Een hekel aan marketing

Hoe de juiste focus je veel meer oplevert

18 februari 2019   |   door Annemieke Tissink

Soms is het leven best eenvoudig. Hoe meer je werkt aan je zichtbaarheid en marketing, hoe meer potentiële klanten je zult bereiken. Maar wat nu als je marketing maar niets vindt? Dan is de kans dat je er echt actief mee bezig bent heel klein. Ik had vorige week zelfs iemand aan de telefoon die ervan gruwelde… Ik ben ervan overtuigd dat de wijze waarop jij over marketing denkt, bepaalt hoe effectief en succesvol je erin bent. Als het je lukt om anders naar marketing te kijken, verandert je bedrijf in rap tempo. Er is dus vooral een andere focus nodig.

 

Ok, wat voor andere focus dan? Veel ondernemers zijn bezig met marketing en zien dit als sleur, last of verplichting. Ze zijn niet in staat het grote plaatje voor ogen te zien. Waarom doe je die acties eigenlijk? Ik had dit rond 2012/2013 ook, zo lang al schrijf ik elke week een blog. Iets dat me in het begin best nogal wat tijd kostte. Waarvoor deed ik dit eigenlijk? Er waren voor mijn gevoel maar weinig mensen die het meekregen en daardoor frustreerde het ook. Het kostte tijd die ik ook aan iets anders kon besteden.

 

De wereld achter je marketing

Tot ik doorkreeg dat ik niet alleen bezig was met het schrijven van één blog per week. Maar dat er een hele wereld achter zat. Door die ene blog was ik in staat om mensen te bereiken, door die ene blog kon ik het werk doen waar ik zo van hou, door de ene blog werden er mensen bekend met ons bedrijf. Het doel van marketing gaat hier ook over. Mensen verder helpen. Jouw potentiële klant helpen met zijn zoektocht naar de oplossing voor zijn probleem. Door die marketing kun jij jouw werk voor steeds meer mensen doen.

 

Uniek, ook al zijn er zoveel anderen

Ook al zijn er veel anderen die ook doen wat jij doet, is er al veel geluid op de markt waar jij je tussen beweegt: er is niemand zoals jij. Niemand doet het precies hetzelfde als jij doet. En hoe zonde is het dan als mensen niet van je horen. Niet weten dat jij bestaat. Omdat jij niet de juiste blik hebt op marketing en wat het voor mensen kan betekenen. Als jij jezelf niet volop zichtbaar maakt, kun je al die mensen die jouw hulp nodig hebben niet helpen.

 

Lekker opdringerig

Dus onderzoek eens hoe jij aankijkt tegen marketing, zichtbaarheid en marketeers. Wat is het eerste dat er bij je opkomt? En ja. Er zijn nou eenmaal mensen die het niet zo nou nemen met zaken als integriteit, die lekker opdringerig zijn in hun marketing, die je iets verkopen dat je niet nodig hebt. Maar dat ben jij niet! En heel veel marketeers zijn dit niet. Er zijn juist steeds meer mensen die inzien dat marketing iets is dat je doet om anderen echt oprecht verder te helpen. Dus de insteek waarmee je werkt aan je marketing is van enorm belang… Marketing is op zichzelf niet goed of slecht. Het is neutraal. Het is een middel waarmee jij jouw boodschap kunt verspreiden zodat potentiële klanten je kunnen vinden.

 

Van één naar veel

Aangezien jouw producten en diensten anderen echt verder helpen en echt de moeite waard zijn, wil je dat zoveel mogelijk mensen ervan weten. Je kunt natuurlijk één op één aan de slag. Heel persoonlijk en effectief. Maar ook tijdsintensief. Daarom zijn de kansen die online marketing bieden voor jouw bedrijf enorm groot. Je bereikt er in korte tijd veel meer mensen mee. Als jij met jouw bedrijf ècht veel toegevoegde waarde kunt brengen, kan online marketing ervoor zorgen dat jij bekend wordt bij de mensen die jou zo hard nodig hebben. Veel meer dan door flyers verspreiden of visitekaartjes uitdelen aan mensen die je spreekt bij een netwerkbijeenkomst.

 

Goede dingen doen

Waar je ook staat in je bedrijf, shift je blik op marketing en ga ermee aan de slag om te zorgen dat zichtbaarder wordt. Het idee is dat je door veel meer marketing veel meer goede dingen kan doen in de wereld.  Met de juiste boodschap en de juiste technieken kan marketing iets zijn dat je leuk vindt om te doen omdat je weet dat je klanten ernaar uit kijken. Want uiteindelijk gaat marketing nooit over ons – het gaat om de mensen die je verder helpt.

 

Masterclass Master je online marketing – 8 maart

Er zijn hele mooie strategieën die je helpen om je online zichtbaarheid te laten groeien en die je niet heel veel moeite hoeven te kosten. Maar die wel effect hebben, waardoor je in een korte periode meer zichtbaar bent en daarmee de interactie op bijvoorbeeld je blog groeit.

 

  • Weet jij niet precies hoe jij jouw doelgroep online kan bereiken?
  • Maak jij nog niet optimaal gebruik van online marketing om klanten te krijgen?
  • Kan jouw volgers aantal wel een boost gebruiken?
  • Denk jij er wel eens over na om te stoppen met bloggen/social media?

 

Marketing is het belangrijkste dat je in je bedrijf moet doen. Marketing is namelijk de rest van de wereld laten weten dat jij er bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Hoe jij ervoor kan zorgen dat dat je het verschil kan maken voor een ander met jouw producten en diensten. Zonder marketing is er geen sales, zonder sales heb je geen bedrijf. Kortom: de belangrijkste activiteit om je groei te bereiken.

 

Wij geloven in de combi van verschillende strategieën voor online en offline zichtbaarheid. In deze Masterclass willen we het vooral met je hebben over je online marketing. Hoe zorg jij ervoor dat je tussen alle informatieprikkels die er online zijn jouw boodschap onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep? Hoe zorg je dat je opvalt? Hoe doe je dat op een manier die bij jou en je klant past, zodat jouw boodschap de doelgroep raakt? Daar gaan we mee aan de slag in de Masterclass Online Marketing op 8 maart.

 

Wat ga je leren tijdens deze masterclass op 8 maart?

  • Een strategie die past bij jou, jouw bedrijf en jouw klanten
  • Een systeem dat je helpt om dagelijks zichtbaar te zijn
  • Een manier om in 10 minuten een contentplan te creëren voor de hele week
  • Hoe je nog meer zichtbaar wordt en blijft onder jouw potentiële doelgroep
  • Hoe je on surround sound kunt gaan met je online marketing, zonder dat je al teveel moeite kost
  • Welke platforms voor jou het meest aantrekkelijk zijn en hoe je daar het beste communiceert
  • Een concreet plan om meer volgers te creëren
  • Hoe je anderen kan voor je kan laten werken om je zichtbaarheid te vergroten

 

Praktische informatie

We beginnen om 10.15 uur. De inloop is om 9.45 uur. Dan verwelkomen we je graag aan boord met een kop heerlijke koffie, thee of een heerlijk cappuccino met iets lekkers daarbij. We gaan door tot 16:00 uur. Daarna is er een borrel en gelegenheid om te netwerken met de andere ondernemers tot 17:00 uur.

 

Locatie:

Op een van de mooiste plekken in Zwolle, namelijk op het schip de MS de Ooster Schelde. We gaan niet varen, maar blijven de hele dag gewoon liggen aan de Pannekoekendijk 10.

tim-marshall-114623-unsplash

Wil je gratis ons magazine ontvangen?

Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.

[wpforms id="880"]

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje