josh-calabrese-527813-unsplash

Focus houden op je visie in 5 stappen

10 juni 2019   |   door Annemieke Tissink

Er is een aantal zaken waar jij als ondernemer van kan wakker liggen. Uit onderzoek blijkt dat één van die zaken het vasthouden van focus op de langetermijnvisie is. Vaak loop je hierin vast doordat de waan van de dag voorbij komt. Voor je het weet is de week weer om, is de maand alweer voorbij en zit je zo weer op de helft van het jaar.

 

Misschien ben je nog niet zo ver gekomen als je wilde… en dat geeft slapeloze nachten. Om te zorgen dat jij wel de focus houdt op je langetermijnvisie heb ik een stappenplan voor je dat je hierbij helpt.

 

Stap 1 – Heldere missie

Als het goed is, heeft je bedrijf een bestaansrecht. Dat is fijn, want daardoor kunnen we vaststellen dat jij waarde levert voor jouw klanten. Het is dus goed om jouw missie helder te hebben voor je bedrijf. En nee, niet in van die ellenlange mission statement regels die niets zeggen en zo abstract zijn dat niemand erdoor geïnspireerd raakt. Communiceer die missie ook naar buiten, naar je medewerkers en teamleden. Want als zij niet weten waarom ze het doen, dan is die focus sowieso lastig vast te houden.

 

Vragen die je helpen om je missie helder te krijgen zijn:

  • Waarom doe jij nu echt wat je doet met je bedrijf? (hint: het gaat hierbij niet om geld verdienen)
  • Wat is je bestaansrecht als bedrijf, waarom mag of moet jouw bedrijf er zijn?
  • Wat gaat er verloren als jouw bedrijf er niet meer is?

 

Stap 2 – Formulier je BHAG

Een BHAG is een Big Hairy Audicious Goal: een groot harig monsterdoel. Dit is een groot doel, dat bijna niet te realiseren is. Een doel waar je veel tijd, energie en geld in moet stoppen om het te behalen. Neem het voorbeeld van Volvo; hun BHAG is dat er in 2020 geen dodelijke ongelukken meer gebeuren waar een Volvo bij betrokken is.

 

Waarom is de BHAG zo belangrijk? Een BHAG doet een aantal dingen. Het geeft enorme focus. Want alles wat je doet moet bijdragen aan het realiseren van dit doel. Daarmee is het meteen een toetssteen. Draagt het bij? Ja? Mooi, dan doen! Nee? Dan niet doen… Daarnaast geeft een BHAG veel energie. Je kunt je voorstellen dat medewerkers van Volvo er enthousiast van worden en zin hebben om hiervoor te gaan.

 

Een BHAG heeft twee voorwaarden. Het moet heel helder zijn wat het te realiseren doel is. Geen ongelukken met een Volvo, betekent gewoon letterlijk 0 ongelukken. Een ander punt is dat het een duidelijke einddatum moet hebben. Dus Volvo heeft 2020 als einddoel. Het mooie hiervan is, dat dit ook weer veel focus geeft. Je weet wanneer je het wilt realiseren. O, ja denk dus groot als je dit doel formuleert. En zorg ervoor dat het natuurlijk verbinding heeft met stap 1, je missie.

 

Stap 3 – Reken terug

Als je BHAG hebt geformuleerd, kun je de volgende stap in je focus nemen en dat is het terugrekenen van je doel. Reken terug vanaf het eindpunt van je doel om te kijken welke stappen je moet nemen. Wederom een voorbeeld: voor Puurst is de BHAG dat we in 2025 100.000 ondernemers hebben geholpen om de volgende stap in hun bedrijf te realiseren.

Dat betekent dat we dan terug gaan rekenen: wat moeten we in 2024, 2023, 2022, 2021, etc gerealiseerd hebben om in 2025 dat doel behalen? Wat je hiermee doet is een meerjarenplan maken voor je bedrijf. Je zult merken dat het begin nog abstract is, maar naarmate je dichter bij 2019 komt, het steeds concreter wordt.

 

Stap 4 – Focus op 3

Als je dit meerjarenplan hebt gemaakt, gaan we kijken naar het komende half jaar. Om nog meer focus aan te brengen, is de opdracht die je meekrijgt om je doelen voor de rest van 2019 te bundelen in maximaal 3 kerndoelen. Dus niet 10, 20 of 60 doelen per jaar. Nee, niet meer dan 3 hoofddoelen. Waarom? Heel simpel: focus. Door dit te doen ga je nadenken over wat echt de kern is van wat je het komende half jaar wil gaan realiseren om bij te dragen aan het realiseren van jouw BHAG. Natuurlijk bestaan die 3 kerndoelen uit een aantal subdoelen en acties die je moet uitvoeren. Beschrijf deze subdoelen en plan die weg in je jaar. Plan niet alles in het laatste kwartaal van het jaar, maar verspreid je acties over de komende zes maanden. Hierdoor houd je ook focus.

 

Stap 5 – Meten en bijsturen

Tot slot: De laatste stap om je focus te houden op je lange termijn doelen is te zorgen dat je vorderingen gaat meten. Heel simpel! Stel dat een van je doelen is om in 2019 100 nieuwe klanten binnen te halen, dan kun je berekenen hoeveel klanten dit zijn per maand, week en dag. Door dit wekelijks of maandelijks te meten, kun je bijsturen. Loop je achter, dan heb je meer marketingacties te doen. Loop je voor, dan is dat mooi! Maar analyseer dan ook hoe dit komt, kijk wat de succesfactor is en ga hier meer van doen. En stel je doelen natuurlijk bij naar boven.

 

Succes

Met dit stappenplan kun jij de focus houden op je langetermijnvisie. Blijf wel in de actiestand, want zonder actie gebeurt er niets.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje