
Ik wil je volgen
7 januari 2020 | door Annemieke Tissink
In welke branche je ook zit, wat je businessmodel ook is, jouw klanten schreeuwen om jou als leider. Ook al zie je het zelf vaak niet zo, vaak kijken je klanten en relaties naar jou voor het samenbrengen van gelijkgestemden zoals zijzelf om ideeën en oplossingen te delen. Maar ook voor advies, voor waardevolle informatie. Ze willen horen wat je te zeggen hebt over de onderwerpen die voor hen het belangrijkst zijn.
Mensen willen niet dat hen iets door de strot wordt geduwd. Niemand wordt er blij van als ze in een ‘funnel zitten’. Jouw klanten zitten niet te wachten op blabla. Maar er zijn veel goeroes in jouw branche die vooral heel veel lawaai maken en mensen laten geloven dat er maar één manier is om het leven te krijgen dat ze willen: hun manier. Jij en ik weten dat dit voor geen meter klopt.
Duizend wegen
Er zijn duizend wegen die naar Rome leiden en ook in jouw vak zijn er veel paden te bewandelen, veel creatieve ideeën, veel goede oplossingen om mensen echt verder te helpen om hun doelen te bereiken. Maar als jij niet naar buiten gaat en jouw kennis, wijsheid en menselijkheid met jouw klanten deelt, hebben ze geen andere keuze dan te luisteren naar mensen die zeggen: “Er is maar één manier.”
In de film The American President zit een quote over leiderschap die ik zelf nogal dubbel vind: zowel enorm bemoedigend als ook angstaanjagend.
“People want leadership. And in the absence of genuine leadership, they will listen to anyone who steps up to the microphone. They want leadership. They’re so thirsty for it, they’ll crawl through the desert toward a mirage, and when they discover there’s no water, they’ll drink the sand.”
We zoeken jou!
Dus: Mensen willen leiderschap. Dat is hoopgevend. Ze zijn ernaar op zoek! Maar bij gebrek aan echt leiderschap, zullen ze luisteren naar iedereen die de microfoon pakt. Dus als jij die leiderschapsrol niet pakt, luisteren ze ook naar de collega’s waarvan je weet dat ze een heel andere visie hebben dan jij. Of erger: mensen die vooral hun eigen belangen najagen, zonder hun klanten echte waarde te willen leveren. Als deze mensen de rol van leider wèl pakken, luisteren anderen ernaar en “hebben ze zo’n dorst naar leiderschap, dat ze door de woestijn kruipen naar een luchtspiegeling en als ze ontdekken dat er geen water is, drinken ze het zand.” Oef!
Jouw visie
Wat jouw klanten willen, is contact maken met jou en jouw ideeën. Ze moeten je stem en je unieke ideeën horen. Social media is een geweldige manier om dat te doen. Door te bloggen, door gesprekken op Instagram, LinkedIn en facebook te voeren, door jouw video’s op YouTube en jouw podcasts op iTunes te plaatsen, deel jij wat je gelooft met anderen die jouw visie en leiderschap over deze onderwerpen willen horen.
Pak je podium
Ook netwerken, lezingen geven, je kennis online delen en boeken schrijven zijn andere geweldige manieren om jouw visie te verspreiden. Geef een webinar of leidt een mastermind-groep voor je klanten. Wees creatief! En vooral: Wees de leider die ze zoeken. Als je ergens sterk in gelooft, wacht dan niet op iemand anders die zijn/haar leiderschap pakt. JIJ bent ook een leider, in het Engels zo mooi een ‘thought leader’ genoemd. Dus:
Als jij een belangrijke boodschap hebt voor je klanten, ga erop uit en praat erover.
Als er regels zijn die moeten worden overtreden, breek ze dan.
Als er betere manieren zijn om dingen te doen – laat het mensen zien.
Als er onwaarheden in jouw branche worden verteld, herstel dit dan door jouw visie te delen.
Als er dingen zijn waar je gepassioneerd over bent, praat er dan over met je community.
En als er nog geen community is, verzamel de mensen om je heen.
Zoals Seth Godin zegt:
“You don’t need permission from people to lead them. But in case you do, here it is: They’re waiting — we’re waiting — for you to show us where to go next.”
Dus ga erop uit op een manier die je aanspreekt, vind anderen die denken en voelen zoals jij en creëer een community. Stap in je leiderschapsrol. We wachten op jou. En we willen je volgen.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "
Richard Branson
