Jezelf zijn in je marketing

Jezelf zijn in je marketing: yay or nay?

13 januari 2020   |   door Annemieke Tissink

Ik geef regelmatig webinars over marketing en hoe je meer klanten vindt (klik hier om je ervoor aan te melden). Hierin vertel ik regelmatig ook verhalen over mijn eigen ondernemersreis en over dingen in mijn leven die het ondernemerschap moeilijker of juist makkelijker maken. Een aantal jaar geleden ontving ik een paar e-mails van (toevallig allemaal) mannen die me ‘feedback’ gaven. Ze vonden het niet professioneel dat ik dit soort persoonlijke dingen deelde. En wisten zeker dat mijn marketing veel beter zou werken als ik het gewoon zakelijk en feitelijk zou houden. Niet mijn ideale klanten, dat was al snel duidelijk voor mij. 

 

Maar onlangs vroeg een klant van mij me of zijn marketing wel ‘professioneel genoeg’ is. Hij was bang dat zijn tekst ’te persoonlijk’ was. Het liet zijn bedrijf er immers niet uitzien als een groot en corporate bedrijf. De man in kwestie is een enorm sympathieke persoon, met veel humor. Zijn e-mailnieuwsbrief is buitengewoon humoristisch en laat 100% echtheid zien. Hij vertelt altijd verhalen over zichzelf en gekke dingen over zijn leven in zijn artikelen en relateert die verhalen vervolgens aan het punt van het artikel. Hij laat zijn klanten en volgers zien wie hij echt is. En toen ik hem vroeg wat voor reacties hij kreeg op z’n artikelen was hij vooral positief. Dus: helemaal goed, niets meer aan doen.

 

Immuun voor marketing

Waarom is dat nou zo belangrijk? Is het niet beter om gewoon zakelijk te zijn? Professionaliteit uit te stralen en juist niet teveel menselijkheid? Nee, in veel gevallen niet en ik zal je uitleggen hoe dit komt. Mensen raken zo ongeveer immuun voor alle marketing die ze zien. Laten we eerlijk zijn, juist omdat er zoveel is, negeren we veel e-mail en reclameboodschappen die op ons afkomen. Toen ik mijn klant vroeg wat zijn open rate was bij de e-mailnieuwsbrief die hij verstuurd (“open rate” betekent het aantal mensen dat zijn e-mail daadwerkelijk opent als een percentage van het totale aantal dat hij heeft verzonden), zei hij dat zijn open rate 82% was… In deze tijd waarin 24,6% open rate volgens Frankwatching als gemiddeld wordt beschouwd, is 82% echt enorm goed.

 

Een band opbouwen

Hoe komt dat nou? En wat heeft dat met jezelf zijn te maken? Nou, je wilt echt een persoonlijke band met jouw (potentiële) klanten en volgers vormen. Het is daarom van cruciaal belang dat je jezelf bent, of je nu gek of serieus, spiritueel of super nuchter bent. Laat mensen weten wie je bent en waar het allemaal om draait. Probeer je niet te verschuilen achter een zakelijke buitenkant. Professioneel? Prima, maar niet afstandelijk. Als er meer dan één persoon in jouw bedrijf werkt, is het prima om ‘wij’ te zeggen, maar zeg niet ‘wij’ als jij alleen bent. Want waarom zou je verbergen dat je een eenmanszaak bent? Het is helemaal prima om een ​​eenmanszaak te zijn!

 

Anoniem of authentiek?

Ik ben de anonieme bedrijven zonder persoonlijkheid zelf enorm zat. Ik hou niet van bedrijven zonder persoonlijkheid. Nee, ik zeg niet dat je al je persoonlijke problemen en zwakheden moet blootleggen die afbreuk kunnen doen aan je boodschap, maar je persoonlijkheid blootleggen helpt echt om relaties op te bouwen. Het is een beetje eng om mensen te laten weten wie je echt bent, maar het is ook eerlijk en authentiek. Dus laat jezelf zien!

Oké, laat ik zelf beginnen. Sommige dingen weet je misschien al, en sommige zijn een verrassing:

  • Ik ben niet in loondienst geweest, behalve 2 maanden bij de La Place na de Havo en 3 maanden uitzendwerk tijdens mijn studie
  • Vroeger op school liep ik niet echt in de voorhoede, zowel qua populariteit niet (eerder omgekeerd) maar ook niet qua prestaties. Toch heb ik de universiteit afgerond, iets dat ik en veel van mijn leraren nooit hadden gedacht. ‘Een mavo’tje’ was het stempel dat ik meekreeg. Het leerde me dat als je iets graag genoeg wilt en je bereid bent om ervoor te werken, je alles kunt bereiken wat je wilt.
  • Mensen noemen mij een blij ei, ik ben enorm positief en tolereer ook weinig negativiteit om me heen
  • Ik ben al sinds mijn 17e samen met mijn grote liefde: Pieter. Samen bouwen we aan een leven en een bedrijf waar we intens gelukkig van worden. We delen de drive om impact te maken en anderen te helpen om het beste uit zichzelf te halen.
  • Toen ik een jaar of acht was maakte ik mijn eerste ‘businessplan’ al. Samen met een vriendinnetje droomde ik ervan om een eigen kinderdagverblijf te openen als we later groot waren. Ik speelde ook met mijn beste vriendin het liefst ‘bedrijf’ of ‘bankje’. En toen ik zestien was, was ik met carnaval verkleed als ‘zakenvrouw’. Je zou kunnen zeggen dat het er altijd al in heeft gezeten.
  • Dansen is mijn stiekeme passie. Geen stijldansen of jazz, maar gewoon lekker losgaan op de dansvloer.
  • Als het kan bestel ik champagne. Er is altijd reden om van het leven een feest te maken.
  • Ik ben dol op foute woordgrappen. Mijn liefde voor taal begon al heel vroeg en ik denk dat het daar vandaan komt.
  • Ik heb een redelijk kenmerkende lach waar mensen van lijken te genieten. Dat is fijn, want ik ben dol op lachen! Mijn zus en ik lachen precies hetzelfde… En wanneer we samen zijn, is het altijd enorm gezellig 😉
  • Ik hou van een goed leven, van mooie spullen en fijne ervaringen.
  • Ik heb een fascinatie voor wijn en daardoor ook veel cursussen gevolgd. Momenteel volg ik WSET 4, een van de meest hoge wijnopleidingen ter wereld.
  • Ik ben de oudste van vier, en scheel maar liefst 11 jaar met mijn jongste broer.
  • Ik geloof dat we allemaal talenten, gaven en ervaringen hebben die als cadeaus zijn voor anderen, en zie het als onze verantwoordelijkheid als mens (en ziel) om deze cadeaus aan de wereld te geven.

En jij dan? Wie ben jij en wat is er uniek aan jou? Wat ga je delen met je klanten?

 

Dus ga je gang, wees JEZELF!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje