kerstpakket

Kerstpakket als strategie

17 december 2019   |   door Annemieke Tissink

Ja, het is weer de tijd van het jaar. De tijd van het kerstpakket. Voor veel medewerkers van menig bedrijf één van de hoogtepunten… Ik zie nu al regelmatig mensen een grote doos vervoeren op hun fiets. Het is ook wel een stukje nostalgie, want ik weet nog goed als klein kind dat mijn vader regelmatig thuiskwam met kerstpakketten van zijn werkgever en van relaties die hij heeft. En hoe gaaf was het dan om door die dozen heen te gaan en te kijken wat er allemaal inzat.

 

Superleuk om natuurlijk een cadeau te krijgen. Het is natuurlijk een enorme kans om je relaties en klanten te bedanken. Maar het is ook vaak een gemiste kans. En dat is heel erg jammer. Hieronder vertel ik waarom het voor veel mensen een gemiste kans is en wat jij hierin anders kan doen, om het wel succesvol te laten zijn.

 

Troep! 

Veel kerstpakketten en relatiegeschenken zijn echt troep. Bedenk eens welke geschenken die je hebt gekregen die je echt zijn bijgebleven en echt indruk op je hebben gemaakt. En als je er even over na denkt, dan moet je waarschijnlijk tot de treurige conclusie komen dat het er waarschijnlijk geen zijn of hoogstens 1 à 2. En dat komt omdat veel relatiegeschenken echt troep zijn en weinig origineel. We hebben natuurlijk de geijkte fles wijn. Superfijn, als je een wijnliefhebber bent. Maar de meeste wijnen zijn van zulke slechte kwaliteit dat je er alleen jus van kan maken. En daarnaast is er vaak niets persoonlijks aan.

 

Standaard

Het is jammer dat veel relatiegeschenken standaardpakketten zijn. En dat is ook precies het probleem. Want er is niet goed over nagedacht. Het is niet persoonlijk. Oké vooruit, ik heb ook wel een keer een fleswijn met m’n naam erop gehad. Maar dan nog is het niet persoonlijk. Dus bedankt, maar ook weer een gemiste kans. Je snapt het al. Er mist een strategie achter het kerstpakket of het relatiegeschenk. Het is niet van waarde. Jij wordt er niet beter en de relatie heeft niet door wat voor beeld hij schetst als hij aan komt zetten met de fles wijs, of het doosje chocolade, de kerstkrans en wat voor dingen je nog meer kan bedenken. En het spijt me om je kerstgevoel een beetje in te drukken.

Wat ik voor jou wil is dat wanneer je toch besluit om te investeren in een kerstpakket voor je relaties, je dan ook iets geeft wat ten eerste echt persoonlijk is en van blijvende waarde. En dit zijn de twee sleutel ingrediënten. En er zijn nog een aantal andere dingen om mee te nemen in je overweging.

 

Maak onderscheid

Ten eerste voordat je over gaat op een relatiegeschenk, zou ik goed nadenken welke klanten en relaties je allemaal een geschenk gaat geven. Wie wil je echt bedanken en waarvoor eigenlijk?

Het is goed om hier een lijst van te maken. En je zult ontdekken dat er een A, B en C indeling te maken is. A, zijn de (oud)klanten en relaties die echt wilt bedanken, omdat ze heel belangrijk voor je zijn. B, zijn de (oud) klanten en relaties die je niet wilt vergeten, en laten weten dat je blij met ze bent. C, zijn die relaties die je eigenlijk van je lijst met relaties af kan halen. Je spreekt ze niet meer en hebt eigenlijk geen contact meer met ze gehad. Ze staan nu eenmaal op de lijst.

 

Blijvende waarde

Oké, nu heb je de lijst. Dat is mooi. En het ruimt ook lekker op. De kernwoorden voor je geschenk zijn persoonlijk en van blijvende waarde. Nu wordt het tijd voor creativiteit en strategie. Wat wil je eigenlijk dat je (oud)klant en relatie doet op het moment dat hij het geschenk ontvangt? Huh, wat bedoel je daar nu mee? Het is namelijk een contactmoment om de persoon in actie te zetten. Ja, het niet alleen geven en ontvangen. Het is geven, en de ontvanger komt in actie. Ja, ik snap dat dit verwarrend is, maar het gaat hier om van blijvende waarde zijn en een kans te creëren. Dus dat wat je geeft is niet zomaar iets, maar is iets van grote waarde en blijvende waarde. Waarde die echt impact maakt. Dus wat kan jij jouw A-relaties bieden wat van blijvende waarde is en impact heeft? En dit kan van alles zijn. Misschien is dat wel een masterclass gratis aan hen geven. Wat, ben je gek geworden? Nee natuurlijk niet. Want blijf bij me. Het ging om persoonlijk en blijvende waarde leveren met het geschenk.

Denk even hierover na. Stel dat jij bijvoorbeeld jouw meest waardevolle training geeft. En als je er meerdere hebt kijk dan welke het meest passend is voor de persoon. Die training bevat natuurlijk content die het leven van jouw relatie echt gaat veranderen. En je kan je voorstellen dat als de persoon daarmee aan de slag gaat en binnen x tijd zijn leven een andere is door dit geschenk. Tja, dan snap je dat je een fan en ambassadeur voor het leven hebt en dat je nog jaren wordt genoemd. En voor de B-groep kun je iets vergelijkbaar doen, maar dan een klein gebaar. Misschien heb je nog een waardevol stuk kennis liggen, wat je cadeau kan doen. En anders zou ik zeggen creëer het. De impact is zal voor deze mensen hetzelfde zijn als de A-groep.

 

Persoonlijke aandacht

Aandacht maakt alles mooier. Ikea heeft deze slogan geclaimd, maar eigenlijk is die ook van toepassing op jouw bedrijf. Persoonlijke aandacht maakt alles mooier. In een tijd van kerstkaarten per mail en veel digitaal kabaal, is persoonlijke aandacht echt super onderscheidend.

Dus als je iets van blijvende waarde geeft zoals wij hierboven hebben besproken, zorg dan ook dat je persoonlijke aandacht erbij voegt. Dus niet een standaard mail. Nee, echt persoonlijk. Bij de A lijst, denk erover na wat je die ander wil mee geven. Wat wil je hem haar zeggen of voor bedanken. Schrijf persoonlijk die kaart of brief. Laat merken dat je de relatie belangrijk vindt. Dat je om hem of haar geeft en dat je uit ziet ook in het volgende jaar weer met elkaar verder te groeien. En bij de B-groep idem. Maak het persoonlijk. Schrijf iets persoonlijks. Zorg dat de ander zich gezien voelt en weet.

 

Tijdsinvestering

Ja, dat is het. Bijna elk jaar schrijven wij een persoonlijke kerstkaart. Een fysieke kaart, handgeschreven met een persoonlijke boodschap erop. En ja dat is een puist met werk. En daarom denken wij in september al na, wat wordt de srategie?. Hoe gaan we het doen? Wat gaan we doen? En het is misschien nog een kleine tip en ook die kost moeite, maar levert heel veel op. Om in januari de follow up te doen. Even te vragen hoe ze het cadeau hebben ontvangen, of er nog vragen over zijn en of je ze er nog verder bij kan helpen. En voor je het weet. Heb je er weer een nieuwe klant bij, of een relatie die nog meer vertrouwen in je heeft en echt als ambassadeur voor je gaat werken.

 

Jouw kerstpakket

En natuurlijk hebben we voor jou ook een kerstpakket. Want ook wij willen voor jou als trouwe lezer van waarde zijn. En daarom geen fleswijn, geen algemene kerstkaart. Nee we hebben voor jou iets speciaals, en natuurlijk van waarde en persoonlijk, zoals je van ons mag verwachten. En ik weet zeker dat je met dit kerstpakket, nog jaren plezier zal hebben en nog regelmatig hieraan terugdenkt.

 

Klik hier snel voor jouw persoonlijke kerstpakket.

 

Fijne dag,
Pieter Henzen
Annemieke Tissink
En het team: Marjan, Nicole, Miriam en Elly

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje