Artikel kerst

Kerst is je kans

24 december 2019   |   door Annemieke Tissink

De feestdagen zijn altijd een beetje hollen of stilstaan voor de meeste ondernemers. De eerste weken van december lijkt alles nog ‘even’ af te moeten en daarna worden het stille dagen. Tenzij je bedrijf juist afhankelijk is van de kerstdagen, dan is dit waarschijnlijk de drukste tijd van het jaar. Als dat het geval is, dan is de uitdaging om voldoende tijd vrij te maken voor familie en vrienden, maar wanneer je bedrijf stilvalt horen daar weer andere problemen bij.

 

Natuurlijk is het lekker om een paar dagen vrij te zijn, maar het gevolg is vaak ook dat je cashflow terugloopt. Je maakt simpelweg minder uren, verkoopt minder of kunt op andere manieren minder klanten bedienen dan in andere maanden. Dus wat ga je doen? Ga je met je armen over elkaar zitten en hopen dat het in januari wel weer lekker opstart? Of ga je aan de slag om te zorgen dat je inkomen gewoon doorloopt?

 

ELKE VAKANTIE OPNIEUW

De tips die ik je hiervoor geef zijn niet alleen handig in december, maar in iedere situatie waarbij de omzet terugloopt door vakantie. De oplossing voor deze seizoensproblemen is eenvoudig: je mag nog meer aan de slag met je marketing. Daarbij is het belangrijk om op te merken dat je marketing hebt die gericht is op de lange termijn en marketing met korte termijn doelen. Hieronder eerst even wat algemene uitleg hierover.

 

KORT VERSUS LANG

Die lange termijn spreekt voor zich, het brengt je niet direct resultaten. Hierbij gaat het om activiteiten als het maken en verzenden van content (social media/videos/blogs/podcast), interviews in de media en spreken op events. Die lange termijn marketing levert je uiteindelijk wel vaak grotere resultaten op, omdat je bouwt aan zichtbaarheid en vertrouwen onder je doelgroep. Dus wel heel handig! Maar niet als je NU geld nodig hebt.

 

KORTE TERMIJN KANSEN

Over dus naar de korte termijn, want dat is waar geld op de korte termijn kan worden verdiend. Let er wel op dat je hiervoor die andere marketing wel heel hard nodig hebt. Zonder de lange termijn activiteiten bouw je niet aan zichtbaarheid en bereik onder je potentiële klanten. Een voorbeeld van een marketingactiviteit die zorgt voor snelle verkopen is bijvoorbeeld een speciale actie met een deadline. Een succesvol bedrijf met een goede omzet en maakt gebruik van zowel korte als lange termijn acties, omdat dit de beste resultaten oplevert. Een voorbeeld:

  • Je bouwt aan je e-maillijst (lange termijn)
  • Je verzendt zeer regelmatig waardevolle content (zoals een blog) naar je lijst
  • Je lanceert een product naar je offline en online volgers, met een tijdelijke aanbieding of tijdelijke beschikbaarheid

Nu ben jij aan de beurt om iets te bedenken Laat je inspireren door de tips hieronder.

 

7 TIPS VOOR SUCCESVOLLE MARKETING RONDOM DE FEESTDAGEN

 

1 Gebruik de kracht van herhaling
Zorg dat je volop zichtbaar bent! Zowel met leuke content van toegevoegde waarde op social media alsook in de mailbox van je volgers. Stuur meerdere berichten, mails of kaarten om je speciale aanbod onder de aandacht te brengen. De kracht van herhaling zorgt ervoor dat er mensen zijn die op je aanbod zullen ingaan.

 

2 Maak je aanbod schaars
Zorg dat je echt een aanbod creëert dat slechts tijdelijk voor een speciale prijs te krijgen is. Dit zorgt voor een gevoel van schaarste en dit stimuleert mensen om ja te zeggen tegen je aanbod.

 

3 Wees speciaal
Wat heb jij te bieden dat grote concurrenten niet kunnen leveren? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Laat dit naar voren komen in je marketing materialen. Ook wanneer je geen speciaal aanbod kunt doen qua prijs, kun je nog wel in service of beleving opvallen.

 

4 Zorg dat je aanbod bij de juiste groep terecht komt
Niet iedereen wil hetzelfde. Zorg dus dat je goed weet voor welke doelgroep jij jouw aanbod maakt. Zo vergroot je de kans op een ja

 

5 Hoe meer, hoe beter!
Zorg voor mooie bonussen om je aanbod nog aantrekkelijker te maken. Het moet echt een no-brainer worden om ja te zeggen, dus moet je zorgen dat er extra veel toegevoegde waarde is.

 

6 Werk samen
Met zn tweeën bereik je meer dan alleen. Welke partij is geen concurrent, maar heeft wel dezelfde doelgroep als jij hebt? Kortom: met wie deel jij je klanten? Samen heb je een grotere groep mensen om jullie aanbod aan te doen.

 

7 Its the season
Durf je product of dienst ook een feestelijk tintje mee te geven. Koppel het aan een thema zodat het nu extra relevant is. Denk aan alles rondom kerstdiners, kerstborrels, cadeautjes, etc. Of laat weten dat jij jouw prijzen verhoogt op 1 januari, dan kun je mensen de kans geven om nog te profiteren van de oude prijzen.

 

Ons kerstcadeau aan jou: het impactpakket

 

Het ImpactPakket is voor jou

    • Als je van 2020 je beste ondernemersjaar ooit wilt maken
    • Als je echt durft te kiezen voor wat jij belangrijk vindt
    • Als je ambitie hebt om je bedrijf verder te laten groeien
    • Als je gefocust wilt werken aan de groei van je bedrijf
    • Als je een concrete roadmap wilt hebben voor 2020 voor jouw bedrijf
    • Als je een nog groter impact wilt maken dan je al in 2019 hebt gedaan
    • Als je een keer een plan wilt maken wat echt voor je gaat werken en uitvoerbaar is
    • Als echt een grote stap wilt zetten met je bedrijf in 2020

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje