levels in bedrijfsgroei

In 5 stappen naar het volgende niveau in je bedrijf

3  augustus 2020   |   door Annemieke Tissink

Het ene bedrijf is het andere niet, van zzp tot klein mkb; er zijn legio mogelijkheden om te groeien, te werken aan je doelen en te bouwen aan succes. Niet gek dus, dat je af en toe niet weet waar je moet beginnen en wanneer je de volgende stap wilt zetten in je bedrijf. En die volgende stap, wat is dat überhaupt eigenlijk? Vandaag delen we de bedrijfsgroeifases zodat jij precies weet waar je staat, waar je op kunt focussen en welke factoren ervoor zorgen dat je business groeit zoals jij wilt.

 

Al meer dan tien jaar helpen wij ondernemers bij de groei van hun bedrijf. En als jij dit leest, is de kans groot dat jij ook graag wilt groeien. Alleen hoe dan? Wat kun je doen? Waar start je? Ik zie veel mensen bij wie deze vragen nog net geen kortsluiting opleveren. Herken je dat? Je bent dus niet de enige…

 

Je wilt het goed aanpakken en geen houtje-touwtje bedrijf opbouwen. Sterker nog: het doel is een geoliede machine. Met de beste mensen, goede procedures, handige systemen en de juiste processen om continue groei te realiseren. Als dat inderdaad is wat jij wilt, is het handig om te weten waar je staat en wat er nodig is voor groei. Daarom bespreek ik hieronder de vijf bedrijfsgroeifases waar Churchill & Lewis voor Harvard Business Review jaren geleden al een artikel over schreven. Hoe oud het artikel ook is, deze fases zijn nog steeds relevant, dus lees snel verder.

 

FASE 1 – OPRICHTING: KLAAR VOOR DE START?!

Dit is het moment waarop je bedrijf tot leven komt en jij als enige het bedrijf bent. Er is nog niemand anders, nog geen klanten, geen teamleden, geen personeel of samenwerkingspartners. Dat betekent dat je vooral tijd besteed aan plannen maken, je briljante ideeën bedenkt en volop producten/diensten ontwikkeld. Je bouwt langzaam aan je merk, moet vooral je zichtbaarheid vergroten en klanten werven. Er is veel te leren en nog veel meer veel te doen.

 

Succesfactoren in deze fase zijn:

  • Enorme zelfdiscipline. Het verschil zit in hoe jij je tijd besteed, omdat je gefocust moet zijn om alles gedaan te krijgen in de hoeveelheid tijd die je echt hebt.
  • Een duidelijk concept, waarmee jij jezelf onderscheidt in de markt.
  • Onweerstaanbare producten en diensten creëren, zodat mensen klant bij je willen worden.
  • Een helder en duidelijk marketingplan, zodat je bedrijf naar de volgende fase gaat, je geld kunt verdienen en zo snel mogelijk winstgevend kunt worden met je bedrijf.

 

FASE 2 – OVERLEVEN EN EERSTE GROEI

Dit wordt niet voor niets de overlevingsfase genoemd, omdat je als bedrijfseigenaar letterlijk in de overlevingsmodus bent. Je hebt waarschijnlijk best een aantal klanten. Alleen deze kwamen per toeval of omdat je een succesvolle marketingactie hebt gedaan. Het is in elk geval geen constante klantenstroom. Je hebt een klein beetje inkomen, maar je doet nog steeds alles zelf. Er zijn geen werknemers en je hebt ook nog geen team opgebouwd. Hoogstens werk je samen met één VA of een uitvoerend assistent die een paar uur per week of per maand voor je werkt, maar er is geen vaste ondersteuning.

 

In deze fase zijn er drie succesfactoren:

  • Een consistente klantenstroom opbouwen met behulp van je marketing.
  • Hoge klanttevredenheid, zodat er meer mensen als doorverwijzer voor je bedrijf optreden.
  • Ga mensen aannemen. In de overlevingsmodus doe je alles zelf, maar dat kan maar tot op zekere hoogte.

 

Let op! In de praktijk zijn er veel kleine ondernemers die vast komen te zitten in de overlevingsmodus en die nooit naar het volgende niveau komen. Spijtig maar waar… Dat komt omdat ze zich veel te veel richten op bijzaken. Ze werken vooral aan logo’s, kleuren, productontwikkeling en hangen veel op sociale media. Ze maken geen video’s, werken onvoldoende aan hun zichtbaarheid en zitten te veel achter hun laptop om ‘inspiratie op te doen’. Er zijn verschillende oorzaken voor, van uitstelgedrag tot angst. Maar het is tijd om dit te doorbreken als jij jezelf hierin herkent.

 

Om ervoor te zorgen dat je uit de overlevingsfase komt en naar de volgende fase groeit, moet jij je concentreren op marketing en verkoop. Zorg ervoor dat je de juiste klanten naar je bedrijf toehaalt, zodat je het geld hebt om in jezelf te herinvesteren en de juiste mensen aan te nemen die jou helpen bij de groei van je bedrijf.

 

FASE 3 – SUCCES

Dit heet niet voor niets de succesfase. Je kunt nu eindelijk profiteren van je bedrijf en al je harde werk. Je hebt een consistente stroom van klanten, je maakt winst en beschikt over een team dat je helpt met de dagelijkse activiteiten in je bedrijf.

 

De succesfactoren in de succesfase zijn:

  • Ondersteuning (durven) inhuren, liever te vroeg dan te laat.
  • Je team managen, zodat je allemaal naar hetzelfde doel toewerkt.
  • Het handhaven van een hoge klanttevredenheid, zodat je een continue stroom van aanbevelingen krijgt.

 

Tijdens de bedrijfsgroei zullen er steeds meer projecten en activiteiten zijn waar je mee bezig kunt en wilt zijn. Maar je zult moeten loslaten en mensen voor je aan het werk moeten zetten. Het gaat erom dat je leert te delegeren en de juiste mensen aannemen. Hierdoor kun je meer klanten aan en kun je opschalen en je impact blijft vergroten. En dat natuurlijk allemaal zonder de klanttevredenheid te laten afnemen…

 

FASE 4 – READY FOR TAKE-OFF: EXPANSIE

Dat is waar het echt interessant wordt. Deze fase begint op het moment dat je ongeveer een miljoen euro omzet per jaar binnenhaalt. Andere kenmerken zijn dat je een vast team hebt en niet meer zelf alles managet. Je hebt een hoge klanttevredenheid en maakt goede winsten. Je bent meer een CEO en een visionair dan iemand die dagelijks bezig is.

 

De succesfactoren van deze fase zijn:

  • Ga door met het inhuren van teamleden die waarde kunnen toevoegen en je klanten de resultaten kunnen bieden waarnaar ze op zoek zijn
  • Blijf taken delegeren in je bedrijf, zodat jij vrijheid hebt om na te denken over waar jij naartoe wilt, waar het bedrijf naartoe moet gaan en de juiste beslissingen voor je bedrijf kunt nemen om het volgende niveau te bereiken.

 

FASE 5 – OPTIMALISATIE

De belangrijkste indicator voor bedrijfsvolwassenheid is optimalisatie. Blijf altijd verbeteren! Jij bent als eigenaar nu niet meer (zoveel) zelf actief in je organisatie. Hierdoor kun je meer dingen doen die je echt wil. The sky is the limit…

 

WAAR STA JIJ?

Ons doel met dit artikel was je te laten zien dat er bepaalde fasen zijn in de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Het is normaal dat je van fase naar fase gaat, dus verwacht niet meteen in de succesfase te zitten. Maak een plan en ontwikkel jouw visie zodat je weet waar je naartoe wilt met je bedrijf. Zo kun je aan de slag met de belangrijke succesfactoren en heb je helder waar je op dit moment op kunt focussen. We hopen dat je meer duidelijkheid hebt, zodat je kunt doen wat je moet doen om je bedrijf naar dat volgende niveau te brengen.

 

We zijn benieuwd! In welke fase zit jij nu? Als je druk aan het overleven bent: geef niet op! Ga door en blijf bouwen. Misschien ben je al in de succesfase of zelfs in de expansie. Er blijven altijd kansen voor groei. Heb je het gevoel dat je nu eindelijk eens een grote sprong moet gaan maken, maar lukt dit niet? Daarom doen we strategische gesprekken; persoonlijke sessies waarin we kijken waar de kern van je uitdagingen liggen. Je krijgt van ons tips en inzichten die je meteen kan implementeren, zodat jij weer een boost krijgt om verder te gaan en je bedrijf meteen weer een stapje kan laten groeien.

 

Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Voel je welkom voor 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje