Klantrelaties

Dit is noodzakelijk voor goede klantrelaties

2 maart 2020   |   door Annemieke Tissink

Vaak komen wij ondernemers tegen die een enorme groei meemaken in hun bedrijf, zowel financieel als zakelijk. Heel fijn natuurlijk, alleen lopen ze vaak tegen verschillende zaken aan. Een van de meest gehoorde dingen is dat ze klanten hebben die veel meer verwachten dan is afgesproken, altijd het onmogelijke vragen en weigeren om mee te bewegen jouw kant op. Ze willen die relaties graag goedhouden en laten daardoor vaak over zich heenlopen. Tijd voor verandering.

 

Als je dit herkent, is het tijd voor het stellen van grenzen in je bedrijf. Dit is essentieel in de groei van je bedrijf. Zowel als het gaat om het managen van verwachtingen, je tijd efficiënter inzetten en stressvrij werken zonder gek te worden. Het stellen van gezonde grenzen zorgt voor meer vrijheid, tijd en minder achter de feiten aanlopen. Daarnaast zorgt het voor een betere relatie met je klant omdat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.

 

De crux

Dit klinkt echter makkelijker dan het voor veel ondernemers is in de praktijk. Ze zijn bang om klanten kwijt te raken wanneer ze opkomen voor hun eigen belangen. Niets is minder waar. In de afgelopen tijd sprak ik klanten die hiermee aan de slag gingen en door duidelijke grenzen juist in achting bij hun opdrachtgevers stegen en daardoor juist meer werk kregen…Grenzen stellen naar je klanten is dus niet optioneel maar de crux voor goede klantrelaties en groei.

 

Brandjes blussen

Grenzen zijn noodzakelijk als je meer focus wilt, je doelen wilt bereiken en naast je werk wilt kunnen genieten van het leven. Er zijn altijd meer kansen, verplichtingen, opties en vragen dan je ooit aan kunt, want je tijd en middelen zijn beperkt. Dus jij moet beslissen hoe je die gaat besteden. Als je geen grenzen stelt, zullen je tijd en energie opgaan aan degene die het hardste schreeuwen en alle brandjes die geblust moeten worden. Grenzen geven je de mogelijkheid om zelf de regie te houden, zodat je niet steeds bezig bent met crisismanagement, drama of zaken die eigenlijk geen prioriteit hebben.

 

Vanaf dag één

Hoe sneller je dus grenzen stelt, hoe beter. Je traint anderen hoe ze het beste met jou en je bedrijf om kunnen gaan. Dit kan het makkelijkst in nieuwe situaties (bijvoorbeeld bij nieuwe klanten of samenwerkingen), omdat er dan nog geen ingesleten patronen zijn. Geef dus vanaf dag één duidelijk aan hoe jij werkt. Maar zelfs bij bestaande relaties is het mogelijk om te veranderen. Bedenk je alleen dat jij hierbij degene bent die zich er het meest aan zal moeten houden. Verval zelf niet in oude gewoonten, maar blijf strak vasthouden aan jouw grenzen. Zo gaan anderen het ook serieus nemen.

 

Hoe kun je dit nu in de praktijk vertalen? Hieronder enkele tips!

 

Nee is oké

Als je net als wij een dienstverlenend bedrijf hebt, is één van de sterkste dingen die je kunt doen nee zeggen tegen opdrachten. Je hoeft simpelweg niet overal ja op te zeggen. Het is jouw bedrijf en niet iedere klant past bij jou. Je wilt altijd de meest ideale klanten aantrekken, zodat je werkt met de mensen die geschikt zijn voor je bedrijf en je diensten. Het is een feit dat je beter werk levert voor de klanten waar je de beste klik mee hebt, dus kies ook alleen voor die klanten op het moment dat je tijd tekortkomt. Zeg dus vaker nee. De kwaliteit van je werk zal toenemen en je stress zal afnemen.

 

Tijd is je kostbaarste bezit

Ik zal het maar gewoon eerlijk zeggen; de meeste ondernemers zijn enorm slecht in timemanagement. Het is niet leuk, maar wel waar. Ook ik loop wel eens een race tegen de klok. Waar we goed in zijn is ons vak, maar om te groeien zonder stress moeten we onze tijd beter indelen. Dat kun je doen door alles in je bedrijf in te plannen. Als je eens in de twee weken een blog schrijft, plan je dit in. Als je social media contacten wilt onderhouden, plan je dit in. Wat het ook is, als het niet in je agenda staat, gaat het niet gebeuren. Wees duidelijk naar klanten als iets niet kan, je kunt niet voor ieder wissewasje je hele agenda omgooien. Is het echt spoed? Dan kun je bijvoorbeeld met een spoedtarief werken waardoor de klant het zo snel mogelijk heeft en jij kan schuiven met andere activiteiten.

 

Te veel geven

Veel dienstverlenende ondernemers geven te veel weg, vooral van hun tijd. Dat gebeurt wanneer ze projecten doen die enorm uitlopen. In plaats van aangeven dat er meer tijd nodig is, stoppen ze die tijd er gewoon gratis in. Daardoor doen ze veel meer dan in eerste instantie is afgesproken. Om dit te voorkomen, is het aan te raden van te voren tot in detail te bespreken wat jouw werk precies inhoudt. En je daaraan te houden… dit is soms moeilijk omdat we onze klanten loyaliteit willen tonen. Maar dat betekent niet dat je voor niets moet gaan werken. Wees eerlijk naar een klant wanneer een project uitloopt of meer tijd kost. De kans is groot dat ze het begrijpen en graag met je meedenken over een oplossing in de vorm van betaald meerwerk.

 

Veel succes!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje