. En als het dan tegenzit, is het moeilijk om door te gaan. Heb jij dat wel eens ervaren? Je doet iets en je denkt: “Ik weet niet eens waarom ik dit doe…” Afgelopen week luisterde ik het boek ‘Can’t hurt me’ van David Goggins. Hij heeft verschillende malen zware trainingen in de Amerikaanse marine doorlopen en mensen om zich heen zien afhaken omdat ze niet wisten waarom ze het precies deden.

 

Het zaadje van twijfel

Als je geen antwoord kunt geven op de vraag waarom je iets wilt bereiken, is het eerste zaadje van twijfel geplant in je hoofd. Dus zorg dat er drive achter je doelen zit. Die drive geeft je kracht. Als je genoeg redenen hebt waarom je echt iets wilt bereiken, zal je doorgaan. En ook al weet je niet altijd precies hoe, je hebt dan in elk geval de wil om hierachter te komen.

 

Energie

Ik sprak pas een ondernemer en die zat echt in een dip. Hij wist niet zo goed waarom hij nog deed wat hij deed, zijn resultaten vielen tegen, zijn doelen behaalde hij nog niet, hij had zijn doelenbord van vorig jaar er eens bij gepakt en “het leek nergens op”, om zijn woorden even te gebruiken. En hij zei “Hoe hou ik dit nou vol? Hoe kan ik nou nog zorgen dat ik gemotiveerd blijf?” Ik vroeg hem “Waarom ben je hier ook alweer mee begonnen? Waarom startte je je bedrijf?” En toen gebeurde er iets. Er ging een soort van licht aan in zijn hoofd, want ineens gingen zijn ogen glimmen.  Hij kreeg ineens heel veel energie. Ik zei tegen hem: “De volgende keer op het moment dat jij denkt ‘dit wordt hem niet’ vertel dan eens aan jezelf of een ander waarom je doet wat je doet. Maar ook de volgende keer dat je denkt: ‘waarom wilde ik dit ondernemerschap zo graag of waarom zou ik mijn bed vandaag uit komen, er staan geen afspraken, ik heb er geen zin in’ denk dan waarvoor je het doet.”

 

Voor mij is goed weten wat ik wil en waarom ik het wil nog steeds altijd één van de grootste motivaties om door te gaan en om uit mijn comfort zone te komen en om niet op te geven. Ik wens je toe dat dit het voor jou ook kan zijn. 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje