Foto bij artikel

Haal meer uit de tweede helft

1 juli 2019   |   door Annemieke Tissink

De eerste helft van 2019 is alweer voorbij! Lig je op schema? Maak je de progressie die je wilt? Heb je bereikt wat je wilde bereiken tot nu toe? Het is soms zo makkelijk om je te laten meeslepen in de waan van de dag. Je start het jaar met duidelijke doelen en de beste intenties om die ook echt te gaan bereiken. Maar dan komt je leven ineens langs en zijn er ‘zomaar’ zes maanden gepasseerd zonder dat je het gevoel hebt dat je doelen dichterbij zijn gekomen. Je hebt niet meer regelmatig naar je doelen gekeken, laat staan dat je nieuwe hebt geschreven… Misschien voelt het zelfs wel als een verloren half jaar.

 

Maar, wees niet getreurd! Er zijn nog zes maanden te gaan. De helft van het jaar is ook weer een mooie gelegenheid om even afstand te nemen en te reflecteren op de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Wat heb je allemaal bereikt? Wat hield je tegen op de weg naar je doelen? Allemaal belangrijke inzichten die zorgen dat je ‘on track’ blijft. Je moet het hele jaar door wijzigingen aanbrengen, bijsturen en actie ondernemen om consistent richting je doel te gaan. In dit artikel beschrijf ik daarom vijf veranderingen die leiden tot groei in je leven en bedrijf.

 

1. Besteed geen tijd aan zaken die niets opleveren.

Veel tijd gaat op aan zaken die je uit de ‘flow’ halen. E-mails in je inbox worden vaak meteen beantwoord, je steekt energie in discussies die geen zin hebben, laat je uit je ritme halen door iedereen die iets van je wil en zo komt je planning in gevaar. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn (al denk je soms van wel). Je hoeft niet meteen overal op in te gaan. Soms is het juist goed om verzoeken even te laten liggen, zodat je kunt kijken of ze echt bijdragen aan de realisatie van je doelen. Ook hoef je niet de hele dag actief te zijn op sociale media.

 

Je hebt als ondernemer de keuze om eerst te werken aan de zaken die je dichterbij je doelen brengen. De realiteit is dat we af en toe de verkeerde keuze maken. Het heeft ook geen zin om dan boos te worden op jezelf. Kijk wat je NU kunt doen om het te veranderen en kom meteen in actie. Een piloot stuurt een vliegtuig ook bij richting de eindbestemming. Dus waarom zou jij dat niet kunnen?

 

2. Zeg nee tegen klanten die niet passen.

Een bedrijf heb je om geld te verdienen. En zeker in tijden dat je niet op koers ligt, is het soms schipperen om je team en andere rekeningen te kunnen betalen. In die tijd zijn ondernemers soms in staat om elke klant aan te nemen die bereid is te betalen. Doe het niet! Hoewel het geld welkom is, zal de stress die het oplevert om de verkeerde klanten te hebben hier niet tegenop wegen. Je weet vast precies waar ik het over heb…

 

De mensen die energie kosten: er is geen plezier aan en het zijn meestal ook niet de meest positieve ambassadeurs. Vertrouw erop: zelfs in de moeilijke tijden, kun je de klanten vinden die bij je passen en die waarderen wat je te bieden hebt. Dus zeg gewoon nee. Het is beter voor je gemoedsrust. Wanneer je meer focus hebt op de klanten die wel bij je passen en de acties onderneemt om je bedrijf zichtbaar te maken, komen ze naar je toe.

 

3. Verlaag je prijzen niet!

Als je achterloopt in je omzet, is de verleiding groot om je prijzen te verlagen. “Misschien ben ik wel gewoon te duur”, is een uitspraak die dan al snel wordt gebruikt. Meestal vraag je zelfs te weinig voor de waarde die je biedt, dus het is eerder tijd om je prijzen te verhogen dan te verlagen. Alleen hierbij komen vaak wat mindset-issues om de hoek kijken. Misschien denk je dat je het niet waard bent of dat mensen nee zullen zeggen.

 

Kijk eens eerlijk naar de waarde die jij jouw klanten biedt en bereken wat jouw tijd, ervaring en kennis waard zijn. Maak geen aanbod waarbij je per uur wordt betaald, maar laat mensen betalen voor wat ze krijgen. Dat is altijd meer dan de tijd die je erin steekt. Zeg wederom nee tegen mensen die dit niet zien, die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, etc.

 

4. Streef ernaar om de beste versie van jezelf te worden op elk gebied van je leven.

Het ontwikkelen van een succesvol bedrijf gebeurt wanneer je groeit in elk aspect van je leven. Hoe meer jij een sterkere persoon wordt, des te meer kun jij je concentreren en actie ondernemen in de zaken die je bedrijf laten groeien. Om het jaar sterk te eindigen, moet je af en toe ook eerlijk bekijken waar je persoonlijke ontwikkeling je heen brengt. Een eerste stap is inzicht krijgen in wat je gelukkig maakt en kijken wat je moet doen om de beste versie van jezelf te worden. De uitkomst zal je vaak leiden tot betere resultaten in jouw bedrijf. En misschien is daar af en toe een beetje hulp bij nodig. So what? Bij Puurst laten we ons ook altijd coachen en bijsturen in de richting van onze doelen. Zowel zakelijk, persoonlijk als financieel.

 

5. Bouw het leven en het bedrijf dat jij wilt, met de focus op de lange termijn.

Het is jouw bedrijf: Jij bent degene die elke dag wakker wordt en je bedrijf runt. Dus besluit ook om te gaan voor datgene wat jij wilt. Je kunt een bedrijf bouwen waar je heel blij van wordt èn dat winstgevend is. Denk niet dat het een OF keuze is. Dit is jouw leven – bouw het bedrijf dat jij wilt. Laat de gedachten en meningen van anderen niet bepalen wat jij in je (zakelijke) leven doet.

Je hebt alles wat je nodig hebt om een geweldig leven en bedrijf te bouwen. Je kunt elk jaar sterk beginnen en eindigen. Het gaat erom wat je in de tussentijd doet.

 

Onderneem steeds weer actie richting je doelen en stel bij waar nodig. Je bouwt niet alleen een bedrijf voor vandaag of morgen, ook niet alleen voor 31 december. Je bouwt een bedrijf waarmee je de toekomst in wilt. Waar je over een paar jaar nog steeds met plezier in/aan werkt. Dus ga aan de slag met bovenstaande punten, die je helpen te doen wat ervoor nodig is om je doelen te realiseren.

 

Aan de slag!

Komende woensdag start het Internet Marketing Summit 2019. Het grootste online marketing event van Nederland. En jij kunt erbij zijn, gewoon vanaf je eigen computer! Dus zowel thuis of op vakantie krijg je in vijf dagen meer dan 40 uur aan inspiratie van 21 topsprekers, zoals Eelco de Boer, Dean Jackson, Thijs Lindhout, Youri Meuleman, Cynthia Schultz en Aranka van der Voorden. Op deze manier haal je de kennis om je doelen te halen gewoon naar je toe.

Waarom nodigen we je uit? Pieter is één van de hosts van dit event waarin je alles leert wat je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien via het internet. Dus: Wil je meer groei? Ben je toe aan de volgende stap en wil je de code kraken naar meer online verkopen? Meld je hier snel aan.

 

Met de kortingscode pieter ontvang je 25 euro korting op je deelname!

 

Het Internet Marketing Summit is op 3, 4, 5, 6 en 7 juli 2019, maar het niet erg als je niet overal bij kan zijn. Als je meedoet krijg je opnames van alle sessies.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje