Van doelen stellen naar doelen halen

21 januari 2019   |   door Annemieke Tissink

Januari is alweer in een vergevorderd stadium en de tijd van doelen stellen is voorbij. Veel ondernemers zijn nu weer lekker ‘gewoon’ aan het werk zijn. De waan van de dag neemt het bedrijf weer over, de doelen gaan weer langzaam naar de achtergrond. Helaas! Want juist nu begint het belangrijkste proces van het jaar: het halen van je doelen.

 

“Natuurlijk zijn mijn doelen belangrijk voor me” zei de ondernemer met wie ik vrijdagmiddag aan tafel zat. Maar er zijn gewoon heel veel andere zaken waar ik me ook op moet richten. Dus ik zie wel hoe het loopt. Na even doorvragen bleek dat hij stiekem zelfs al de hoop een beetje had opgegeven om dit jaar die grote doelen wel te gaan halen. Er waren zoveel redenen te bedenken waarom het niet zou lukken. En veel van die redenen lagen buiten zichzelf. Daar kon hij toch niets aan doen.

 

Dit deed me erg denken aan een beroemde uitspraak van ondernemer John Assaraf. Hij zegt: “If you’re interested, you’ll do what’s convenient. If you’re commited, you’ll do whatever it takes.” De ondernemer die ik sprak was niet perse commited aan zijn doelen. Hij was vooral gefocust op de korte termijn in zijn bedrijf en had veel verhalen en excuses waarom dat oké was. En toegegeven als je bedrijf druk is en je hebt veel (teveel) te doen, dan is het ook niet altijd makkelijk om echt effectief met je doelen aan het werk te gaan. Maar in januari beseffen dat je een keuze hebt is fijner dan in september beseffen dat je te laat bent. We stellen geen doelen om het doelen stellen an sich. We stellen doelen om ook echt een beter leven voor jezelf te creëren. Dus daarom hieronder enkele tips die je verder helpen om je doelen ook echt te gaan halen.

 

1 Keep your eyes on the price

Hoe zichtbaar zijn jouw doelen voor jezelf? Zijn ze ergens verborgen in een schrift dat je pas volgend jaar weer tevoorschijn haalt? Heb je ze ergens in je computer staan? Een doel dat je daadwerkelijk kunt zien, is enorm veel krachtiger dan een doel dat je ergens op een checklist noteert. Door je doel visueel te maken en te zorgen dat je hem ook echt dagelijks tegenkomt, is de kans groter dat je regelmatiger stilstaat bij je doel.

 

Er zijn natuurlijk veel manieren om dat te doen en ik noem er een aantal om het praktisch voor je te maken. Je kunt een visiebord of doelenbord maken dat je ophangt in huis of op kantoor. De mijne staan (want ik bewaar ze ook van voorgaande jaren) in de kamer waarin ik me ’s ochtends klaarmaak voor de dag, tijdens het make-uppen en tanden poetsen heb ik voldoende tijd om ernaar te kijken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je screensaver op je smartphone in te stellen met doelgerelateerde afbeeldingen of je bureauachtergrond op je pc.

 

Ook mensen volgen op Instagram die al hebben bereikt wat jij graag wilt kan een visuele motivator zijn. Je ziet letterlijk het leven dat je wilt leven. Liever een Pinterest bord maken? Het maakt me niet uit wat je doet, maar ga ervoor.

 

2 Vertel anderen erover

Wie onze podcast regelmatig luistert, heeft gehoord dat Pieter zijn doelen op gezondheidsgebied out in the open heeft gegooid. Nu weet ik er niet alleen van, maar zijn er ook honderden anderen die het weten. Zijn mailbox wordt nu al gevuld met mails van mensen die hem willen helpen, met hem meedenken of hem succes wensen. Mijn doel om dit jaar met een volgend boek te komen heb ik aan anderen verteld door ze alvast te laten weten wanneer de boekpresentatie is (26-9, de hele dag in combi met een masterclass erover. Laat het me weten als je erbij wilt zijn…). Nu MOET ik ook echt wel aan de slag met schrijven want ik heb een geweldige stok achter de deur.

 

Je doelen delen met vrienden en familie is een van de beste manieren om ze ook daadwerkelijk te bereiken. Natuurlijk is het soms spannend om het te delen, omdat je ook tegenslagen gaat ervaren op weg naar de realisatie, maar bedenk dat er dan anderen zijn die met je meeleven. Kijk wel goed wie de mensen zijn die de mindset hebben om jouw doelen ook echt te begrijpen. Aan nay-sayers die niet geloven dat je het kunt bereiken heb je niets… Door je proces met anderen te delen, heb je ook mensen om je succes mee te delen.

 

3 Knip het in stukken

Veel mensen stoppen met het bereiken van hun doelen omdat die doelen gewoon te groot zijn. Dan wordt je overweldigd door alles waar je aan moet denken, alles wat je moet realiseren en dan kun je het niet meer overzien. Als je dit herkent is het nu al tijd om je plan te gaan wijzigen.

 

Ik heb op deze manier jarenlang mijn omzetdoel leuk en haalbaar gehouden voor mezelf. Het geheim zat voor mij in het ‘vergeten’ van het getal dat ik uiteindelijk wilde bereiken, maar gewoon een simpel getal te hebben waar ik me per week op kon focussen. Mind you, dit is wat anders dan alleen maar een plan maken voor je doel. Deze manier van kijken naar je doel helpt je dit plan ook daadwerkelijk te realiseren…

 

4 Wees realistisch.

Ik ben een enorme fan van groot denken. Dus daag mijzelf en anderen altijd uit om het uiterste voor zichzelf te willen. Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Bijna iedereen wil wel een miljoen euro omzetten zonder al teveel moeite, wil een medicijn tegen kanker uitvinden of wereldvrede realiseren. Alleen is er een aantal doelen die net even buiten bereik liggen en het is voor je eigen gemoedsrust niet perse een goed idee om daar naar te streven. Het is simpel maar waar: Je zult eerder doelen bereiken die je realistisch voor jezelf hebt gesteld. Met een stretch weliswaar…

 

Misschien word je geen bodybuilder of een beroemd model, maar je kunt zeker gewicht verliezen en vol vertrouwen in je favoriete outfit rondstruinen als je commited bent om ervoor te gaan. Hetzelfde geldt voor financiële doelen in je bedrijf. Zolang je zelf gelooft dat het haalbaar is, zul je ook eerder de acties ondernemen die ervoor nodig zijn om het te bereiken.

 

5 Commitment aan jezelf

Last but not least: er is maar één persoon die ertoe doet als het gaat om het realiseren van doelen. Dat ben jij. Jij bent degene die de uren in de sportschool moet zijn, die op kantoor blijft om die serie e-mails nog te schrijven die je nodig hebt voor het realiseren van je zakelijke doel. Jij bent degene waarvoor je het doet. Dus check bij jezelf steeds of je nog gecommitteerd bent. Of ben je inmiddels alleen nog maar een beetje geïnteresseerd in het halen van het doel? Ook al lijkt het alsof er van dag tot dag te weinig verandert, na een jaar zul je zien dat al die kleine acties die je moet ondernemen uiteindelijk een wereld van verschil creëren voor jezelf. Wat kun je vandaag doen aan je doelen wat ervoor zorgt dat je over een jaar verder bent?

 

Marketing als onderdeel van je doel?

Hoeveel:

  • Kost het jou als je jouw potentiële klanten niet kan bereiken met je boodschap?
  • Mensen horen jouw boodschap niet, omdat deze verdrinkt in de massa aan berichten van je concurrenten?
  • Workshops of events geef jij met veel te weinig deelnemers?
  • Gesprekken voer je met potentiële klanten die op niets uitlopen?
  • Potentiële klanten begrijpen niet waarom ze jouw product of dienst nodig hebben?

 

Stop met het verwarren van je publiek. Breng jouw boodschap kraakhelder naar buiten. Zodat jouw potentiële klant niet anders kan dan laaiend enthousiaste worden.  In een gratis online masterclass waarin we meteen aan het werk gaan, zet jij de eerste stappen naar een boodschap waaruit jouw DNA naar voren komt en die jouw klanten aanspreekt.

 

Schrijf je hieronder gratis in!

Hoe? Ik deel het met je in de gratis online Masterclass “Van vaag verhaal naar kraakheldere boodschap – het recept voor laaiend enthousiaste klanten”

lindsay-henwood-47743-unsplash

Wil je gratis ons magazine ontvangen?

Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje