Artikel

Focus is geen hocus pocus

9 maart 2020   |   door Annemieke Tissink

De afgelopen week kwam het woord focus veel terug in de gesprekken die we voerden. Zo was er een dame die door enorme focus aan te brengen eindelijk haar bedrijf succesvol kreeg en las Pieter een interessant boek over hoe focus je groei verder bevordert en je bedrijf uiteindelijk verkoopbaar maakt. Tijd dus om er wat meer over te delen!

 

Het onderwerp is interessant omdat veel mensen er een andere betekenis aan geven. Sommige mensen denken bij focus vooral aan timemanagement omdat ze hun werk niet gedaan krijgen, maar voor ons gaat het meer om een helder beeld hebben waar je heen gaat en je tijd en activiteit daarom goed vooruit plannen richting dit doel.

 

Wat wil je?

Je hebt voor focus allereerst een helder doel nodig. Je moet weten waar je naartoe werkt. Is het een omzetverhoging? Meer tijd kunnen besteden met je familie? Wat wil je bereiken? Als je niet weet welke richting je op gaat of als je dat wel weet maar het geeft je geen energie, dan zal het moeilijk zijn of gefocust te werken. Je wordt namelijk niet overtuigd om je niet te laten afleiden door alles wat er om je heen gebeurt. Dus als je worstelt met je focus, vraag je dan af of jouw doelen helder genoeg zijn. Heb je er een tijd aan gekoppeld? Is het meetbaar? Ligt het net iets verder dan je comfortzone? En misschien nog wel belangrijker; word je er blij van, geeft het je energie?

 

Wat ga je doen?

Het tweede aspect waar je naar kunt kijken als het gaat om meer focus in je bedrijf is vooruit plannen wat je doet in een dag, en het liefst al per uur. Zo krijg je veel meer gedaan, houd je meer tijd over voor familie en werk je gerichter. Je kunt dit plannen heel extreem doen, zo zijn er mensen die hun dag in segmenten van 15 minuten plannen, zodat ze heel precies weten wat ze wanneer gaan doen. Als wij naar onze agenda kijken, dan plannen we het liefst tussen de 12 en 18 maanden vooruit. Ik weet voor de komende 18 maanden welke dagen we met klanten besteden, wanneer we werken aan marketing, wanneer we vakantie hebben, etc. Het gaat hier om het programmeren van jezelf, zodat je precies weet wat je wanneer kunt doen en je nooit zomaar voor je computer zit om je af te vragen wat je nu weer eens kun gaan doen. Hierdoor verlies je namelijk veel kostbare tijd. Het is een kwestie van voorbereiding.

 

Help, het lukt niet!

De eerste reactie van mensen wanneer we ze vertellen over deze manier van plannen is: “Mijn weken zien er nooit hetzelfde uit. Ik heb kinderen en wat als er eentje ziek wordt? Dan kan ik mijn hele planning uit het raam gooien!”. Dat snappen we best. In een gewone week houden wij ons voor 80% aan onze planning. Ook wij houden ons niet 100% aan die planning omdat het leven langskomt – ik krijg een onverwacht telefoontje of word ziek, etc. In een slechte week zie ik ook wel eens mijn halve planning in het water vallen, maar het punt is dat wanneer je gaat plannen en de komende week of twee weken zoveel mogelijk vastlegt je al veel meer gefocust werkt (zelfs al houd je er niet 100% aan). Je zult in die tijd meer bereiken dan normaal. Denk niet dat lukt me nooit, want dat zijn allemaal excuses.

 

Aan de slag

We raden je dus aan om te gaan plannen! Doe dit per twee weken en vul in wat je wanneer op welke tijd gaat doen – werken met klanten, tijd voor familie, de sportschool, je marketing, een massage, etc. Plan het van te voren en je focus zal enorm zijn. Het helpt ons met het runnen van ons bedrijf en het is ook hoe we klanten leren om hun bedrijf te runnen. Het werkt voor ons, het werkt voor hen en het kan ook voor jou werken.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje