De vloek van social media voor jouw bedrijf

En hoe vele ondernemers erin trappen

4 februari 2019   |   door Annemieke Tissink

Social media is een enorme zegen, maar ook een enorme vloek voor jou als ondernemer. Natuurlijk geeft het je de potentie van een groot bereik, met duizenden fans en volgers… maar het maakt veel van de ondernemers die ik spreek ook lui. Heel lui.

 

Laat het me illustreren met het volgende voorbeeld: “Ik had geen deelnemers voor mijn workshop… terwijl ik er zo hard mijn best op had gedaan…” verzuchte een onderneemster tijdens een netwerkevent waar ik vorige week aanwezig was. In al mijn onschuld was ik oprecht teleurgesteld voor haar, maar toen stelde ik haar de vraag wat ze dan allemaal had ondernomen om die workshop te vullen veranderde dat al snel…

 

Het antwoord verbaasde me namelijk nogal. De ‘ik had er zo mijn best voor gedaan’ impliceerde voor mij veel meer dan de wekelijkse facebookpost die ze op haar pagina had gezet. Hoeveel fans haar pagina had? “Geen idee, ik denk 120 ofzo”. Daarnaast was het krijgen van deelnemers ook niet gelukt door haar maandelijkse nieuwsbrief te versturen.

 

De kracht van social media wordt door veel ondernemers nogal overschat. Het is niet meer zo dat je met drie berichten de aandacht trekt. Dat kon een aantal jaar geleden misschien, maar tegenwoordig heeft iedereen wel ergens een account, van je tandarts tot je favoriete restaurant. Al die mensen zetten berichten online. De een waardevoller dan de ander. Dat betekent dat de stroom aan informatie ook steeds verder groeit…

 

De opties om jezelf zichtbaar te maken en je boodschap te verspreiden groeien enorm. Alleen is het steeds lastiger om te zorgen dat mensen je boodschap zien en (nog belangrijker) er actie op ondernemen. Helaas heeft de technologie die iedereen een podium geeft een neveneffect, want iedereen praat en niemand luistert.

 

Dat heeft vooral negatieve gevolgen voor ondernemers en andere organisaties die via sociale media hun geldstroom moeten werven. Als zij niet door de massa heenkomen en hun boodschap niet bij de juiste personen terecht komt, kunnen zij niet overleven. Het is voor de ontvanger ook moeilijk om die boodschap te horen, want iedereen schreeuwt hard om de aandacht.

 

Toch is het niet onmogelijk. Alleen vergeten veel ondernemers een aantal belangrijke dingen, namelijk dat dingen die vroeger werkte, nu niet meer effectief genoeg zijn om klanten mee aan te trekken. Als jij je herkent in een van onderstaande aanpakken, is het tijd om aan de slag te gaan en het anders aan te pakken.

 

Berichten op social media plaatsen

Ik heb er natuurlijk al een beetje wat over gezegd, maar wanneer je zonder echt goede strategie berichten plaatst op social media hoef je er niet al teveel resultaat van te verwachten. Ik hoor veel ondernemers die bijvoorbeeld eens per week een bericht op LinkedIn zetten. Als ik vertel dat dit weinig zin heeft en dat het beter vaker kan, denken mensen oprecht dat ze hun doelgroep dan zullen overspoelen… Ze houden geen rekening met het feit dat die doelgroep hun bericht bij één keer plaatsen vaak niet eens ziet, bij vaker valt er misschien nog eens wat op… Sowieso is het goed om ook te weten wat je customer journey op social media is. Zo kun jij je type berichten daarop afstemmen. Heb jij hier nog niet naar gekeken? Dan is het tijd voor actie…

 

Zoveel mogelijk likes verzamelen

Likes zijn leuk, maar ook weer niet zo leuk dat het je veel klanten oplevert. Toch is dit een veelgehoorde gedachte, want sociale media laten je geloven dat alles draait om het aantal likes op je pagina, van je profiel… Ze nodigen de halve wereld uit om hun pagina of profiel te liken. Maar denk je dat al die mensen echt geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, je producten en/of diensten? Of dat ze dat zullen worden als ze regelmatig jouw posts voorbij zien komen? Helaas, de praktijk is vaak anders. Van alle mensen die ooit op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt op jouw pagina of je profiel, krijgt maar een heel klein gedeelte jouw berichten ook daadwerkelijk te zien. Het is niet zo dat jouw status updates standaard bij iedereen in de tijdlijn wordt getoond. Vaak is dit rond de 2-4%… geen wonder dat FB en Instagram je aanmoedigen om je bericht te boosten.

 

Slimmer je zichtbaarheid online laten groeien?

Vraag jij je wel eens af waarom je het nog doet? Stop niet! Er zijn namelijk hele mooie strategieën die je helpen om je online zichtbaarheid te laten groeien en die je niet heel veel moeite hoeven te kosten. Maar die wel effect hebben, waardoor je in een korte periode meer zichtbaar bent en daarmee de interactie op bijvoorbeeld je blog groeit.

 

  • Weet jij niet precies hoe jij jouw doelgroep online kan bereiken?
  • Maak jij nog niet optimaal gebruik van online marketing om klanten te krijgen?
  • Kan jouw volgers aantal wel een boost gebruiken?
  • Denk jij er wel eens over na om te stoppen met bloggen/social media?

 

Marketing is het belangrijkste dat je in je bedrijf moet doen. Marketing is namelijk de rest van de wereld laten weten dat jij er bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Hoe jij ervoor kan zorgen dat dat je het verschil kan maken voor een ander met jouw producten en diensten. Zonder marketing is er geen sales, zonder sales heb je geen bedrijf. Kortom: de belangrijkste activiteit om je groei te bereiken.

 

Wij geloven in de combi van verschillende strategieën voor online en offline zichtbaarheid. In deze Masterclass willen we het vooral met je hebben over je online marketing. Hoe zorg jij ervoor dat je tussen alle informatieprikkels die er online zijn jouw boodschap onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep? Hoe zorg je dat je opvalt? Hoe doe je dat op een manier die bij jou en je klant past, zodat jouw boodschap de doelgroep raakt? Daar gaan we mee aan de slag in de Masterclass Online Marketing op 8 maart.

 

Wat ga je leren tijdens deze masterclass op 8 maart?

  • Een strategie die past bij jou, jouw bedrijf en jouw klanten
  • Een systeem dat je helpt om dagelijks zichtbaar te zijn
  • Een manier om in 10 minuten een contentplan te creëren voor de hele week
  • Hoe je nog meer zichtbaar wordt en blijft onder jouw potentiële doelgroep
  • Hoe je on surround sound kunt gaan met je online marketing, zonder dat je al teveel moeite kost
  • Welke platforms voor jou het meest aantrekkelijk zijn en hoe je daar het beste communiceert
  • Een concreet plan om meer volgers te creëren
  • Hoe je anderen kan voor je kan laten werken om je zichtbaarheid te vergroten

 

Praktische informatie

We beginnen om 10.15 uur. De inloop is om 9.45 uur. Dan verwelkomen we je graag aan boord met een kop heerlijke koffie, thee of een heerlijk cappuccino met iets lekkers daarbij. We gaan door tot 16:00 uur. Daarna is er een borrel en gelegenheid om te netwerken met de andere ondernemers tot 17:00 uur.

 

Locatie:

Op een van de mooiste plekken in Zwolle, namelijk op het schip de MS de Ooster Schelde. We gaan niet varen, maar blijven de hele dag gewoon liggen aan de Pannekoekendijk 10.

 

 

william-iven-19844-unsplash

Wil je gratis ons magazine ontvangen?

Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.

[wpforms id="880"]

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje