11jaar

Het fundament voor succes dat te weinig ondernemers hebben staan

22 maart 2021   |   door Annemieke Tissink

Voor ons 11-jarig bestaan gaven we een online feestje voor klanten. We deelden er onze belangrijkste succescriteria voor ondernemers op basis van onze grootste lessen. Die lessen waren af en toe best pijnlijk. Er zijn veel reflectiemomenten voor nodig geweest om op basis van sommige lessen (of daalmomenten) weer te  besluiten om door te gaan. We hoorden terug dat veel van de aanwezigen deze momenten ook veel te weinig pakten. Zonde! Want hierin schuilt de sleutel… Geldt dit voor jou ook? Dan is er altijd Aristoteles om op terug te vallen…

 

Aristoteles zegt: “Jezelf kennen, is het begin van alle wijsheid”. Een mooie quote, maar ook echt heel erg waar voor ondernemers wanneer je hem toepast. Het geldt niet alleen voor jezelf en je eigen persoonlijkheid, maar zie je bedrijf ook als persoon. Jouw bedrijf leeft, groeit, verandert en reageert op verschillende externe factoren. Daarnaast heeft het een onderscheidend DNA: niet alleen de producten of diensten, maar ook de missie/visie, doelen, kernwaarden, cultuur, processen, klantbeleving en alle andere factoren die jouw bedrijf onderscheiden van anderen.

 

Te weinig ondernemers staan hierbij stil. Ze rennen door de waan van de dag, laten zich makkelijk afleiden en springen in op iedere trend. Maar het is altijd een goed idee om dit DNA voor jezelf vast te stellen of te herijken. Zeker als je met een team werkt! Hieronder een paar handvatten voor het onderzoeken en vaststellen van jouw bedrijfs-DNA:

 

Interne besluiten die alles bepalen

Maak een lijst van de kernwaarden die het gedrag en de processen in je bedrijf sturen. Wat is voor jou enorm belangrijk in je bedrijf? Wat is on-onderhandelbaar voor je? Welke principes gebruik je bij het maken van je keuzes? Kernwaarden sturen alle actie en geven betekenis aan de intenties van je bedrijf. Als je kijkt naar sterke merken, dan hebben zij kernwaarden die tot in elke vezel van hun bedrijf zijn doorgedrongen. Bij iedere beslissing wordt gehandeld vanuit deze waarden.

 

Onderscheidend vermogen

Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Neem even de tijd om na te denken over hoe jij jouw bedrijf zo opmerkelijk, zo opvallend en dus aantrekkelijk voor klanten zou kunnen maken, dat mensen niet anders kunnen dan over jou praten, jou aanbevelen en met jou willen werken.

 

Duidelijke plek

Welke plek wil jij innemen in de markt? Je wilt meer zijn dan het zoveelste bedrijf. Je wilt een DNA dat je inspirerend, sterk en herkenbaar maakt. Een DNA dat je duidelijk kunt communiceren in je marketing, zodat mensen je bedrijf een kans geven en meer informatie willen over werken met jou.

 

Triggerende belofte

Welke belofte doe jij aan je klanten? Wat beloof je hen wanneer ze met jou in zee gaan? En durf je ook echt voor die belofte te staan? Wat levert werken met jou echt op? Zorg ervoor dat je merkbelofte ook echt tot uiting komen in de interactie die mensen hebben met je bedrijf. Dus in het contact met je (potentiële) klanten, tijdens je dienstverlening en in je bedrijfscultuur. Dus practice what you preach!

 

Duidelijke focus

Focus is voor de meeste ondernemers een uitdaging. Want als ondernemer zie je altijd kansen en mogelijkheden. Daarnaast is de waan van de dag altijd in de buurt om je af te leiden. Er zijn van die dagen dat je voor je gevoel de hele dag druk bent geweest, maar dat jij je afvraagt wat je nu eigenlijk gedaan hebt. Je to-do lijst is alleen maar langer geworden. Waar doe je het eigenlijk voor? Tijd dus voor focus!

 

Ik was tot een paar jaar geleden koningin multi-tasken. Op een gegeven moment was ik 7 dagen per week met mijn bedrijf bezig. Ik checkte voortdurend mijn e-mail, maakte regelmatig mijn ‘vaste online rondje’ Naar mijn LinkedIn, Facebook, website statistieken, een aantal blogs en weer terug naar mijn e-mail… Ik ging elke dag weer vol goede moed aan de slag, helemaal klaar om een berg werk te verzetten, maar er gebeurde veel te weinig als ik heel eerlijk moet zijn. 

 

Aan het einde van de dag als ik terugkeek, leek het alsof ik voortdurend druk was geweest – maar met wat eigenlijk?

 

Heb jij dat ook wel eens? Je begint met werken en hebt ongeveer bedacht wat je moet doen en opent een nieuw document, typt een paar zinnen, maar het lukt je niet om gefocust te blijven. Dus klik je even op je mailbox om te zien welke nieuwe berichten je hebt.

 

15 minuten later dringt het pas tot je door dat je nog steeds achter je mail zit, maar voordat je weer aan het werk gaat, check je eerst nog even je LinkedIn berichten (weer 20 minuten verspild), en je facebook of Instagram (woppa! Weer 20 minuten voorbij)… En voordat je het weet, is het alweer lunchtijd. 

 

Ben jij klaar met het gebrek aan focus en wil je nu eindelijk eens de resultaten bereiken waar je zo naar verlangt? NU is het moment om (weer) volop focus te krijgen! 

 

Deze Online Masterclass FocusFlow is echt een must voor jou als:

  • Je een superfocus wilt aanbrengen in je werkzaamheden
  • Je de chaos in je hoofd wilt structureren
  • Je een duidelijke structuur in je week, maand en jaar wilt krijgen
  • Je meer vanuit flow wilt werken, in plaats van achter feiten aan te hollen
  • Je meer duidelijkheid wilt hebben over waar je naar toe gaat met je bedrijf 
  • Je precies wilt weten welke stappen je naar je doel brengen
  • Je vaker nee wilt zeggen tegen dingen die je niet verder helpen
  • Je focus en structuur wil aanbrengen in je werk zonder jezelf te verliezen
  • Je tools wilt leren die helpen om super gefocust te blijven 
  • Je wilt weten hoe jij jezelf altijd kan motiveren om steeds weer de volgende stap te zetten 

Waarom zou je meedoen?

  • Je wilt meer tijd creëren en betere resultaten behalen in je bedrijf
  • Je wilt niet meer achter de feiten aanlopen
  • Je wilt grip op je agenda en je tijd
  • Je leert grenzen stellen naar je omgeving en vaker kiezen voor wat goed is voor jou
  • Je gaat concreet aan de slag en zet meteen stappen richting resultaat
  • Je tools wilt leren die helpen om super gefocust te blijven
  • Je wilt weten hoe jij jezelf altijd kan motiveren om steeds weer de volgende stap te zetten
  • Je hebt meteen online toegang en dus kun je het meteen anders aanpakken
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje