dirigentvanjesucces

Dirigent van jouw succes

8 februari 2021   |   door Annemieke Tissink

Ik ben een liefhebber van klassieke muziek. Geen kenner, maar ’s ochtends word ik wakker met Radio4, op Spotify vind ik het ook heerlijk om naar klassieke muziek te luisteren. En één van guilty pleasures was altijd het programma Maestro, waar bekende Nederlanders leren om dirigent te worden. Ik vind het gaaf om te zien wat het effect is van hun directie op het orkest. Daar zouden veel ondernemers nog wat van kunnen leren…

 

Daarnaast ben ik ook een beetje fan van Jaap van Zweden. Eén van de grootste dirigenten in de wereld. Er is een mooie documentaire van hem gemaakt. Gaaf om te zien hoe gepassioneerd hij is over zijn orkest en hoe hij in het hoofd al heeft zitten hoe hij het stuk wil laten klinken. EN als het niet klopt, bij het minimale verschil, wat ik als leek totaal niet hoor, legt hij in de repetities steeds het orkest stil, net zo lang tot het klopt met hoe hij het in zijn hoofd heeft. En het resultaat is natuurlijk wereldfaam, maar ook dat hij zalen uitverkoopt en dat mensen lyrisch zijn, emotioneel geraakt worden tot in de kern van hun zijn. Alleen maar omdat hij weet wat hij met een stuk wil bereiken. Geniaal.

 

Ik zou graag willen dat ondernemers ook zo met hun marketing om zouden gaan. Dat zij ook de dirigent van hun eigen business zijn. De regie voeren over hun eigen marketing symfonie orkest.

 

Duikboot

Maar veel ondernemers gedragen zich als een kapitein van een duikboot. En wat ik daarmee bedoel is heel simpel. Een duikboot is maar beperkt boven water. Dan is ‘ie zichtbaar. En veel ondernemers gedragen  zich zo in hun marketing acties en met name hun online marketing. Ze gaan er even voor. Ze zijn even zichtbaar, maar dan gebeurt er iets. En dat kan van alles zijn, zowel in de privé sfeer, als in de business zelf waardoor ze afgeleid zijn. Vaak doordat ze het te drukken hebben met hun klanten of wat dan ook. En dan duiken ze weer onder. Je ziet niets van ze hoort niet van ze. En na een tijdje hebben ze weer klanten nodig of hebben ze weer ineens de spirit te pakken en hopla daar zijn ze ineens boven water en zijn ze weer zichtbaar op de radar.

 

Surround sound

Zorg ervoor dat je op surround sound staat met je marketing dat je elke dag zichtbaar bent voor je klanten en potentiële klanten. Op alle platformen die relevant zijn voor hen en waar zij te vinden zijn. .

 

Marketing Symfonie Orkest

Als ondernemer heb jij je eigen marketing symfonie orkest nodig. Je bent er simpelweg niet met één instrument. Nee, je hebt een heel orkest nodig. Die met de juiste partituur zorgt voor het ten uitvoer brengen van jouw boodschap, zeg maar jouw vier jaargetijden. Waardoor je altijd onder de aandacht bent van je potentiële klanten. En de manier hoe jij jouw vier jaargetijden ten gehoren brengt zorgt voor de juiste emotie bij jouw klant. Hij wordt geraakt door je boodschap en niet één keer en niet op één plek, maar telkens door een ander instrument, maar wel in de harmonie van het orkest.

 

Dus dat betekent ook dat je goed moet nadenken over welke marketinginstrumenten zet jij in je orkest gebruikt. Je kan natuurlijk bloggen, vloggen, nieuwsbrieven sturen, facebook lives doen, instragram stories, twitter, LinkedIn Posts, opt- ins, e-mails etc. Je merkt al dat je best wel wat instrumenten kunt en moet inzetten.

 

Diverse categorieën

Want wist je dat een klein symfonieorkest al uit 60 musici bestaat en een groot symfonie orkest uit 124? En dat elk orkest een indeling heeft van 5 categorieën namelijk:

  • Houtblazers
  • Koperblazers
  • Slagwerker
  • Strijkers
  • Diversen

 

En zo is het dus ook in je marketing en online marketing. Dus je zult in de verschillende categorieën de verschillende instrumenten inzetten. Met als doel om telkens je klant te verleiden om ja tegen jou te zeggen en onder zijn aandacht te blijven. Want in de ruis van alle informatie die dagelijks op je potentiële klant komt, wil je echt de juiste toon/snaar raken.

 

Voor directie

Dus voor ook de directie. Ga op de bok staan. Kies zorgvuldig de samenstelling van je orkest en orkestreer ook. Geef aanwijzingen, sla de maat. Ga op die bok staan en neem verantwoordelijkheid. En breng jouw partituur uit op een manier die klopt en waarin je de juiste snaar raakt en je je publiek in furore brengt.

 

Dus stuur je marketing symfonie orkest aan. Jij bepaalt het. Betekent dat dat je alles zelf moet uitvoeren? Nee, zeker niet. Daar heb je de orkestleden voor. Zij bespelen het instrument. Maar het is wel goed dat jij de strategie bepaalt, dat je bepaalt welke content je klant via welk kanaal te zien of te horen krijgt. Kortom, jij bent de leider van dit orkest. Sterker nog het is jouw orkest!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje