succesvollefeestdagen

Haal alles uit de feestdagen

7 december 2020   |   door Annemieke Tissink

Sinterklaas is weer het land uit en de kerst komt al in zicht. Om me heen hoor ik verschillende verhalen over hun decembermaand. De feestdagen zijn altijd een beetje hollen of stilstaan voor de meeste ondernemers. De eerste weken van december lijkt alles nog ‘even’ af te moeten en daarna worden het stille dagen. Tenzij je bedrijf juist afhankelijk is van de kerstdagen, dan is dit waarschijnlijk de drukste tijd van het jaar. Als dat het geval is, dan is de uitdaging om voldoende tijd vrij te maken voor familie en vrienden, maar wanneer je bedrijf stilvalt horen daar weer andere problemen bij.

 

Natuurlijk is het lekker om een paar dagen vrij te zijn, maar het gevolg is vaak ook dat je cashflow terugloopt. Je maakt simpelweg minder uren, verkoopt minder of kunt op andere manieren minder klanten bedienen dan in andere maanden. Dus wat ga je doen? Ga je met je armen over elkaar zitten en hopen dat het in januari wel weer lekker opstart? Of ga je aan de slag om te zorgen dat je inkomen gewoon doorloopt?

ELKE VAKANTIE OPNIEUW

De tips die ik je hiervoor geef zijn niet alleen handig in december, maar in iedere situatie waarbij de omzet terugloopt door vakantie. De oplossing voor deze seizoensproblemen is eenvoudig: je mag nog meer aan de slag met je marketing. Daarbij is het belangrijk om op te merken dat je marketing hebt die gericht is op de lange termijn en marketing met korte termijn doelen. Hieronder eerst even wat algemene uitleg hierover.

KORT VERSUS LANG

Die lange termijn spreekt voor zich, het brengt je niet direct resultaten. Hierbij gaat het om activiteiten als het maken en verzenden van content (social media/video’s/blogs/podcast), interviews in de media en spreken op events. Die lange termijn marketing levert je uiteindelijk wel vaak grotere resultaten op, omdat je bouwt aan zichtbaarheid en vertrouwen onder je doelgroep. Dus wel heel handig! Maar niet als je NU geld nodig hebt.

 

KORTE TERMIJN KANSEN

Over dus naar de korte termijn, want dat is waar geld op de korte termijn kan worden verdiend. Let er wel op dat je hiervoor die andere marketing wel heel hard nodig hebt. Zonder de lange termijn activiteiten bouw je niet aan zichtbaarheid en bereik o
nder je potentiële klanten. Een voorbeeld van een marketingactiviteit die zorgt voor snelle verkopen is bijvoorbeeld een speciale actie met een deadline. Een succesvol bedrijf met een goede omzet en maakt gebruik van zowel korte als lange termijn acties, omdat dit de beste resultaten oplevert. Een voorbeeld:

  • Je bouwt aan je e-maillijst (lange termijn)
  • Je verzendt zeer regelmatig waardevolle content (zoals een blog) naar je lijst
  • Je lanceert een product naar je offline en online volgers, met een tijdelijke aanbieding of tijdelijke beschikbaarheid

Nu ben jij aan de beurt om iets te bedenken… Laat je inspireren door de tips hieronder.

 

7 TIPS VOOR SUCCESVOLLE MARKETING RONDOM DE FEESTDAGEN

1 Gebruik de kracht van herhaling
Zorg dat je volop zichtbaar bent! Zowel met leuke content van toegevoegde waarde op social media alsook in de mailbox van je volgers. Stuur meerdere berichten, mails of kaarten om je speciale aanbod onder de aandacht te brengen. De kracht van herhaling zorgt ervoor dat er mensen zijn die op je aanbod zullen ingaan.

 

2 Maak je aanbod schaars
Zorg dat je echt een aanbod creëert dat slechts tijdelijk voor een speciale prijs te krijgen is. Dit zorgt voor een gevoel van schaarste en dit stimuleert mensen om ja te zeggen tegen je aanbod.

 

3 Wees speciaal
Wat heb jij te bieden dat grote concurrenten niet kunnen leveren? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Laat dit naar voren komen in je marketing materialen. Ook wanneer je geen speciaal aanbod kunt doen qua prijs, kun je nog wel in service of beleving opvallen.

 

4 Zorg dat je aanbod bij de juiste groep terecht komt
Niet iedereen wil hetzelfde. Zorg dus dat je goed weet voor welke doelgroep jij jouw aanbod maakt. Zo vergroot je de kans op een ja…

 

5 Hoe meer, hoe beter!
Zorg voor mooie bonussen om je aanbod nog aantrekkelijker te maken. Het moet echt een no-brainer worden om ja te zeggen, dus moet je zorgen dat er extra veel toegevoegde waarde is.

 

6 Werk samen
Met z’n tweeën bereik je meer dan alleen. Welke partij is geen concurrent, maar heeft wel dezelfde doelgroep als jij hebt? Kortom: met wie deel jij je klanten? Samen heb je een grotere groep mensen om jullie aanbod aan te doen.

 

7 It’s the season
Durf je product of dienst ook een feestelijk tintje mee te geven. Koppel het aan een thema zodat het nu extra relevant is. Denk aan alles rondom kerstdiners, kerstborrels, cadeautjes, etc. Of laat weten dat jij jouw prijzen verhoogt op 1 januari, dan kun je mensen de kans geven om nog te profiteren van de oude prijzen.

OOK IN 2021 BLIJVEN KLALLEN? 8 JANUARI: JOUW PLAN VOOR HET NIEUWE JAAR

Eén ding weet ik zeker, 2021 kan jouw beste ondernemersjaar ooit worden. Met de masterclass 2021: Jouw beste ondernemersjaar zet jij de stappen om je ambitie dichterbij te halen. Eén dag waarin je de rest van het komende jaar hebt uitgestippeld.

 

Deze masterclass is voor jou

  • Als je van 2021 je beste ondernemersjaar ooit wilt maken
  • Als je echt durft te kiezen voor wat jij belangrijk vindt
  • Als je ambitie hebt om je bedrijf verder te laten groeien
  • Als je gefocust wilt werken aan de groei van je bedrijf
  • Als je een concrete roadmap wilt hebben voor 2021 voor jouw bedrijf
  • Als je een nog grotere impact wilt maken dan je alle voorgaande jaren hebt gedaan
  • Als je een keer een plan wilt maken wat echt voor je gaat werken en uitvoerbaar is
  • Als echt een grote stap wilt zetten met je bedrijf in 2021

 

Wat ga je leren tijdens de masterclass?

  • Je weet hoe je jouw doelen kunt bereiken en weet je welke concrete eerste stappen jij al kunt gaan zetten om je doelen te realiseren.
  • Je leert een systeem om in de drukte van je bedrijf bij te houden waar je staat ten opzichte van alle voor jou belangrijke punten, zodat je weet dat je on track bent.
  • Je leert hoe jij regie kunt houden over je doelen en de mate waarin je ze bereikt, zodat je bij onverwachte dingen niet helemaal bij nul hoeft te beginnen, maar gewoon een kleine aanpassing in je plan kunt maken.
  • Je hebt een duidelijke richting voor het nieuwe jaar.
  • Je krijgt enorme focus, zodat je niet meer zo makkelijk wordt afgeleid.
  • Je hebt inzicht in wat je dagelijks kunt doen om je doelen te bereiken.
  • Je weet wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.
  • Je hebt een stappenplan om jouw ideeën nu eens echt in praktijk te brengen.
  • Je kunt sparren met andere ondernemers die jou inspireren en verder helpen.

 

Praktische informatie:

  • Datum: 8 januari 2021
  • Per datum plek voor beperkt aantal deelnemers i.v.m. de maatregelen vanuit de overheid
  • Tijd: 10.00 – 16.30 uur
  • Locatie: Live in Zwolle (afhankelijk van de maatregelen, anders is hij online)
  • Investering: 147 euro exclusief btw
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje